Hej Byggahusforum! Jag har uppfattat att byggfelsförsäkring och färdigställande skydd är obligatorska, och att det framgår av lagen om byggfelsförsäkring. På särskilt byggfelsförsäkringen är obligatoriet också ömsesidigt. Det vill säga både försäkringsgivaren och försäkringstagaran är skyldiga, och försäkringsbolaget kan inte neka, Däremot verkar färdigställandeskyddet vara en kommersiell produkt, som är ensidigt obligatorisk för försäkringstagaren. Hur gör man om man inte får tag i ett obligatoriskt färdigställandeskydd?. Måste man överklaga bygglovet, eller ska man härda ut tills man får napp?
Någon som vet hur man skaffar ett färdigställandeskydd?
Med vänliga hälsningar; PerOF
 
Inte obligatoriskt. Vi har inget av dom.
 
PerOF skrev:
Hej Byggahusforum! Jag har uppfattat att byggfelsförsäkring och färdigställande skydd är obligatorska, och att det framgår av lagen om byggfelsförsäkring. På särskilt byggfelsförsäkringen är obligatoriet också ömsesidigt. Det vill säga både försäkringsgivaren och försäkringstagaran är skyldiga, och försäkringsbolaget kan inte neka, Däremot verkar färdigställandeskyddet vara en kommersiell produkt, som är ensidigt obligatorisk för försäkringstagaren. Hur gör man om man inte får tag i ett obligatoriskt färdigställandeskydd?. Måste man överklaga bygglovet, eller ska man härda ut tills man får napp?
Någon som vet hur man skaffar ett färdigställandeskydd?
Med vänliga hälsningar; PerOF
Du som byggherre ansvarar för att se till att de försäkringar som kommunen/byggnadsnämnden säger att du ska ha, tecknas. Det står i ditt bygglov vilka försäkringar dom kräver. Om det inte gör står i bygglovet påtalas det vid samrådsmötet.

Försäkringsbolaget har kontraheringsplikt; dvs dom får inte neka dig som konsument att teckna försäkringen, såvida inte risken för skada är för stor (se lagen om byggfelsförsäkring 10§ första stycket, andra meningen).

Du kan själv teckna Byggfelsförsäkringen eller överlåta det på din entreprenör (om du har en totalentreprenör), men färdigställandeskyddet ska din entreprenör teckna åt dig. Färdigställandeskydd finns i två former; dels i form av en bankgaranti som entreprenören skaffar hos sin bank och dels som en försäkring som entreprenören kan teckna på ett antal försäkringsbolag.
 
Jag blev klar med mitt nya hus i juli. Jag slapp försäkringarna också. Dribbla ihop en hänvisning till att jag drev bygget själv och att behovet av försäkring således saknades. Den är ju tämligen värdelös ändå.
 
Byggfelsförsäkringen är obligatorisk vid nybyggnation av hus ämnat för helårsbostad. Fritidshus klarar sig utan.
Däremot har jag märkt att många kommuner inte kollar särskilt noga att det verkligen finns en byggfelsförsäkring tecknad. Som föregående skribent skrev så är den ju tämligen värdelös.
Lägg de pengarna på att kolla referenser på framför allt din entreprenör.
 
S Lönn skrev:
Byggfelsförsäkringen är obligatorisk vid nybyggnation av hus ämnat för helårsbostad. Fritidshus klarar sig utan.
Däremot har jag märkt att många kommuner inte kollar särskilt noga att det verkligen finns en byggfelsförsäkring tecknad. Som föregående skribent skrev så är den ju tämligen värdelös.
Lägg de pengarna på att kolla referenser på framför allt din entreprenör.
Hur funkar en byggfelsförsäkring om man som amatör bygger huset själv?
 
Då kan du bara försäkra materialet varför man nu skulle vilja göra det? Bygger du själv behövs ingen försäkring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.