Just idag är jag hemma men det känns fortfarnde väldigt olustigt att enligt mailet från hyresvärden så kan mäklaren gå in och ut ur min lägenhet med främlingar som han behagar. Tydligen efter ytterligare mailkontakt har han redan varit inne i min lägenhet tre gånger helt utan min vetskap...Det känns bara inte trevligt att veta att när jag lämnar hemmet så kan främmande människor som jag aldrig träffat gå in i mitt hem...
Idfag är jag ju som sagt hemma och ska ta ett rejält snack med mäklaren att jag anser inte det vara ok att denne bara går in i mitt hem själv.

Tvn har för övrigt löst sig min pappa ska komma upp på fredag och hjälpa mig med att installera spisen i nya huset så sambon kan åka snålskjuts med upp och på så sätt får jag ut tvn som jag fick in den^^
 
thomasx skrev:
Jag bara måste fråga, hur kommer det sig att du kallar dig katten här, när det är illrar du huserar? Inte har du väl illrar och katter tillsammans? ;)
Ett smeknamn som hängt med väldigt länge pga utav mina ögon jag har dubbel genetisk uppsättning i just ögoncellerna en såkallad chimerism. Det gör att under mitt liv så uttrycks de två olika DNA uppsättingarna olika så jag har hade väldigt blåa ögon fram till ca 15 år sedan så har de blivit gröna föratt nu vara riktigt gula, och tillsammans med mitt illröda hår så får jag ett väldigt kattlikt utseende och därav smeknamnet katten^^
Angende mina gon så kan jag vid 40 års ålder sluta med ett brunt och ett gult öga:p
 
Om mäklaren har varit inne i din lägenhet 3 ggr helt utan din vetskap så tycker jag på fullt allvar att du ska göra en polisanmälan för olaga intrång. Nån j-vla måtta får det vara och hela mäklarkåren bör få veta att sådana tilltag inte är ok.

Sen låter du sätta in ett extra lås och drar av kostnaden för det på nästa hyra. Informera hyresvärden.

Bra att det löste sig med TV'n.
 
katten12 skrev:
Ett smeknamn som hängt med väldigt länge pga utav mina ögon jag har dubbel genetisk uppsättning i just ögoncellerna en såkallad chimerism. Det gör att under mitt liv så uttrycks de två olika DNA uppsättingarna olika så jag har hade väldigt blåa ögon fram till ca 15 år sedan så har de blivit gröna föratt nu vara riktigt gula, och tillsammans med mitt illröda hår så får jag ett väldigt kattlikt utseende och därav smeknamnet katten^^
Angende mina gon så kan jag vid 40 års ålder sluta med ett brunt och ett gult öga:p
Var det inte ett fall i Dr House med Chimerism? Vad jag kommer ihåg fanns det typ bara 100 fall i hela världen:confused:
 
katten12 skrev:
Ett smeknamn som hängt med väldigt länge pga utav mina ögon jag har dubbel genetisk uppsättning i just ögoncellerna en såkallad chimerism. Det gör att under mitt liv så uttrycks de två olika DNA uppsättingarna olika så jag har hade väldigt blåa ögon fram till ca 15 år sedan så har de blivit gröna föratt nu vara riktigt gula, och tillsammans med mitt illröda hår så får jag ett väldigt kattlikt utseende och därav smeknamnet katten^^
Angende mina gon så kan jag vid 40 års ålder sluta med ett brunt och ett gult öga:p
Cooolt :)
 
Nimajneb skrev:
Var det inte ett fall i Dr House med Chimerism? Vad jag kommer ihåg fanns det typ bara 100 fall i hela världen:confused:
Ingen aning titar inte på house. Chimerism i enstaka celltyper är faktiskt väldigt vanligt. Ofast uttrycks det i phenotyper att man har ögon i olika färger, en normal tumme och en pytteliten tumme, pigmentförändringar i huden på enstaka ställen. Helt offtopic detta :p
Var faktiskt ett rättsfall i sverige för några år sedan där det var en kvinna med chimerism som de fick göra flera dna test för föräldraskap då en av DNA uppsättingarna inte matchade hennes son...:p
 
katten12 skrev:
Ingen aning titar inte på house. Chimerism i enstaka celltyper är faktiskt väldigt vanligt. Ofast uttrycks det i phenotyper att man har ögon i olika färger, en normal tumme och en pytteliten tumme, pigmentförändringar i huden på enstaka ställen. Helt offtopic detta :p
Var faktiskt ett rättsfall i sverige för några år sedan där det var en kvinna med chimerism som de fick göra flera dna test för föräldraskap då en av DNA uppsättingarna inte matchade hennes son...:p
Ja, enligt denna sida har en kvinna vid ett tillfälle bevisats inte vara mor till sina egna barn. Senare motbevisades det dock, men vilken bedrövlig tid för modern.

