Jag och min sambo är i husköpartagen.
Nu har vi hittat ett hus som uppfyller många av våra krav;
  • Det ligger på hyfsat rätt avstånd från centrum
  • Det är byggt på 40-talet, och har kvar många trevliga detaljer från den tiden.
  • Det är i rätt storlek och har en källare, m.m.
  • Badrummet är nyrenoverat

Det har dock vissa brister.
Elen ligger på 6A, så jag antar att en uppsäkring är på sin plats. Hur mycket kan tänkas behöva åtgärdas?

Huset har en septitank. Känns sådär, iochmed att det kostar åtminstone 100000+ kr att ansluta kommunalt VA.

Ett fönsterfoder har ruttnat, och det känns ju lite onödigt att byta ett fönster och ha kvar de andra. Eller går det att enbart byta ut fodret på något smidigt sätt?

Huset är dränerat på tre sidor, den fjärde går inte att gräva upp pga brunnen. Vad kan man göra åt detta?

Jag glömmer säkert något men då återkommer jag. :)

Tack på förhand!
 
Välkommen till Bygga Hus, Alexander!

Rätt speciella frågor, men jag skall göra ett försök.

Att öka huvudsäkringarna från 6 till 16 A kommer att kosta en avgift till elnätsägaren.
Motsvarande skillnad mellan installation av 6 A och 16 A.
Men jag vet inte om ens 6 A är aktuellt längre, så det är bäst att ringa nätägaren och fråga.

Sedan behöver du troligen uppgradera elinstallationen i huset också. Finns det 3-fas nu?
Det beror ju också på hur omfattande installation du har tänkt dig i ett litet hus.

Har huset använts som permanentboende tidigare?
Annars kanske miljökontoret kräver att ni ansluter till kommunalt avlopp nu.

Ligger verkligen brunnen så nära huset att det inte går att gräva ett dräneringsdike emellan?
Kanske idé att tänka igenom det där med kommunalt VA ändå.

Ett fönsterfoder är lät att byta, om fönstret i sig är friskt.

Till sist en allmän reflektion:
Att den enda skavanken på ett hus från 40-talet är ett dåligt fönsterfoder låter lite otroligt.
Kan det vara tänkbart att där finns massa andra problem, som ni bara inte har upptäckt ännu?

Utan att vilja måla fan på väggen:
Grund, svamp, mögel, röta
Väggar, fuktinträngning
Tak, läckor
Skorsten, otätheter
Vind, fukt och mögel
osv.

Bäst att kolla ett så gammalt hus ordentligt.
Skicket får bedömas i förhållande till pris naturligtvis.
 
Man kan också säga att hus från den tiden inte är så välisolerade vilket gör att risken för angrepp mindre förutsatt att skalet (tak och väggar) har hållt tätt. Men visst är det A och O, en besiktning är ju att rekomendera om man inte känner sig säker på vad det handlar om.

Septiktanken är ju ingen höjdare, kolla möjligheterna till annat som du är inne på!

Badrummet; kolla så det finns papper på allt där. Just felgjorda badrum tror jag är den enskilt största andelen frågor här på byggahus :(

Hur är det med stammar i huset (Vatten och avlopp) är det utbytt? Annars är det nog hög tid.

Är källaren inredd? = Risk för fuktangrepp
 
Minsta abonnemang är på 16A, så det är nog inte huvudsäkringarna TS menar utan gruppsäkringarna. Det är högst troligt att de går att säkra upp till 10A, men det måste en elektriker avgöra. Det finns fö mycket mer att göra på elen på ett så gammalt hus. Jag är själv i den sitsen eftersom jag köpte ett hus från 52.

Vi har bytt alla uttag (eftersom de inte satt fast och var ojordade) och dragit in skyddsjord. Elcentralen kommer att bytas för att kunna montera jordfelsbrytare. Vi har även byggt ut anläggningen eftersom det var så ont om uttag, ett i varje rum.

Du får räkna med samma jobb om det inte blivit gjort, kostnad ca 20-30000.
 
Tack för era svar, känns jättebra att kunna vända sig hit!

Det är tydligen inte alls någon septitank utan en trekammarbrunn, vilket ju kanske känns lite bättre. I längden tänker vi nog dock att det får bli till att ansluta till det kommunala avloppet om inte annat.

Taket är renoverat 97 och såg ut att vara i väldigt bra skick. Huset är omteglat 79 och det känns ju också rätt bra.

Trefas finns, dock med gammalt uttag.
20-30000 lät ju faktiskt inte så farligt, jag var rädd att det skulle vara betydligt dyrare.

Avloppet är vidgjort nyligen, vattnet vet jag inte.

