Hej, ska inreda ett förråd 4.5 m2 till bastu med elaggregat. Någon som har erfarenhet av Tylö Sense? Vill gärna kunna slabba med vatten i bastun så det måste det tåla. Sen avråddes jag från plastmatta i bastun av byggaren. Nån som vet varför? Han hänvisade till risk för fukt och mögel...

tack/ Anton
 
Hur högt i tak?
 
Takhöjden är 2.40..
 
Om takhöjden är såpass som 2,40, bygg högsta laven på 120cm höjd från golvet så att man inte sitter för lågt. Behöver inte värma lika hårt för att nå 70grader i sitthöjd....
Om du gillar att "slabba med vatten" så är 20kg är för lite sten (enligt mig) . Du får mest direkt värme från elslyngor då nästan inget lagras i sten - badet blir "torrt"
Jag skulle rekommenderat ett aggregat med mera sten - uberoende av märke.
Själv har jag haft HELO "pikkutonttu" , ett fantastiskt aggregat, pappa har den på stugan också.
http://www.helosauna.com/products/sauna/electric-heaters/

Rocher är också fin.

MVH
Sakke
 
I tillägg blir Sense för litet mtp effekt. Dimensionerat för rum 4-12m2. Ditt basturum blir 4,5m2x2,4 = 10,8m2 . med ett glassdörr så är du över eller helt i övre gränsen. Du kan få problem med att nå badtemperaturen eller underhålla den. Överdimensionera heller aggregatet ngt så den:
a) inte glöder rött hela tiden i elslyngorna (förkortar livslängden + ger dålig badkvalitet)
b) orkar hålla tempen och värmer upp fort.

Och som sagt helst mera sten, så att badvärmen kommer primärt från varma sten och inte glödande järn. elslyngorna ska främst vara där för att periodvis värma upp stenarna/underhåll av temp i dem .

Plastmatta är väl inte mera problematisk än ngt annat, bara den är tätt. Helst avlopp/spygatt i golvet. Man får lukt om det samlar sig vatten på golvet som inte har ngnstans att ta vägen. om man har ett aggregat som står på golvet så måste du ha ngn form av obrännbar material just under /runt aggregat
MVH
Sakke
 
Hej Sakke, uppskattar ditt svar, du fick mig verkligen att tänka efter vad gäller storlek och stenmängd. Ska kolla dina tips nu :)
 
Jag konstaterade att jag har 6,6Kw på 2x1,5x2,2 (6, 2m3) med trädörr.
 
Hur går det anton?
 
Har tänkt om vad gäller storleken, nu kör jag 1,5x2,8 m och har sänkt takhöjden till 2 m. Så nu finns möjlighet att sätta in ett något mindre aggregat också. Närmast ligger Harvia Figaro FG 70. Har dock ej köpt det ännu, elektrikern kommer inte förrän om 3 v så jag har fortfarande tid om nån har något kanontips som kan få mig att ändra mig :) Anton
 
Hej, imorgon beställer jag mitt aggregat, fick tips om Narvi NM 900. 30 kg sten. Nån som har nån åsikt? Tack på förhand, det finns överraskande få omdömen om aggregat i prisklassen 3-4000 kr... Anton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.