Har tänkt byta ytterdörr. Vad får man mer om man köper en dörr för 6-8000:- i stället för en som kostar hälften. Att utsmyckningen är olika ser jag ju men vad skiljer mer?

/Bosse
 
Kanske dörrbladets styvhet, tålighet mot inbrott.
 
Mikael_L
Idag har jag monterat en 3.500 kronors från skånska byggvaror.
Om ett år kan jag ge en första rapport. ;)

Och tja, det syns lite på detaljerna att det är en billigare dörr.
SkBv-dorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Största skillnaden är nog som "Deempa" skriver.
Och sen är de väl också kyla och ljud igenomsläpp.

Men jag vet en som har 2 vanliga friggebodsdörrar på sitt hus, det fungerar ju de också.
 
Kanske såg fel men det gäller väl bara om man beställer ytter och innerdörr?
 
gnuttisch skrev:
Kanske såg fel men det gäller väl bara om man beställer ytter och innerdörr?
Ja, det står OCH men ska nog vara ELLER.
Jag kunde åtminstone beställa enbart en ytterdörr till 25%.
 
Hej nä rdu köper en dörr som är dyrrare får du en dörr som har bättre material.

Sånt som ramvirke kan finnas i olika kvalite, skivor finns i olika kvalite likaså plåten och något av det viktigaste färgen,

Men är man ute efter en billig dörr och inte bryr sig om sånt så funkar ju en dörr för 2500:-
Tänka på är att även isolering och tätningslister kan skilja i dörrarna kan vara ett bra u-värde men istället otät för att tätningslisten är skit rent ut sagt.

Sätt en från skånska byggvaror där listen vitrade sönder.efter ett halv år. var även dålig passform i falsen.


Bosse#3617 skrev:
Har tänkt byta ytterdörr. Vad får man mer om man köper en dörr för 6-8000:- i stället för en som kostar hälften. Att utsmyckningen är olika ser jag ju men vad skiljer mer?

/Bosse
 
Har nu beställt en dörr, det blev en "Svenska dörr Vadstena", kostade dryga sextusen komplett.
Snygg, tror och hoppas det blir bra. lev tid fyra veckor.

/Bosse
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Idag har jag monterat en 3.500 kronors från skånska byggvaror.
Om ett år kan jag ge en första rapport. ;)
Fast redan nu kan jag konstatera att den har börjat knarra i ett gångjärn.
Jag antar att jag bara behöver smörja på något vis.

Men altandörren från ERA-fönster har suttit på plats i 3 år och är tyst i gångjärnen. :)
 
Mikael_L skrev:
Fast redan nu kan jag konstatera att den har börjat knarra i ett gångjärn.
Jag antar att jag bara behöver smörja på något vis.

Men altandörren från ERA-fönster har suttit på plats i 3 år och är tyst i gångjärnen. :)
Det är inget konstigt och inte relaterat till att dörren är billig.
Haka av dörren och gör rent i hålet och tappen fyll sedan i lite fett (får inte innehålla vatten) och haka i gångjärnen igen.
http://www.assa.se/sv/site/assa/TRAINING/Konsument/Text1/
[url]http://www.assa.se/sv/site/assa/Produkter/?groupId=5663

[/URL]
 
Redigerat:
Jag har monterat många ytterdörrar i olika prisklasser och det första jag reagerar på "billiga" dörrar är att karmarna är mycket klenare och sladdrigare. Det är svårare att montera en billig dörr än en dyr dörr pga detta.
Trösklarna brukar också vara tunnare på billigare dörrar och ganska så tafatt bleckinfästning. Själva dörrbladet har jag inte märkt så stor skillnad på mellan de olika prisklasserna möjligtvis mindre detaljer som kan skilja.
Det som är kasst på de flesta nya ytterdörrar är att de knappt tål att vara ytterdörrar. Har bytt ut många som svällt,flagnat,slagit sig mm.
Nya ytterdörrar skall skyddas av skärmtak om garantierna skall gälla hos flera utav tillverkarna.

Glömde....en tunn tröskel kan vara lite dumt när man byter i gamla hus då det ofta har lagts golv på golv eller klinker på klinkern etc etc detta gör att tröskeln hamnar under golvnivå och man får efterkonstrera ett snyggt resultat med listarbete. En grövre tröskel brukar vara lättare att ansluta snyggt till befintliga golv.
 
Mikael_L skrev:
Fast redan nu kan jag konstatera att den har börjat knarra i ett gångjärn.
Jag antar att jag bara behöver smörja på något vis.

Men altandörren från ERA-fönster har suttit på plats i 3 år och är tyst i gångjärnen. :)
Ny rapport?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.