PG Lindgren skrev:
Tack sulfobus och jkarlberg för uppmuntrande ord, min plan är att uppdatera er. Tack för tipset MathiasS, du kan lita på att jag läst, begrundat och inspirerats av projekten på forumet under det senaste året :)

En fundering, jag har ju kommit till berget i framför allt pannrummet vilket gör att jag inte kan gräva ner avloppet i / under dräneringsgruset. Kan man lägga avloppet delvis i isoleringen, eller blir det problem? Har gärna lite mer kommentarer än från dem som ska lägga rören :)

Jag har fått offert på 100000:- för att byta avlopp och inkommande vatten från gatan. Det inkluderar allt arbete och material med 12 m mellan gatbrunn och husvägg, 6 brunnar, flytt av vattenmätare. Någon som vill ge en kommentar till pris? De gräver utomhus.
Vilket jobb - imponerande!

Gällande priset så bytte vi avlopp och inkommande från gata (ca 8 meter) men bara två brunnar. Vi gjorde det i samband med dräneringen men för oss landade det på ca 15 000 kr trots en stor sten som tog en halv dag att få bort. Så 100 000 kr känns lite dyrt även om det inkluderar fler brunnar och flytta av vattenmätare.

/Krille
 
Verkar som att Pionjär 120 och jag blivit vänner :) Den startade på 5 ryck och sen borrade jag 5 hål till utan några som helst protester. Den bergknallen verkar för övrigt vara det som varit segast att knäcka, men efter ett par dagar så hade det blivit en spricka i den med och med spettet lyckades bända loss en del. Det verkar dock fortfarande vara så stora delar att den fick två nya hål i dag.

Spräckt berg 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spräckt berg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spräckt berg 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter första urladdningen så kommer det nog gå i lite långsammare tempo. Kul är att vi äntligen fått vårt bygglov så kan vi återigen ta kontakt med entreprenörer. Troligt är att en entreprenör får ta vid där jag slutat nu.

Mvh
PG Lindgren
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Spännande, fortsätt uppdatera.
 
  • Gilla
leeo
  • Laddar…
Nu verkar vi faktiskt vara på banan igen. Vi har fått napp på entreprenör som ska börja nere i källaren i slutet på augusti. Referenserna är goda, offerten inom förväntade ramar och jag hoppas vi ska komma överens på ett kontrakt mellan oss under veckan som kommer.

En fråga som dykt upp i mitt huvud. Hur gör man med bastun. Ska man bygga upp bastuväggar innan man sätter fuktspärr? Sätter man fuktspärr inne i bastun?

/PG
 
Huh, du vet inte vad du ger dig in på när du frågar om fuktspärr i bastun; Oräkneliga trådar, gräl och idiotförklaringar finns i detta ämne på bastudelen av forumet.

För ångtätning av bastu finns det något som kallas bastufolie som tål värmen. Det finns också färdiga isoleringsskivor, SPU Sauna, med tätskikt. Det säkraste anses nog vara att bygga rummet och sedan bygga bastun inne i rummet.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Nu börjar det hända saker igen. Balkongen är riven och idag revs en ytterligare vägg mellan håll och badrum.
Vi fick ett litet bakslag när vi stod och besiktigade murstocken vi tänker riva. Vi har två murstockar i huset, dessa två möts på vinden. Den vi ska ta ner och som är väsentligt mindre sneddar 45 grader på vinden. Det jag hade missat var att huvudstocken också är en bit sne ovan vind, vilket resulterar i att vi får riva ner den tills dess att båda två möts för att sedan mura upp stocken igen. Men, men...vi får hantera det. Hittade ganska fin isolering under teglet. blev oite imponerad med tanke på att det är ditsatt -77. 1379098641074.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1379098661653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1379098698876.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Då har vi fått ner murstocken, känns lagom spännande att ha ett hål på 1m2 i taket i slutet av september... Jakten på en murare som har tid pågår! Skorsten fyllde nästan en container:) har även börjat gräva för schaktning. Hoppas vi får tag på en grävmaskin i morgon så vi kan gräva klart och byta avlopp och vatten.
 
  • 1379867759549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1379867777315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1379867797237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Igår han de gräva ut klart och även få ett första lass med 0/32 levererat. Det nya dörrhålet mellan garage och ny tvättstuga han de få upp också samt gräva upp för avlopp fram till gata. fort går det.

IMAG0061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resterna av två björkar som killarna fick kämpa lite med för att få bort :)
IMAG0062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0063.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt dörrhål
IMAG0065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0066.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag ska vi träffa konstruktör för att diskutera om vi ska gå vidare med pålning alternativt köra utan. Marken består av välpackad moränjord så det lutar åt att bygga utan pålar.

