Hej,

Bor i ett 1 1/2 plans hus med uppvärmd bottenplatta samt radiatorer ovanvåning med frånluftvärmepump.

Tänkte placera en täljstenskamin under trappan enligt bilder. Min farhåga är att all värme kommer gå rakt upp och endast värma allrummet på ovanvåningen då det är öppet upp vid kaminen. Kommer kaminen även värma nedanvåningen?

Om det spelar någon roll funderar jag på att installera en: Tulikivi Hiisi 4
http://www.tulikivi.com/se/produkter/HIISI_4_Brasugn
bildförklaring: rött är kamin och ljusblått är helt fritt till ovanvåning

Bild placering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedervåning med kamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ovanvåning med kamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Björn
 
Lite tråkig placering tycker jag, om du ursäktar. Föreslår något dessa istället, då minskar problemet du oroar dig för. Om du ändå vill ha den vid trappan kan du sätta en fläkt som transporterar ner luft från övervåningen till undervåningen, så får du jämnare värme. Mina svärföräldrar har en sådan fläkt även fast de inte har någon kamin och de tycker att den gör bra nytta.

Kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, kanske lite tråkig placering, men av de placeringarna du förslog är det endast 4 som fungerar då jag måste dra tilluft till kaminen, för att inte sabba frånluftvärmepumpen. Just vid placering 4 har vi en stor soffa som vi inte vill flytta.

Vi har ju ett fläktsystem i och med frånluftvärmepumpen, men det är kanske inte tillräckligt....
 
Ja det är det är väl ingen högoddsare att värmen försvinner uppåt.

Men hur skall du dra skorstenen, den är ju toppansluten.
Upp genom trappan?
 
Jag har aldrig tänkt tanken innan, men man borde väl kunna plocka in tillluften samma väg som skorstenen.
 
Tänkte dra skorstenen till rummet bredvid och sedan rakt upp.
Tilluft genom skorstenen vet jag inte, hörde någonstans att eftersom skorstenen blir varm och varmluft stiger så då har du problem att få in tilluft till kaminen.
 
Bygg Björn skrev:
Tänkte dra skorstenen till rummet bredvid och sedan rakt upp.
Tilluft genom skorstenen vet jag inte, hörde någonstans att eftersom skorstenen blir varm och varmluft stiger så då har du problem att få in tilluft till kaminen.
Man får ju dra den utanför isoleringen. Men jag vet att det finns murade skorstenar med tilluftskanaler, och där finns ju ingen isolering emellan. Har man väl fått fyr har jag svårt att tänka mig att det "negativa" tryck som orsakas av att luften värms upp på väg ner skulle utgöra något större hinder för kaminen, men det handlar ju så klart om dimensionering också. Och innan man fått fyr värms ju luften inte upp... ;)
 
Eller så lägger du en kanal längs innertaket och ner till kaminen.

Hur får din in luften till kaminen om den står vid trappan?
 
thomasx skrev:
Jag har aldrig tänkt tanken innan, men man borde väl kunna plocka in tillluften samma väg som skorstenen.
NVI har en sådan lösning, tilluften går i en extra mantel utanpå skorstenen. Har för mig att den inte är särskilt mycket dyrare.

Jag hade placerat kaminen vid 4. Stora öppna ytor runt om och så en bit bort från köket. Eldar du i kaminen om den står nära köket blir det lätt olidligt varmt när du lagar mat.

Kolla med sotaren om han godkänner halvisolerat genom mellanbjälklaget ev med extra isolering för i så fall får du ett trevligt värmeelement mellan dörrarna till sovrum och toa på andra våning så länge som du eldar. Kräver nog att du knuffar kaminen lite uppåt i ritningen jämfört med 4. Jag har halvisolerat upp till innertaket och det värmer bra.
 
På orginalplacering hade jag tänkt dra tilluft nere vid listen och så rakut ut till väggen, sen bygga en låda runt röret så det skulle se snyggt ut. Dock verkar inte orginalplacering så värst bra.
Får kanske tänka om vad gäller placering, verkar som att värmen kommer gå upp där uppe och jag har inget högt placerat intag till frånluftsvärmepumpen där uppe, utan de är placerade på väggen 1m från golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.