Hej.

Vi har nyss köpt hus :D men tyvärr har den förre ägaren rökt inomhus rätt mycket. Vi kände inte av det på visningen (känns som att mäklaren vädrat flitigt före den) men vid besiktningen kändes det desto mer. :( Besiktningsmannen tipsade om jonisering som skulle vara mildare / mindre skadligt för elektronik m.m än ozonbehandling för att råda bot på röklukten.

Vi har mailat och ringt lite olika firmor i vår närhet men får olika råd av alla. Någon menar att det antagligen kommer att räcka med att riva tapeter, måla om tak och väggar samt måla med spärr/isloleringsfärg i taken som är värst (kök och vardagsrummet). En annan firma tycker att vi ska prova jonisering till att börja med, då skulle det ta ca 5 dagar, 250kr/dag och vi kan vara i huset och renovera samtidigt. En tredje firma ansåg att vi borde ta ozonbehandling, då skulle det ta ett dygn och kosta ca 4000kr. Vid ozonbehandlingen kan vi inte vara i huset under tiden och tex gummilister till kyl och frys måste sprayas med silikonspray.

Så:
* "bara" riva tapeter i sinne, ut med gamla heltäckningsmattor, måla om ytskikten
* ovanstående plus jonisering eller ovanstående samt ozonbehandling

Finns det några här som har erfarenhet av det här med att få bort cigarettlukt i inrökta hus?
Tips och råd? Rekommendationer eller idéer tas tacksamt emot!
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Förra ägaren av min första bostadsrätt var kedjerökare och förtidspensionär, köket var kraftigt gult i tak och mer vid fönstren. Vardagsrummet var ännu värre, gult som övergick i grått helsvart vid fönsterna där gardinerna suttit.
På den tiden var ozon/jonisering inte så vanligt utan jag fick råd av en målare att tvätta tak o väggar med ammoniak och sedan måla med s.k. spärrfärg. Alternativt ta ner tapeten till puts och tvätta av väggen och sedan spackla upp.
Jag testade med att tvätta både tak och vägg med ammoniak utspädd med lagom med vatten. Sedan målade jag taken och väggarna. Fanns ingen lukt kvar och det blev inga missfärgningar med tiden.

Heltäckningsmattor kan klara sig med en rengöring, finns maskin att hyra för detta.
 
Vi har precis köpt en brf med röklukt. Vi kommer riva ned tapeterna och måla om tak+väggar med spärrfärg och sedan vanlig färg över och ställa in burkar med ättiksprit medans vi är där och renoverar
 
Mitt hus var så nikotiniserat att eldosorna färgats gula på insidan. Till och med TV-kabeln är gul inne i VP-röret. Säljaren hade målat med spärrfärg men det hjälpte inte helt. Jag har målat över med färg på våggar och tak i sovrummen som var mindre inrökta och i kök/matplats har jag skrapat ner till spånskivorna och satt ny tapet samt målat innertaket.

Jag tror du kommer långt med att skrapa ner väggarna i de värsta rummen. Förbättrad ventilation gör också mycket. Täta dörrar och förnster och se till att du har ventiler så du kan kontrollera ventilationen.

Och se till att tvätta flera gånger med målartvätt eller Klorin innan du målar om. Heltäckningsmattor är ju en given sak att kasta ut.

Tips att börja med ventilationen och sedan ta det värsta rummet. Sedan märker du hur mycket du behöver byta.
 
Målartvätt i all ära, min egen erfarenhet och även grannen som är gammal målare är att ammoniak är effektivare på att ta bort fett och nikotin även om lukten kanske inte är den bästa.
 
Tack för alla svar hitills! :) Tar gärna emot fler tips, även från folk som har erfarenhet av att använda jonisering eller ozon.
 
