I nya huset finns i tvättrummet plastmatta med tillhörande plasttapet, kan/får jag måla över det?
Vad för färg kan jag isf använda, måste ju vara slitstark för golvet

Alla fogar ser fina ut och besiktningsmannen uppmätte inte något problem med fukt, och mig veterligen räknas inte tvättstuga som våtrum längre.
 
Det borde du få göra fråga på färgaffär vad för färg.

Ang våtrum så har rummet en golvbrunn så räknas det som våtrum
 
Ahh, Bra att veta. Tack! :)
 
återkom gärna med svar!
Skulle också vilja måla en plastmatta :)
 
Måla du, vilken färg du använder spelar ingen roll så länge den fäster och inte deformerar tapeten (provmåla på litet undanskymt område först). Befintlig plasttapet säkerställer ändå fuktskyddet (Jo, tvättstuga räknas som våtrum, men endast som zon2).

Edit: Glans ska vara minst 50 våtutrymmen har jag för mig, det gör det lättare att hålla rent.
 
Redigerat:
Färgvalet är MYCKET viktigt. Vårt sovrum hade av någon anledning sån här avtorkningsbar plastbehandlad köks/badrumstapet (förmodligen hade förra ägaren kommit över ett billigt parti). För att inte råka ut för något dumt när vi målade frågade jag specifikt om detta. Fick nån specialfärg som "borde" funka på plasttapet. Det gjorde den inte, allt som stod emot väggen fastnade i färgen och drog sedan med sig färglagret när man flyttade det, oavsett om det var en lätt tavla, sänggaveln eller en morgonrock som hängt på sin krok i två år. Och nej, vi ställde inte dit grejerna innan färgen torkat. Dessutom var det ju ett torrt rum, du ska måla i ett fuktigt rum.
 
Anna_H skrev:
Vårt sovrum hade av någon anledning sån här avtorkningsbar plastbehandlad köks/badrumstapet.
Det är väl då man ska ana oråd på husvisningen... Harkel, harkel.... :D
 
Låter som liknande tapet vi har, hittade lite överblivet när jag slet ut den till min stora förvåning lösa inredningen (underskåp med bänkskiva).
Plastig utsidan men papper på insidan.

Färghandeln rekommenderade grundning för att få till bästa fästet innan målning, skulle tydligen behövas med dessa härliga tapeter. Fix primer häftgrund
Inte hunnit med ännu, kan uppdatera när vi kommer igång


Mattan sen, återstår lite lobbying för att få med äkta hälften på att måla golvet. Själv tycker jag det vore sjukt mycket snyggare med golvet ljusgrått/mörkgrått/svart/.. tja, nästan vilken färg som helst än gulorange

@mexitegel: förvisso, gjorde samma tabbe själv :)
Dock vid visning tittar jag mest på om jag/vi skulle kunna få till huset som vi vill, vi märkte det var gammalt i tvättstugan men när besiktningsmannen konstaterade ingen fukt var vi nöjda och tänkte renovering av tvättstugan lägger vi halvägs ner på listan efter vard rum, barnens rum osv

Sen pajade tvättmaskinen, vi såg fantasirika och helt felaktiga eldragningar, diskmaskin gick sönder..
Alltid är det något

Jag kommer vara på resande fot den närmsta tiden, oftast utan möjlighet och tid att titta efter uppdateringar men återkommer när jag kommit hem igen
 
Vi är inne på samma spår: att ge tvättstugan ett lite enklare ansiktslyft. Med färg på väggar och golv samt ett nytt tak.
Tvättstugan är från 70-talet men utan några problem enl besiktningen. Så småningom kommer vi totalfixa tvättstugan men det är inte prio 1 de närmaste åren.

När man läser lite på nätet är det flera som avråder från att måla på plastgolv och våtrumstapet då tapeten kan släppa och golvet rör på sig.

Vad har ni för erfarenheter av målning i tvättstugan?
 
@PochM
Se mexitegel & Anna_H ' uppdatering, tycker de täcker det du frågar bra

Föreslår du går till en bättre målaraffär, där de som jobbar i affären faktiskt har målat själva, kan de säkert hjälpa dig med att välja ut en färg du kan använda.
Inget emot de större allt-i-allo kedjorna, men det är åtminstone min uppfattning att många -inte alla- som arbetar där är säljare och inte har samma erfarenhet som de som arbetar i yrkesbutiker
 
Ja, tack för svaret. Det blir att besöka en riktig färghandel (kanske två ;)) och se vad de ger för tips.
 
Jag målade om vår 70-tals tvättstuga med våtrumstapet och plastmatta på golvet. Gick till en "riktig" färgaffär som plockade fram den färgen jag skulle ha.

Blev kanon, färgen fäste bra, det blev jämnt och fint samt att jag märkte att den var förvånansvärt slitstark när jag flyttade lite på tvättmaskinen.

Nu kan vi leva med tvättstugan några år till innan vi renoverar på riktigt.
 
Faktum är personalen på färgavdelningen i på Bauhaus i Bäckebol är grymt duktiga (om ni har närhet dit). Speciellt en medelålders dam där är riktigt bra. (I övrigt ska man generellt sett inte gå in på Bauhaus om man inte vet vad man vill ha...)
 
PochM skrev:
När man läser lite på nätet är det flera som avråder från att måla på plastgolv och våtrumstapet då tapeten kan släppa och golvet rör på sig.
Testa på en undanskymd plats först så du ser hur det beter sig. Det är omöjligt att veta hur just dina tapeter/golv reagerar. Våra fungerade som sagt bra att måla på.
 
  • Gilla
Emma Sköld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.