Hej alla med goda råd :)

Sitter och funderara på hur man skall få till en inbyggd verande på nedan planlösning med avseende på toaletten.. Vi vill att huset skall vara symmetriskt utifrån och att verandan skall inkludera toalettfönstret o fönstret i trappan. Dock vill man ju inte vädra ut i verandan efter toalettbesök.. Hur löser vi detta?

Ta bort fönstret helt o hållet?
Flytta toaletten till groventren?
Sätta fönstret där duschen är och göra samma sak i köket?

Tar tacksamt emot tankar på detta :)

Även annat som ni ser som tveksamt på planlösningen eller sådant som är bra får gärna tas upp!

Tack på förhand..
//Hanna

ImageUploadedByByggahus.se1379860728.152875.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle bara sätta igen fönstret (kan göras enkelt så att det blir en nisch i badrummet) och om behov finns sätta in en paxfläkt.
 
Min erfarenhet är att man inte öppnar toalett-/duschfönstret särskilt ofta.
I alla fall inte om man har någorlunda fungerande ventilation.

Men fönstret ger ett trevligt ljusinsläpp ändå.

Så om inte fönstret stör symmetrin kan det väl få sitta kvar?

Flytta det inte till duschen. Dusch och fönster är en dålig kombination!
 
KnockOnWood skrev:
Min erfarenhet är att man inte öppnar toalett-/duschfönstret särskilt ofta.
I alla fall inte om man har någorlunda fungerande ventilation.

Men fönstret ger ett trevligt ljusinsläpp ändå.

Så om inte fönstret stör symmetrin kan det väl få sitta kvar?

Flytta det inte till duschen. Dusch och fönster är en dålig kombination!
Hehe.. Tänkte byta plats på dusch och fönster, inta ha fönstret i duschen ;) Men man vet aldrig, så tack för ditt råd :)

Vi skall ju bygga igen en veranda så att toalettfönstret hamnar i verandan, och då vill vi nog inte ha kvar det.. Eller tror du det blir bra ändå? Tack!
 
Tja, bra och bra...

Varför inte vänta och se hur det blir när verandan är på plats?
Det är alltid trevligt med ljusinsläpp i små utrymmen.

Men det är klart att om ni skall flytta dit duschen så är det väl bäst att sätta igen fönstret.
 
KnockOnWood skrev:
Tja, bra och bra...

Varför inte vänta och se hur det blir när verandan är på plats?
Det är alltid trevligt med ljusinsläpp i små utrymmen.

Men det är klart att om ni skall flytta dit duschen så är det väl bäst att sätta igen fönstret.
Det får nog bli så, vi väntar o ser hur det blir på plats. Tack!
 
Menar du en vanlig "öppen" veranda/porch, eller en inglasad veranda? Om du menar en vanlig veranda förstår jag inte riktigt problemet med toalettfönstret. Har släkting med mycket exklusivt sommarhus på västkusten där badrumsfönstret vätter mot utrymmet på trädäcket där matbordet står placerat. Tror aldrig jag reflekterat över att detta skulle vara ett problem förrän nu. Som sagt bör man använda våtrumsfläkt i badrum istället för att öppna och vädra så om detta är ett potentiellt problem för dig kan du helt enkelt sätta icke-öppningsbara fönster i badrummet och trappan och på så vis även spara lite pengar. Personligen skulle jag dock skippat fönstret i trappan och istället gjort fönsterpar av de andra fönstren på entresidan. Tror fasaden kommer se ganska torftig ut med såpass lite fönsteryta som ni har ritat in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.