Har ingen erfarenhet från ozon eller isolering, men har röksanerat ett hus i samband med att vi renoverade det. Rev ned alla tapeter, hela köket, kastade ut alla golv och taket i vissa rum. Väggarna spacklades och målades med vanlig färg, de tak vi inte rev ned målades med spärrfärg och nya golv på betongsulan. Dörrfoder som vi behöll en del av målades oxå med spärrfärg. All röklukt försvann. I ett av rummen som oxå luktade rök måIade vi endast med spärrfäg (Nordsjö vattenbaserad) då orken började tryta...och det funkade, luktar inte det minsta. I källaren har det mesta rivits ned, men ett lager tapet sitter kvar i vissa rum (var minst 2-3 lager från början) och där finns det fortfarande lite rökdoft om man inte vädrar. Var inne på att först prova ozon eller jonisering, men ville ändå göra om så mkt plus att det var mkt struktur/sammetstapeter så vi tog rubbet.
 
Nu har har jag ingen erfarenhet av cigarett rök, men väl brandrök. På vår nedervåning där det inte hade brunnit, satte dom in två avjoniseringsaggregat under ca 1 veckas tid - och all röklukt försvann. På ovanvåningen där det brann, rev dom ner alla tapeter, innertak m.m. Dom spärrmålade och tapetserade och all röklukt försvann.
 
L Lillemoran82 skrev:
Hej.

Vi har nyss köpt hus :D men tyvärr har den förre ägaren rökt inomhus rätt mycket. Vi kände inte av det på visningen (känns som att mäklaren vädrat flitigt före den) men vid besiktningen kändes det desto mer. :( Besiktningsmannen tipsade om jonisering som skulle vara mildare / mindre skadligt för elektronik m.m än ozonbehandling för att råda bot på röklukten.

Vi har mailat och ringt lite olika firmor i vår närhet men får olika råd av alla. Någon menar att det antagligen kommer att räcka med att riva tapeter, måla om tak och väggar samt måla med spärr/isloleringsfärg i taken som är värst (kök och vardagsrummet). En annan firma tycker att vi ska prova jonisering till att börja med, då skulle det ta ca 5 dagar, 250kr/dag och vi kan vara i huset och renovera samtidigt. En tredje firma ansåg att vi borde ta ozonbehandling, då skulle det ta ett dygn och kosta ca 4000kr. Vid ozonbehandlingen kan vi inte vara i huset under tiden och tex gummilister till kyl och frys måste sprayas med silikonspray.

Så:
* "bara" riva tapeter i sinne, ut med gamla heltäckningsmattor, måla om ytskikten
* ovanstående plus jonisering eller ovanstående samt ozonbehandling

Finns det några här som har erfarenhet av det här med att få bort cigarettlukt i inrökta hus?
Tips och råd? Rekommendationer eller idéer tas tacksamt emot!
Det är billigt att köpa luftrenare och speciellt med jonisering. Ett par hundralappar bara. Cigarettrök försvinner också sakta av sig själv på ett år (vad jag vet) men jag skulle ha löst det med att köpa renare inte riva ut och måla om!
 
Har testat att ta bort lukt i en gammal bod med olika alternativ, dock var det inte cigarettrök (vad jag vet).
Först ättika = marginellt bättre för stunden.
Jonisator = marginellt bättre för stunden.
Ozongenerator = ett par timmar med den, nu är all lukt borta.

Jag vet var jag lägger mina pengar.

Det gummi och skummadrasser m.m. som fanns där verkar inte ha tagit skada. Säkerligen har livslängden minskat lite, men hellre det än att det stinker. Tror bekymren med oxidering av material kommer vid högre koncentrationer än jag körde med (puttrade på med runt 8000mg/h).
 
Ozon använder man där man ska oxidera bort saker snabbt. Typ rök, dofter eller svavelföreningar. Nackdelen är att människor inte får /ska vara i rummet då ozon är giftigt för oss.
Jonisering utförd på rätt sätt. ( utan ozon) gör samma jobb fast inte lika snabbt, men där kan människor vistas i lokalen till motsats från ozon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.