Hare
/PG
 
Ett tag sedan jag uppdaterade, men det jobbas vidare. Inkommande vatten är nu bytt till ny vattenmätare och avloppet är så gott som klart i mark. Blir ett riktigt spindelnät under hallen... Sen fick jag jobba lite själv idag då jag hjälpte min elektriker att spåra för ny el.

Hare
/PG
 
  • 1380911421487.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1380911437736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1380911463443.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Går lite trögt här, det påstås att det är problem med att få materialleverans. Men vi har fått singlat i källaren och takstolarna avväxlade för att kunna räta upp skorstenen.
Idag fick vi även skorstenen klar. Är inte jättenöjd med finnish, men vi får se vad sotaren säger vid besiktning innan jag betalar något.
Apropå betala, jag har inte nämnt något om de offerter jag fick in för att mura upp mina fyra kanaler 2,6m. Öppen Spis Stockholm ansåg att jobbet skulle ta tre dagar för två pers och ville ha 55000:- för arbetet ex. material, jag fick även en offert Mariebergs på på 67500:- inklusive 7m glidgjutning. Den senare var ganska komplett med arbete, material, provtryckning m.m. Killarna, polacker i svensk firma, som var här har gjort jobbet på ca 15 mantimmar. Jag får betala 42000:- inklusive installation av en kassett. Men va vissa firmor försöker . Visserligen har inte de som gjorde jobbet ställt upp några ställningar som de andra firmorna ville göra, så en liten skillnad.

Återkommer med bilder.

Hare
/PG
 
Hej,

Äntligen har vi fått in material till grunden idag efter 2 veckors väntan.

Vi var även iväg och köpte några köksskåp och en bänkskiva för att göra något av ytan som blivit efter den borttagna skorstenen.
Det är tänkt som provisoriskt då vi tänker oss att ta ner väggarna bakom och då få ett riktigt kök med matplats och fönster i söder.
Men vi känner oss ganska nöjda med detta så vi bor in oss i detta ett tag.

Hare
/PG
 
  • 1382463280931.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463300553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463619094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463637410.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463657470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463687471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463705673.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382463739176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenen uppmurad, taket igensatt, ramen till utbyggnaden uppbyggd. Lite armering, golvvärme och elrör och sen kan vi börja gjuta platta :)

Hare
PG
 
  • 1382901810437.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382901857010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382901886022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382901907836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under det senaste dagarna har det hänt mycket. Armering i voterna har kommit på plats, el och vatten är dragen, alla utrymmen har blivit isolerade.
Dessutom kan vi nu pusta ut då skorstenen även fått sin plåt runt om, phuu vi hann innan vintern!
Vädret ler åt oss och under kommande vecka är det tänkt att plattan ska gjutas och sedan någon vecka senare mura upp ytterväggar. Vi hoppas den varma hösten håller i sig.

Håll tillgodo med ett gäng bilder :)

IMAG0125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vot mot yttervägg till utbyggnad, avlopp och vatten till dusch.
IMAG0127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattencentral
IMAG0128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen från pannrummet, vot för badrumsvägg. I övre högra hörnet syns även nya matningar för el.
IMAG0129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hål för värmesystem till utbyggnad.
IMAG0130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gillestuga med färdiga voter, el och isolering.
IMAG0131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggnad söderut
IMAG0132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utbyggnad norrut
IMAG0133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi bestämde oss i samband med skorstenshistorien att vi sätter in en kassett i denna spis. Så muraren har gjort en klack inne i spisen. Ska bli mysigt med en öppen spis i vårt blivande sovrum :)
IMAG0134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet. Bastun syns i övre högra hörnet, duschvägg i vänster mitt på bild. I vänstra övre hörnet blir det badkar.
IMAG0135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmegolvscentral, ny vattenmätare samt centraldammsugare under trappa.
IMAG0136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny och mycket mindre skorsten i all sin prakt med plåt och allt. Phuuu!
IMAG0138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det endast är 10 cm isolering i pannrumm och vattnet är nedfräst så har vi lagt skumisolering ovanpå.

Det va det för denna gång.

Hare
/PG
 
Redigerat:
Varför gjuter ni kantbalkar inomhus? Huset har ju redan väggar......
 
För att styva upp och för att fylla ut under väggarna. På många ställen är vi under väggen, väggen står på stenar där det är ihåligheter mellan stenarna. Hjärtväggen står ju till stora delar på berg i dagen. Medans ytterväggen mot utbyggnaden verkar gå 120 cm nedanför ursprunglig golvnivå. För att binda ihop detta har vi gjort det på detta viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.