http://www.wisegeek.org/what-is-chimerism.htm

Det hela är lite som enäggstvillingar fast precis tvärtom.
 
katten12 skrev:
Just idag är jag hemma men det känns fortfarnde väldigt olustigt att enligt mailet från hyresvärden så kan mäklaren gå in och ut ur min lägenhet med främlingar som han behagar. Tydligen efter ytterligare mailkontakt har han redan varit inne i min lägenhet tre gånger helt utan min vetskap...Det känns bara inte trevligt att veta att när jag lämnar hemmet så kan främmande människor som jag aldrig träffat gå in i mitt hem...
Idfag är jag ju som sagt hemma och ska ta ett rejält snack med mäklaren att jag anser inte det vara ok att denne bara går in i mitt hem själv.
Du kan ju meddela värden att du haft pengar i ett kuvert i ett köksskåp, och nu kan du inte hitta dem. F.ö. just de pengar du lagt undan för att betala hyran med.
 
andersmc skrev:
Du kan ju meddela värden att du haft pengar i ett kuvert i ett köksskåp, och nu kan du inte hitta dem. F.ö. just de pengar du lagt undan för att betala hyran med.
Ja orolig för pengar det är jag. Har ju min postväxel hemma som jag ska betala min brf med. Den lämnas ju inte hemma dessa två dagar som är kvar tills den ska lösas in..Eller så får jag gömma den rejält någonstans, bilnycklarna får också följa med även om jag inte använder bilen....Vilket inte käns så jätte roligt då jag alltid kunnat lämna pengar och nycklar hemma i trygghet..
 
O
Byt lås....
 
peternicklas
Ganska säker på att det krävs ett skriftligt tillstånd för andra att komma in i ens lägenhet. Var själv ute för det. Vi hade 2 katter och jag ville inte att andra skulle gå in och ut som de ville. Skrev aldrig på detta papper utan var hemma om de behövde tillträde till lägenheten. Var aldrig några problem med detta. Någon har gjort att allvarligt fel när mäklaren kan gå in hus som helst.
 
Enligt lag får hyresvärden inte gå in i lägenheten utan att först meddela detta i god tid. Du skall tillfrågas innan tillträde sker. Mäklare får ej utan ditt tillstånd gå in i lägenheten oavsett ärende. Det är endast hyresvärden som kan begära tillträde till lägenheten. Du kan meddela värden att han ej får gå in i lägenheten när du ej är hemma, gör han ändå detta räknas detta som olaga intrång/hemfridsbrott.

Länk till hyresnämnden:

http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Bostadshyra/Tilltrade-och-avflyttning/
 
Ingen får gå in i din lägenhet utan att fråga om lov.

Det enda som är över detta är tex om det är akut behov av att komma in, säg att en vattenläcka går att spåra till din lägenhet.

Så jag skulle ringa upp hyresvärden, mäklaren och även hyresgästföreningen. Det är inte ok att de har varit inne tre gånger i din lägenhet utan din vetskap eller tillåtelse.
 
Pratade med mäklaren nu och han var vettig bad så mycket om ursäkt att han varit inne tidigare. Han har märkt att jag ar illrar och har bara därfr öppnat ytterdörren såatt spekulanter har kunnat sticka in huvudet. Han kommer från ochmed nu att bara knacka på och öppnar ingen dåär ingen hemma och då kommer han inte gå in. Han har varit inne enbart för att han fick info från hyresvärden så han tog för givet att hyresvärden fått godkännande från de boende. Tur att han är vettig iaf.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
katten12 skrev:
Tur att han är vettig iaf.
Folk är ju oftast det. Det är väl mest missförstånd och gamla oförrätter som ger folk epitetet idiot.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.