R
Har luft/vatten uppvärmning i ett hus från 90. I vintras luftade jag elementen i hela huset och då kom de vatten ur samtliga. Nu har jag haft vattnet avstängt i omgångar då jag renoverat ett badrum och tänkte att jag skulle lufta om elementen. Började på nedervåningen och sen gick jag upp på övervåningen men då pyser de bara och kommer inget vatten alls. Har vattenburen golvvärme på nedervåningen och den verkar funka som den ska.
Vad gör man?
 
Det låter som du bara har mycket luft i systemet... Fortsätt lufta, kolla så du har tryck (fyll på vatten vid behov), fortsätt lufta, etc
 
R
hur fyller jag på vatten då? Jag har ett expansionskärl, är det denna som bygger upp trycket? Den står nära botten på tryckloggen på den.
 
Troligtvis går ett rör mellan radiatorkretsen och vanliga tappvattnet i närheten av pannan och tryckkärlet. Med lite tur står det påfyllning eller ngt på.

Om du inte hittar, ta en/några bilder!
 
Vad har du för tryck i radiatorkretsen?
 
R
Expansionskärlet stog på 0 bar och jag fann ett vred som man fyllde på kärlet med så jag fyllde till de stog 0,9 bar, efter ca 2 timmar hade de sjunkt till 0,5 bar och jag fyllde de igen. Jag får ju inte ut nått vatten i några av elementen så de fyller sig väl då antar jag...får väl fylla kärlet ett par gånger?
 
Japp, bara att växelvis fylla på vatten, tömma ut luft.
 
R
hur bör jag lufta elementen, har ett hus med två våningar. Ska ja lufta ett element o sen fylla på kärlet o fortsätta så? Huset är 194kvm2 så jag har ett par element.
 
Om du har flera våningar, börja nere och gå uppåt. Så länge du har tryck i kretsen kan du fortsätta avlufta, du märker om det varken kommer luft eller vatten.

Du kan troligtvis fylla till 1.5 bar innan säkerhetsventilen löser, fyll gärna nära det så slipper du springa fram och tillbaka så mkt.
 
Tips när du ska avlufta på övervåning, kontrollera så att pyset beror på övertryck och inte undertryck. / En som väntade och väntade på att det skulle komma vatten när det pös inan han kontrollerade vilket håll luften strömmade.
 
R
hur vet jag hur luften strömmar då?
 
Roland112 skrev:
hur vet jag hur luften strömmar då?
Håll fingret framför, suger det fast så har undertryck.
 
  • Gilla
KMM
  • Laddar…
Roland112 skrev:
hur vet jag hur luften strömmar då?
Kolla att du har tryck i systemet på manometern. Undertryck känns som ett väldigt udda fall, mycket liten risk att det kan bli det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.