Hejsan

Funderar på att använda vakuum i samband med limning. Bl.a. för att limma nåtad teak mot ett golv, men även vid fanering.

Har sett hur denna metod används bl.a. på båtvarv där man lägger teakdäck.

Men hur stort vakumm behövs, någon som vet?

Var hittar man dugliga vakuumpumpar till vettiga gör-det-självpriser?
 
Utan att egentligen svara på frågan: 1 atm motsvarar en vattenpelare på ungefär 10 meter. Om du vet vilket presstryck du tycker dig behöva kan du ganska enkelt räkna ut hur kraftigt vakuum du behöver.
 
1 atm undertryck torde, rent teoretiskt, motsvara ett perfekt vakuum, det existerar inte ens i yttre rymden, så riktigt så mycket tror jag inte kommer att behövas :)
 
De som jag använt vill jag minnas att de suttit i en buss, men jag vet inte vilken funktion den fyllde där, eller om det finns i alla bussar. När jag har limmat saker med vakuum har jag kunnat stoppa in hela prylen i en påse av ihoptejpad byggplast. Det blir svårare att göra med ett golv. Hur tänkte du att det skall täta? Är det plastmatta?
 
Vakuumpumpar i en buss. Hmm, ja då ska jag fråga de jag känner som vet allt om varenda pryttel i bussar.

Varven kör med typ byggplast på ett tunt plastnät för att få ut luften och sedan tätar de med butyltejp runt om. Tänkte köra på det med.

Såg nån youtubevideo med en kille som limmade faner och det såg ut som han bara lätt plasten täta direkt mot bordet under limningen. Men han kanske hade en rejält dimensionerad vakuumpump, vad vet jag :)
 
Är underlaget tätt ?
Isf är behovet av vakumpump inte stort det fungerar tex bra med en sån här från hjula som klarar ca -0,9 bar (även om dom anger en bättre siffra) http://www.jula.se/vakuumpump-130w-739003 .
Om man kan anta att det är en del läckage så fungerar det bättre med en kraftig dammsugare som brukar klara ca -0,4 bar
 
´´Sommarväv´´ den typ av nät som sätts utanpå byggställningar på sommaren fungerar bra som vakuum spridare och används av flera båtvarv.
 
larsbj skrev:
Är underlaget tätt ?
Isf är behovet av vakumpump inte stort det fungerar tex bra med en sån här från hjula som klarar ca -0,9 bar (även om dom anger en bättre siffra) [länk] .
Om man kan anta att det är en del läckage så fungerar det bättre med en kraftig dammsugare som brukar klara ca -0,4 bar
Fast då måste man ha en dammsugare med separatkylning på motorn.
 
larsbj skrev:
´´Sommarväv´´ den typ av nät som sätts utanpå byggställningar på sommaren fungerar bra som vakuum spridare och används av flera båtvarv.
Ja det funkar säkert bra. Jag har en rulle plastnät för att skydda mot insektsintrång vid takfot, ventilation etc. som jag tänkte testa med.
 
Thomas_snickare skrev:
Swedendro säljer fina vakum pumpar
Fina var ordet, sa Bulll, och stoppade ner plånboken i fickan igen ;)

Tack för tipset! Det gav svar på frågan om lämpliga tryck :)

De ger 9ton/m2 enligt spec, det borde motsvara ett undertryck på 90kPa, dvs ett sluttryck på ca 10kPa.

Jula skriver 10Pa på sin vakumpump, men inte om det är undertryck eller sluttryck. man får anta sluttryck. Vilket i så fall skulle göra den till en riktig superpump för det priset. Nu skrev någon någonstans på nätet att man fick ta det med en stor nypa salt och att just det slutliga trycket i praktiken landar nånstans en faktor ca 1000 gånger högre, alltså ca 10kPa, vilket matchar Dendros pump rätt bra, "på pappret".. Julas spelar säkert många divisioner lägre i kvalitet, men för mitt hemmabruk får den, eller något i den prisklassen, duga. :)
 
Vakuumformning används väldigt mycket när man bygger modellflyg i glasfiber och kolfiber. Googla rätt på ett par såna forum så kan nog läsa om pumpar mm tills ögonen blöder och en hel del till.
 
pelle242 skrev:
Vakuumformning används väldigt mycket när man bygger modellflyg i glasfiber och kolfiber. Googla rätt på ett par såna forum så kan nog läsa om pumpar mm tills ögonen blöder och en hel del till.
Misstänker att det är några sådana jag varit inne på, och forum för elektroniknissar som håller på med tillverkning av kretskort :)
 
thomasx skrev:
Ja det funkar säkert bra. Jag har en rulle plastnät för att skydda mot insektsintrång vid takfot, ventilation etc. som jag tänkte testa med.
Lite beroende på vilken folie du använder finns risk att det suger tätt runt sånt nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.