Micro skrev:
Då kanske du kan förklara för mig vad en riktig källa är i dina ögon då det mesta står skrivet på olika ställen på internet.:confused:
Jag tycker läkaren som ordinerade mig att dricka vatten mer var en bra källa , men jag vet inte om han heller har rätt eller har spridit ett påstående vidare ??
Ja, jag ska förklara vad en riktig källa är, i mina, och i den vetenskapliga världens ögon. Men jag ska börja med att förklara vad det INTE är. Att det står att läsa på Internet gör det varken mer eller mindre trovärdigt. Vem som helst kan skriva vad som helst på Internet. Om det däremot hade stått i en välrenommerad läkartidskrift hade det haft betydligt större tyngd. Då hade man vetat att texten hade granskats av massor av experter, och hade den varit helt fel så hade man snart fått veta det. Men å andra sidan, om det i nummer 17 av tidningen står att man forskat fram att smör är bra mot åksjuka, så hjälper det inte om det i nummer 18 står att det bara var en bluff, om du inte har läst nummer 18.

En expert kan räknas som en källa. Men bara för att EN läkare säger nånting behöver det inte vara sant. Det finns läkare som har konstiga idéer för sig, eller är mutade av läkemedelsbolag. Men om hundra läkare säger samma sak, så har det större tyngd.

Det råd som du fått av din läkare gäller just dig. Det var inte ett råd till befolkningen i allmänhet.

En trovärdig källa är någon som verkligen kan visa att han vet vad det handlar om. Någon som verkligen har forskat på vilken hälsoeffekt överdrivet vattenintag har på kroppen. Och då menar jag inte "forska" som eleverna gör i skolan, dvs googla, utan att man verkligen forskat. Till exempel, ta 1000 personer, hälsoundersök dem på alla tänkbara sätt. Sen låter du en tredjedel dricka tre liter vatten om dan, en tredjedel får dricka en liter, den sista tredjedelen är kontrollgrupp och får dricka hur mycket eller lite de vill. Sedan mäter man deras hälsa med regelbundna intervaller, och kan efter en period rapportera om det blir några skillnader. DÅ blir man en trovärdig källa.
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Snälla se skillnad på en generell rekommendation på internet jämfört med en direkt ordination från ens läkare klart att det sistnämnda är värdefullare än internetvarianten.
 
Korvgubbe skrev:
Enligt vem?

Mänskligheten klarade sig hyfsat bra i rätt många år innan företagen som säljer vatten på flaska kom och berättade för oss att vi behöver dricka 8-10 glas om dagen.
Kroppen är rätt finurligt funtad på många sätt, ett av dem är att vi blir törstiga när vi behöver vätska och inte är törstiga när vi inte behöver vätska.
Jag har tänkt på det här, för först kunde jag inte komma på var jag hade hört det. Det är något som man liksom har hört sedan barnsben.

Så kom jag på att det var nog ... Lill-babs.

I tv-soffan någon gång sent 70-tal, Lill-babs sitter och berättar om varför hon kan hålla sig så snygg. Jo det var ju för att hon hade börjat dricka så mycket vatten, minst 2 liter per dag. Sedan börjar alla skriva om det och det blir en sanning. Så var det jag hörde det i alla fall. Tror jag.

Det är inget som jag tillämpar, bara något jag slänger mig med och inte menar särskilt allvarligt, att det ska vara exakt 2 liter per dag. Men jag tror att det är en bra idé att dricka ordentligt med vatten. Säkerligen är det individberoende, temperatur och hur mycket man rör på sig som styr hur mycket vatten man bör dricka. Egentligen är det ju dagens i-landsproblem, vi sitter och klyver hårstrån och tänker så det knakar på det exakta måttet för optimalt vattenintag, medan så många i världen inte har tillgång till rent dricksvatten. Men, nu har vi ju påbörjat diskussionen och jag tror och tillämpar vattenintaget individberoende.

Jag har ju gjort mig en rad erfarenheter som mamma, precis som evasch kan jag tro. Min son nr 1 tycker inte om att röra på sig och han verkar inte känna törst över huvud taget. En varm dag fick han t ex gå hem från skolan pga yrsel och illamående. Han la sig på soffan och jag frågade om han hade druckit. Nej, det hade han inte. Han fick ett par glas vatten, sedan mådde han hur bra som helst.

Son nr 2 är precis tvärt om. Han kan klunka i sig hur mycket dricka som helst, gärna så festlig dricka som möjligt. Jag får säga till honom att inte dricka före maten, annars är han mätt av all dricka och äter inte. Att göra en drink är det bästa han vet - blanda juice och lite läsk t ex. Det är bara det att jag vill förbjuda läsk, vill helst att de inte dricker det alls. Därför får han använda mineralvatten istället och det är han nöjd med.

Så jag förstår precis vad evasch säger när hon nämner att hon är glad att barnen dricker mera vatten.
 
Och har man dåligt hjärta ska man definitivt vara noga med att inte dricka för mycket vatten.
 
cust3000 skrev:
Och har man dåligt hjärta ska man definitivt vara noga med att inte dricka för mycket vatten.
...eftersom...?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Son nr 2 är precis tvärt om. Han kan klunka i sig hur mycket dricka som helst, gärna så festlig dricka som möjligt. Jag får säga till honom att inte dricka före maten, annars är han mätt av all dricka och äter inte. Att göra en drink är det bästa han vet - blanda juice och lite läsk t ex. Det är bara det att jag vill förbjuda läsk, vill helst att de inte dricker det alls. Därför får han använda mineralvatten istället och det är han nöjd med.

Så jag förstår precis vad evasch säger när hon nämner att hon är glad att barnen dricker mera vatten.
Var lite uppmärksam på barn nr2 ..Kolla blodsockret någon gång i bland , då det kan vara indikationer på diabetes.
Jag säger inte att det är så men när barnen dricker jätte mycket (helst sött) så är det ett varningstecken.
Det var så vi upptäckte vårat barns diabetes .
 
Ja, vi har diabetes i familjen så jag är uppmärksam på just detta. De är med i en medicinsk studie i Lund där de kollas varje år för tidiga tecken diabetes. Tydligen har man antikroppar i blodet en tid innan det bryter ut.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Carl_Elvis skrev:
...eftersom...?
För hög koncentration vatten gör att hjärtat får det svårare... Hjärtpatienter får ofta vätskedrivande för att hjälpa hjärtat.
 
cust3000 skrev:
För hög koncentration vatten gör att hjärtat får det svårare... Hjärtpatienter får ofta vätskedrivande för att hjälpa hjärtat.
Det gäller om man har hjärtsvikt. Kärlkramp tex är en annan sak. Problemet vid svikt är att vätska kan samlas på olämpliga ställen - lungor, ben mm.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, vi har diabetes i familjen så jag är uppmärksam på just detta. De är med i en medicinsk studie i Lund där de kollas varje år för tidiga tecken diabetes. Tydligen har man antikroppar i blodet en tid innan det bryter ut.
Observera att detta enbart gäller typ ett diabetes. Så man kan mycket väl få diabetes utan antikroppar. Sen är det bara vissa antikroppar de har koll på så det testet är inte hundra procent säkert i grunden. Är det teddy studien?

Källa, jag arbetar med ärftlig diabetes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.