Hej, vi är i nybyggartagen och är nöjd med det mesta i vårt blivande hus. Det som fortfarande inte känns kanon är kökslösningen där vi saknar arbetsytor. Vi prövade att rita dit en köksö men inser att det blir för tight utrymmesmässigt . Finns det någon som har tips att komma med för hur vi kan få till mer bänkytor? / MVisa bilaga 93364
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Hej, vi är i nybyggartagen och är nöjd med det mesta i vårt blivande hus. Det som fortfarande inte känns kanon är kökslösningen där vi saknar arbetsytor. Vi prövade att rita dit en köksö men inser att det blir för tight utrymmesmässigt . Finns det någon som har tips att komma med för hur vi kan få till mer bänkytor? / M

Visa bilaga 93365
 
Skaffa en kökssoffa så blir det gott om plats, eftersom bordet då hamnar minst en halvmeter, förmodligen mer åt vänster, eftersom man ställer soffan mot väggen. Många grannar har sagt att vårt kök känns så stort jämfört med deras och vi har just den lösningen.
 
Jag skulle gärna haft bänkar längs den "nedre" väggen på ritningen också.
Men det kräver ju att man kan ändra på fönsterplaceringarna,
och beror väl på väderstrecken också.

En annan sak är att jag tycker det är alldeles för långt mellan kyl/frys och matlagningsdelen.
Och skafferiet verkar vara i det bortesta hörnet.

Jag skall försöka leta upp en ritningssnutt på mitt kök så kanske du förstår hur jag menar.
 
Så här är min matplats och mitt kök.
Det framgår inte, men häll och ugn är åt höger, mellan skafferiet och fönstret.
Norr är snett ner åt höger.
Väldigt gott att fönster åt flera håll!

kitchen.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lite halvtaskigt ställt med "kökstriangeln" i detta kök tycker jag. Om du ursäktar ;)

Jag hade nog hellre haft spis/ho mot den vänstra väggen istället. Är det någon altandörr där till vänster, eller vad?
Man kan då också fundera på hur man vill placera kyl-frys och ugn-micro i den konstellationen. Kanske ugn/micro längst ner till vänster, sedan ett kök i vinkel med kyl/frys längst upp till höger innan dörren och högskåpet mot den högra väggen t.ex.

Man kan då ha både bänkytor och skåp etc. mot den högra väggen. Men det blir ett hyfsat avstånd från de bänkytorna till arbetsytorna i köket.
 
Hej och tack för råden. Triangeln är så
gott icke existerande i detta förslag:) I ursprungsförslaget är arbetsytan som ligger tillsammans med kyl/frys/skafferi placerad i motsatta änden ( mot entrén det som du trodde var altandörr). Har lekt med tanken att flytta allt som du nämnde mot vänstra väggen men då kommer vi direkt från entrén in i köket och det har inte känts riktigt ok. Huset är ett Eksjöhus Trend som vi utökat med 60cm
 
Jaha, ja då har jag kanske lite andra tankar.

Hade jag varit arkitekt så hade jag vridit tvättstugan och sovrummet 90 grader och haft dörrarna till båda dem från hallen och tagit bort dörren från köket in i tvättstugan. helt galet att man ska behöva springa igenom både vardagsrum och kök med all tvätt och dessutom stjäla yta i köket med en extra dörr.

Då hade det blivit ett vinkelkök och där hade jag nog placerat kyl/frys i hörnet mot altandörren/fönstren och ugnen på den väggen den är idag men med mer bänkytor där. Städskåpet har inte i köket att göra utan det får vara i hallen, kanske på samma plats men med dörren åt det hållet.
 
Anna_H skrev:
Skaffa en kökssoffa så blir det gott om plats, eftersom bordet då hamnar minst en halvmeter, förmodligen mer åt vänster, eftersom man ställer soffan mot väggen. Många grannar har sagt att vårt kök känns så stort jämfört med deras och vi har just den lösningen.
Tanken med kökssoffa har slagit oss. Innebär att vi blir tvungna att förlänga väggen mot entrén en aning och kräver förutom förlängningen av väggen även en flytt av fönsterplaceringen mer mot entrén?
 
KnockOnWood skrev:
Så här är min matplats och mitt kök.
Det framgår inte, men häll och ugn är åt höger, mellan skafferiet och fönstret.
Norr är snett ner åt höger.
Väldigt gott att fönster åt flera håll!

[bild]
Den lösningen är väldigt intressant ( eventuellt kan man plocka bort den sista vinkeln så att det inte blir ett ukök) Vägg till vägg där vi har fönster är 5,6 m . Får man fråga hur långt du har?
 
Du skall få lite mer så måttsättningen kommer med.
Det ser ut att vara lite onödigt långt mellan arbetsbänk och "halvö",
men det är ju för att diskho och diskmaskin skall få plats.
Vi, hustrun och jag, är i alla fall mycket nöjda med lösningen.

kitchen2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måttet du undrar över är alltså 5,8 m.

Men jag har en 80 cm bänkskiva i "halvön" och kanske onödigt lång diskbänk 220 cm,
och det är mycket rymligt runt matbordet. Bredden i matrummet är över 2,85 m.

Du får väl komma ner och kika. Det går väl flyg varje vecka :)
 
Jag ser nu att det inte ser riktigt likadant ut hos er som på den planlösning jag såg på nätet.

Flytta ut sovrum/tvättytterväggen till samma nivå som ytterdörren och skapa en hall/gång mellan sovrummet och tvättstugan och ha dörrarna in till sovrum och tvättstuga från hallen. Gör tvättstugan lite smalare och gör sovrummet lite större (om ni inte ska ha mer saker i tvättstugan, dusch t.ex.) Ta bort dörren från köket in i tvättstugan. I övrigt enligt tidigare

:)
 
MochH och KnockOnWood,

Något gick snett när vi slog ihop forumtrådarna häromdagen. Bilderna försvann. :( Maila gärna bilderna till mig så lägger jag upp dom på nytt.

/Per, per@byggahus.se
 
Nu har jag fått bilder från KnockOnWood och lagt upp dem. Tack KnockOnWood!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.