Har en 5-årig son (+ jag själv) som är intresserad av planeter och sånt kul.

Vad behöver man för nybörjarutrustning för att kunna se hyfsat bra? Skulle gärna vilja att man kan se t.ex. Saturnus med ringarna.

Sedan är det inte en nackdel med motorstyrning som följer stjärnorna eftersom jag i förlängningen vill experimentera lite med foto.

Är detta ett vettigt paket? Andra tips?
http://www.astrosweden.se/skolteleskopet-sagitta-go-to/18591-1
 
Tror att motor kan vara fint.. underlättar nog mycket.

Blev också sugen på ett teleskop. Vi kommer flytta till en plats utan gatubelysning och långt till grannar. Där bör natthimlen synas fint :)
 
Jag tror det kan vara klokt att börja med ett enklare teleskop för under tusenlappen. Komplettera med en "stjärhimmelsapp" i mobilen så att ni kan hitta var stjärnor och planeter finns på himlen.
 
Dumt att lägga för mycket pengar om intresset tar slut efter en vecka.
Men kom i håg att det här är en produkt där du får vad du betalar för. En dyr kikare är mycket bättre än en billig kikare.
 
Enk Projektet skrev:
Detta har jag varit sugen på att prova.....

[länk]
Men shit vad coolt! Tur att jag inte har tid med nåt sånt :)
Jag satsar hellre 2-3000 på ett hyfsat objektiv än 7-800 på ett halvdåligt. Då om något kommet man nog att tröttna fort.
 
Varning för billigt skit. En bekant köpte ett spegelteleskop för nån tusenlapp som han bad mig montera upp och ställa in för att se diverse himlafenomen. Allting var så skrangligt och eländigt att det var omöjligt att på ett bra sätt hitta en himlakropp och sen finjustera. För det gick inte alls att finjustera utan att det knakade eller höll på. Sen räckte det att man stötte till något så var det dags att börja om.

Rekommenderar programvaran "starry night", går att komplettera med motorstyrning.

Undvik dessutom de där billiga refraktorteleskopen. De har alldeles för hög förstoring i förhållande till mängden ljus de släpper in. Leksaker!

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.