Hej !

Det kommer snart in ca 4,2 milj på mitt konto (Swedbank) Dom kommer att ligga där ett tag tills nästa år nån gång då pengarna ska användas till husbygge. Nu undrar jag om det finns nån som vet hur man ska placera pengarna för att få bästa ränta? Vad jag vet är väl att SBAB har högsta sparräntan eller finns det nåt bättre? Tacksam för svar :)
 
Bästa med insättningsgaranti är väl b.la resurs bank och volvo bank.
 
Insättningsgarantin gäller bara upp till 100 000€ vilket kan vara bra att veta.
 
Kolla compricer.se och jämför. Kollade snabbt och SBAB såg bra ut, men det kan finnas andra.

Tänk dock på insättningsgarantin. Personligen skulle jag inte sätta mer än 800000 på en och samma bank, då insättningsgarantin av sedvanlig byråkratisk förkrånglingslusta är denominerad i euro. Sprid riskerna med andra ord.
 
Tack för förslagen. compriser.se va ju en bra sida. Insättningsgaranti, hm.. att sätta in pengar lite här o där verkar jobbigt.
 
Silver 60 skrev:
Tack för förslagen. compriser.se va ju en bra sida. Insättningsgaranti, hm.. att sätta in pengar lite här o där verkar jobbigt.
Inte lika jobbigt som att torska mycket pengar.
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Kolla sevenday.se, men annars är en kort räntefond (SEK) ett bra alternativ. Spiltan räntefond t.ex.

[edit] sevenday har faktiskt lite bättre ränta än SBAB. Kanske du kan binda i 6 mån, du får du ytterligare 0,2 %-enheter
 
Redigerat:
stoif skrev:
Kolla sevenday.se, men annars är en kort räntefond (SEK) ett bra alternativ. Spiltan räntefond t.ex.

[edit] sevenday har faktiskt lite bättre ränta än SBAB. Kanske du kan binda i 6 mån, du får du ytterligare 0,2 %-enheter
Ska kolla upp det, när det är så stora summor blir ju varje tiondels % mycket utslagsgivande. Hoppas att det inte är en massa avgifter och krångel när man ska placera pengarna ?
 
Om det är något man ska vara JÄVLIGT försiktig med i dagsläget är det placering i räntefond! Räntan är på väg upp och då sjunker värdet på räntefonder generellt. Finns givetvis undantag, om man som föreslås ovan går på en KORT räntefond, men i din sits skulle jag säga att det är säkerhet som gäller snarare än någon tiondels procent. Gambla inte med husbyggespengarna.
 
Det är väl inte så knöligt att sätt pengarna på fem olika banker?

Du har ju 80 - 100 tusen kronor att tjäna jämfört med att ha dem i madrassen.

Förslag
Collector.se
Hoistspar.se
Marginalen.se
Skandiabanken.se

och andra förslag har du fått ovan.
Det är ju bara en timmes jobb. Håll i pengarna!

Och bara för att du är solvent, låt inte lura dig att betala stora summor i förskott!

Grattis till att vara rik (y) Så länge det nu varar :)
 
Preferensaktier i Balder och Klövern, avkastar runt 6%, men även här gäller det att se upp med det allmänna ränteläget eftersom kursen på aktierna sannolikt går ner när räntan går upp. Det blir nog inga tvära kast men preferensaktier är inget sparkonto... så koll får man ha. Lämpligen via ISK så man får schablonskatt snarare än vanlig kapitalskatt.
 
Alla banker syns inte på compricer, b.la resurs bank.
 
Silver 60 skrev:
Ska kolla upp det, när det är så stora summor blir ju varje tiondels % mycket utslagsgivande. Hoppas att det inte är en massa avgifter och krångel när man ska placera pengarna ?
Sevenday använder jag själv, finns inga avgifter där iaf. Mycket nöjd med dem.
 
Tack för alla förslag !! Nej spekulera med pengarna som jag ska bygga för tänker jag inte, även om det är lockande att tjäna lite extrapengar på räntedifferenser. Och rik några månader javisst men inget varar ju beständigt. Är ganska säker på att alla pengar går åt till huset. Efter att först betala en massa till mäklaren och sen framför allt en j-la massa till staten i skatt (1 milj). Men att slippa låna flera milj till husbygge som de flesta ändå får göra slipper jag. Lyckligt lottad :)
 
Släng in alla pengar på skattekontot om du kan klara dig utan dom ett tag, har för mig det är rätt förmånligt att spara pengar hos staten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.