Klinkers leder värme bättre än trä. Däremot har jag haft sönder c:a 10 läskflaskor på de två månaderna vi bott i huset.Har en ovana att ställa ner dem på golvet och sedan välta dem med fötterna. Otroligt att de alltid går sönder fast det inte innebär något egentligt fall.
På övervåningen har vi furugolv + golvvärme och jag måste säga att jag är besviken över hur illa trägolvet leder värmen. I princip känns det inte som att det är någon golvvärme där alls. Fast det är furugolv, lamell leder antagligen värme mycket bättre.

mvh
David
 
I södra Europa har man klinkers överallt, t o m i
v-rummet.

Man har aldrig hört att barn där dör på löpande band ;D
Tror man att de köper ny porslin varje år ?

Jag ser samma rädsla i diskussionen gasspis mot elspis.
Många tror att hela huset ska explodera eller att barnen ska brännas mycket lättare på en gasspis.
I verkligheten är precis tvärtom. Gaslågan ser man direkt. En keramikplatta vet man inte om den är varm tills man har bränt sig på den.

Det finns flera fördelar med klinkers i ett kök:
Det är lättare att hålla rent.
Det känns varmare när man har golvvärme.
Den håller sig snygg i alla år utan fula fläckar.

Jag pratar av erfarenhet, uppväxt med gasspis och klinkergolv, både ute och inne (där vi lekte varje dag)
Av den erfarenheten, har jag idag installerat gasspis hemma (finns inget bättre att laga mat på).
Klinkers har jag i hela bottenvåning, t o m i v-rummet.
Fördelen: Man kan gå med skor innomhus, har fester med vänner med högklackade skor, utan att få repor och fula märken i golvet, och det är jätte skönt att gå på det varma golvet ;D ;D



 
Lycke, tack för en förstahands info.... andras erfarenheter är guld värda när man själv står och väljer. Man ska tänka på det praktiska också. Själv har jag bestämt mej att byta pvc-matta i köket till en ny pvc-matta.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.