Vårat rör från kaminen är av plåt och omålat. Det blir aldrig varmare än ljummet. Vi tänkte måla röret svart eller vitt. Funkar det med lackfärg avsedd för metall/trä eller måste vi köpa typ elementfärg?
 
Jepp, väremtålig färg finns lite överallt.

Dock vill jag bara nämna att jag har kört en del med biltemas sprayfärger. De är ganska dåliga när man sprutar, färgen kommer ojämnt och det är inget roligt. För bara ett par tior till per burk får man bra grejer. Jag köper det mesta nuförtiden på mekonomen, även jula har t.ex. hagmans sortiment. Även bygghandlarna har ofta färger från kvalitetsleverantörer. Det är stor skillnad kan jag meddela. Så för att få en bra och jämn målning hade jag undvikit biltemas färger.
 
Ok, tack då vet jag.
Kan man ha ett kaminrör vitt tycker ni? Kaminen är svart, men finns i våningen under så den ser man inte. Det är bara plåtröret som passerar genom rummet ovanför jag vill sätta färg på. :rolleyes:
 
Rooney skrev:
Ok, tack då vet jag.
Kan man ha ett kaminrör vitt tycker ni? Kaminen är svart, men finns i våningen under så den ser man inte. Det är bara plåtröret som passerar genom rummet ovanför jag vill sätta färg på. :rolleyes:
Självklart, om det passar bäst och gör att den smälter in mot vit vägg t.ex. Men då talar vi alltså om utsidan på ett isolerat skorstensrör? Då behöver du inte ha 600-graders färg. Då går det nog med vilken färg som helst, skulle jag tro.
600-graders-färgen är för det oisolerade röret som kommer direkt ut ur kaminen och som blir rejält varmt.
 
Det blir aldrig varmare än ljummet så man kan lägga handen emot utan att bränna sig. Du menar att det kanske räcker med den vita lackfärgen som jag redan har?
Jag läste att nån hade målat ett element som aldrig blev varmare än 50 grader med lackfärg och det hade suttit bra i flera år.
 
Ja, den funkar nog hyfsat. Det du ska kolla upp är att den fäster på underlaget, eller om du behöver prima med någon grundfärg först. Synd om det börjar flagna efter ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.