vi ska tillägsisolera kåken. tänkte höra vad man ska ha för mm på spiken till panelen (22mm falspanel från beijer) samt 45mm reglar?
ska skjutas med spikpistoler :)

tacksam för mycket snabbt svar.
 
Ola78
Använd en stomspikningspistol med 90 mm spik till 45:surprised:rna och till panelen kan du köra med 45 mm spik. Ska du inte ha någon spikläkt till panelen förresten?
 
Till panelen använder vi hederliga 3" dvs 75mm.
En huvudregel är att spiken bör vara 3 x tjockleken på det mtrl du ska fästa.
 
jordraketen skrev:
Till panelen använder vi hederliga 3" dvs 75mm.
En huvudregel är att spiken bör vara 3 x tjockleken på det mtrl du ska fästa.
Det är en bra tumregel, men jag har alltid uppfattat det så att den avser konstruktioner som är utsatta för belastning. En panelbräda ska bara klara sin egen vikt. Skjuter du fast en sådan bräda med 4 st 50mm spikar så får du inte väck brädan utan minst en kofot.

Dessutom har jag fått det intrycket, att spikar skjutna med pistol sitter mycket hårdare än sådana man slagit i för hand.
 
Ola78
jordraketen skrev:
Till panelen använder vi hederliga 3" dvs 75mm.
En huvudregel är att spiken bör vara 3 x tjockleken på det mtrl du ska fästa.
Det där är det väl något som det tvistas om, spik till spikpistol sitter hårdare än vanlig trådspik och sen är det ju så att spiken bör knappast gå igenom spikläkten så att vinpappen går sönder, då försämras funktionen av denna ganska mycket. Men tumreglen du nämner stämmer, har även hört varianten om att spiken ska vara 2,5 ggr virket man ska fästa, men 3 är lättare att räkna med.
 
Okej. À just de luftspalt med:) hur tjock är sådan?:) räcker 60mm spik då? Eller
Bästa gå upp till 75mm?:)
 
Ola78
Twixer skrev:
Okej. À just de luftspalt med:) hur tjock är sådan?:) räcker 60mm spik då? Eller
Bästa gå upp till 75mm?:)
28*70 är normal storlek på spikläkten. Ska du maskinspika den med kan du köra med 60 spik då den sitter hårdare än vanlig spik annars kör du med 75 spik om du handspikar. Om du vill ha lite mer information om tillaggsisolering av fasad kan du kolla på http://www.byggbeskrivningar.se
där hittar du en beskrivning hur du kan gå tillväga.
 
Ola78, Vad gör det om spiken går igenom spikläkten? Vindduken kläms ju mellan spikregel och regeln till isoleringen...
 
Ola78
Skrikapan skrev:
Ola78, Vad gör det om spiken går igenom spikläkten? Vindduken kläms ju mellan spikregel och regeln till isoleringen...
Visst har du rätt på ett sätt jag som var lite otydlig när jag skrev märker jag. Under förutsättning att man tänker ha panelen liggande så den bakomliggande spikläkten blir stående så kan man ju använda längre spik för då går ju spiken in i den bakomliggande regeln. Men om panelen blir stående så blir spikläkten liggande och det innebär då att mellan reglarna så är det bara isolering, är då spiken för lång så den river sönder pappen så kommer det bli konvektion i isoleringen med försämrat isoleringsvärde som följd, även fukten är en faktor att ta hänsyn till då ev kondensvatten rinner in i hålen.

Du kan kolla här så står det lite info http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
 
Ola78 skrev:
Men om panelen blir stående så blir spikläkten liggande och det innebär då att mellan reglarna så är det bara isolering, är då spiken för lång så den river sönder pappen så kommer det bli konvektion i isoleringen med försämrat isoleringsvärde som följd, även fukten är en faktor att ta hänsyn till då ev kondensvatten rinner in i hålen.

Du kan kolla här så står det lite info [länk]
Om det skall vara stående panel så räknar vi väl med att 45 reglarna korsas mot stommen, enklast på cc60 då det passar isoleringen. Således kommer det ju att ligga en 45 regel bakom var lockläck så spiken kommer ju bara att pressa duken ytterligare mellan vilket och således inte punktera för hål.

Personligen skulle jag skruva 45orna, bara för att det är enkelt. Sedan skjuta lockläkten och panelen med 70mm spik.
 
Jag tänker således följande enligt en snabb principskiss:

Namnlöst.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola78... Du har rätt om väggen består av stående reglar. I mitt fall så har jag en plankvägg som jag spikade reglarna på. Jag spikade då 45- reglarna liggandes när jag satte upp stående panel...
 
Ola78
slacker skrev:
Om det skall vara stående panel så räknar vi väl med att 45 reglarna korsas mot stommen, enklast på cc60 då det passar isoleringen. Således kommer det ju att ligga en 45 regel bakom var lockläck så spiken kommer ju bara att pressa duken ytterligare mellan vilket och således inte punktera för hål.

Personligen skulle jag skruva 45orna, bara för att det är enkelt. Sedan skjuta lockläkten och panelen med 70mm spik.
Enligt den principen funkar det ju förstås men jag tänkte mer om man bar gör en standard regelvägg utan ett korslagt regelverk på utsidan då blir det ju värre förstås. Fast det finns ju många olika sätt att göra en vägg på:)
 
Ola78 skrev:
Enligt den principen funkar det ju förstås men jag tänkte mer om man bar gör en standard regelvägg utan ett korslagt regelverk på utsidan då blir det ju värre förstås. Fast det finns ju många olika sätt att göra en vägg på:)
Sant att man kan bygga lite hur som - Man korslägger ju i regel isoleringen för att undvika köldbryggor. Skulle man bara lägga regel på regel så tappar man hela poängen då du får en köldbrygga hela vägen genom väggen. Korslagt regelverk så får du bara en brygga på 45x45 där reglarna korsar, vilket är i princip oundvikligt.
 
  • Gilla
Ola78
  • Laddar…
Ola78
slacker skrev:
Sant att man kan bygga lite hur som - Man korslägger ju i regel isoleringen för att undvika köldbryggor. Skulle man bara lägga regel på regel så tappar man hela poängen då du får en köldbrygga hela vägen genom väggen. Korslagt regelverk så får du bara en brygga på 45x45 där reglarna korsar, vilket är i princip oundvikligt.
Mycket medveten om att man bör lägga det korslagt, har gjort så själv fast på insidan, två flugor i en smäll. Installationszon och minskade köldbryggor. Överkurs vore väl att göra på utsida med på en sån vägg men det borde väl bara göra marginellt på värmeförlusterna.Fast i sak har du ju rätt, man kan bygga lite hur som och där verkar vi överens;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.