Källaren är inte inredd.

Huset har varit permanentboende det senaste året, och såvitt jag vet även dessförinnan.

Har för avsikt att låta besiktiga huset om det är så att ett köp på allvar börjar bli aktuellt.

Skorstenen vet jag inte vad man kan förvänta sig av. Den har åtminstone använts nyligen då ett av uppvärmningsalternativen är pellets, så jag antar att det har varit en sotare och kontrollerat mellan varven. Sen vet jag inte hur mycket det säger, men ändå.

Jag förstod inte riktigt det där med att brunnen låg för nära, säljaren pratade dock om att man kunde lägga något rör som fungerade som någon sorts dränering, inte säker på vad han menade.

Badrummet vill jag givetvis se papper på.

Vad gäller eventuell fuktinträngning och liknande så har jag nog garanterat inte den kunskap som krävs för att avgöra hur hur det står till på den fronten.

Vad jag däremot kan säga är ju att jag inte kände någon mögel- eller avloppslukt i hela huset, och kunde inte se några (såvitt jag kunde avgöra) tecken på fuktskador eller liknande.

Återigen, tack så mycket för svaren, och om ni kommer på något mer som man bör tänka på så är det mycket uppskattat!
 
Det där med el tror jag också du får räkna lite högre på. Har ett hus från 30. Vi bytte all el och fick även fräsa in nya rör. Vi landade på drygt 70 papp och då gjorde vi massa jobb själv med att fräsa för nya rör och hade (vad jag tror) grymt bra rabatt på materialet.

Vill inte måla fan på väggen, men bra att få fler inputs...
Lycka till med huset :)
 
Beror väl lite på vart man bor m.m. Det vi drog nytt blev utanpåliggande. Nya uttag i hela bostadsdelen med jord. Har du inte element behöver du kanske inte skyddsjord. Allt gick smidigt ända tills näst sista rummet, tvärstopp i ett rör, då drog det iväg en timme direkt. Fick bli utanpåliggande till det uttaget. Skönt att det uppdagades, plåtröret hade nog blivit skadat vid ett fönsterbyte.
 
Alexander Lundgren skrev:
Jag förstod inte riktigt det där med att brunnen låg för nära, säljaren pratade dock om att man kunde lägga något rör som fungerade som någon sorts dränering, inte säker på vad han menade.
Mäklare är mäklare, de har för det första bara intresse i att få kåken såld, för det andra har de ingen byggteknisk utbildning eller erfarenhet.

Det är klart att det går att dränera om den sidan också, det är bara frågan om vad det kostar, om det är nödvändigt. Om källaren inte är inredd och det inte finns tecken på fukt så finns det nog ingen anledning att dränera om heller.
 
Du köper med besiktningsklausul. Annars är står du med besiktingspapper å någon annan köper huset.
 
mexitegel skrev:
Mäklare är mäklare, de har för det första bara intresse i att få kåken såld, för det andra har de ingen byggteknisk utbildning eller erfarenhet.
.
Det var säljaren ts inte förstod...
 
sunqan skrev:
Det var säljaren ts inte förstod...
Sant. Jag missade det, men det gör ju inte saken bättre.;)
 
Shit should go where shit is due.
Säljaren kan man väl aldrig lita på... är denne duktig så undviker han att svara på nånting som är negativt :) (eller var det politiker :cool:)
Mäklaren har ju ändå ett visst ansvar.
 
Tack för era svar!

Element finns det, så skyddsjord får det nog bli.

Jag funderar på hur nödvändigt dränering egentligen är, känns väl ändå som något ma helst skulle vilja ha fixat?

Mäklare är inte inblandad, huset säljs helt privat.

Undrar vad elen kan tänkas landa på, hm.

Vad innebär en besiktningsklausul?
 
Du köper å i kontraktet skriver ni att ni önskar besiktiga huset efter köp sen formulerar ni en klausul om att ni har möjlighet att hoppa av eller få göra ett avdrag på priset.
 
Nu verkar det inte som att just det här huset kommer bli vårt av skäl bortom vår kontroll, men det har ändå väckt en del funderingar som kan vara bra att ha mer koll på i framtiden.

Säljaren pratade om att man kunde göra en indirekt dränering som jag förstod det, med något slags flexirör. Är det någon som vet vad detta innebär, hur bra det fungerar och vad det kan tänkas kosta?

Bör man tilläggsisolera ett hus som detta, rent generellt? Jag förstår att det kan vara svårt att svara på sådär, men då tänker jag på när det är byggt, materialet m.m.

Det är många frågor som dyker upp såhär när man börjar titta på hus :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.