Vi har köpt nyproducerat radhus och upptäckte rätt snart att luft dras ned via skorstenen i köksfläkten. Det känns ett tydligt vinddrag komma ner i huset ifrån köksfläkten när den är avstängd. Jag undrar hur vi kan undvika detta, särskilt som det ibland drar ner dålig lukt?
Tacksam för hjälp
JB
 
Det finns kallrasskydd i form av en lucka som stänger när det inte blåser åt rätt håll. Monteras på röret vid fläkten. De tätar vanligtvis inte helt och hållet så är det stort sug bakåt letar en del luft sig in i alla fall. Men är det inte reklamationstid på nybyggen? Det låter ju som felkonstruktion om tilluften går bakvägen via köksfläkten.
 
  • Gilla
Johan_Bo
  • Laddar…
Imkanalen skall dels ha ett kallrasskydd, som Imported_Benno skriver.
Det brukar vara inbyggt i själva fläkten.

Vid byig vind kan man höra att det "klapprar" lite från denna backventil.

Men imkanalen skall också vara värmeisolerad.
Titta upp på vinden och se om där går ett naket plåtrör,
eller om det är inlindat i isoleringsmattor.
Det skall dessutom vara nätarmerad, brandhärdig isolering.

PS
Välkommen till Bygga Hus, Johan_Bo!
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan_Bo
  • Laddar…
Det kan även vara så att ventilationen är feljusterad/inställd så att det är onödigt stort undertryck i byggnaden.
 
  • Gilla
Johan_Bo
  • Laddar…
Tack för svar och ett varmt välkomnande. Jag är lite osäker på om det finns kallrasskydd, ska undersöka saken borde ju framgå av användarhandbok eller liknande. Isolering finns däremot, allt sådant verkar ordentligt gjort vid ytligt påseende.
 
Kallrasskyddet kan alltså vara bara ett par små plastbitar överst på spisfläkten.

Om du kommer åt att lossa slangen från fläkten (det brukar vara flexibel slang sista biten),
så kan du nog se ifall där är något.

22078.jpg
 
Jag har kontrollerat att kallrasskydd är installerat och fungerar som det ska. Jag börjar mer luta åt att ventilationen är felinställd och ger för stort undertryck. Hur kan man åtgärda det, fordras servicetekniker för sådant?
 
Johan_Bo skrev:
Jag har kontrollerat att kallrasskydd är installerat och fungerar som det ska. Jag börjar mer luta åt att ventilationen är felinställd och ger för stort undertryck. Hur kan man åtgärda det, fordras servicetekniker för sådant?
Det kan ju också vara så att det inte finns tillräckligt med tilluftventiler, eller att de är stängda/tilltäppta, eller att innerdörrarna inte släpper fram luften när de är stängda.

Kommer inte luften in någon annan stans så får imkanalen ställa upp.
Grattis, du har ett tätt hus :)

Men det är nog bäst att kolla både frånluftfläkten och tillutventilerna.
 
Allting vad gäller tilluft och tryck är testat nyligen. Inga problem där samtliga ventiler helt öppna.

Frånluftfläkten har jag sämre koll på.

Hur som helst, det drar ner luft från köksfläkten och jag är inte helt komfortabel med det.
 
Vi bor i ett relativt nybyggt hus och hade liknande problem. Det löstes (av husleverantören) genom att ett ordentligt kallrasskydd i metall monterades. Som jag förstod det var inget eller ev. ett mycket enkelt i plast som ingick i fläkten.
 
Slå på fläkten och stäng av den, då ska man höra ett "klapp" ljud när kallrasskyddet stänger.
Vi hade tre varianter som alla verkade bra, men stängde inte alltid.
 
Man hör inget klapp men jag, även huleverantör, har kollat att kallrasskyddet fungerar. Jag tror att det är i aliminum, relativ tätt men givetvis inte fullständigt tätt. Jag reagerar på att mindre än 30 sek efter att köksfläkten stängts av så börjar det dra kallluft igen.
 
Vi bor i ett modulhus (Smålandsvillan) och konstaterade att det alltid är kallt på golvet vid spisen (under fläkten). Det är en markant skillnad i golvtemperatur här och det verkar vara kall luft som dras ner från fläkten, för om man höll handen under där så kändes ett kallt drag. Vi har en kryddhylla ovanför fläkten och när jag skruvade bort den var det ISKALLT där bakom, som ett kylskåp kändes det som. Ska undersöka ytterligare vad det är som gör att det blir så kallt här, något måste ju vara dåligt isolerat. Vid första anblicken såg plastslangen ut att sitta tätt men såhär kallt ska det inte vara. Även i köksskåpen mot ytterväggen är det kallt, det känner man när man ska ta ut ett glas, det är betydligt kallare än ett glas som stått inne i huset.
 
Finns inget kallrasskydd eller så har det fastnat.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Vi bor i ett modulhus (Smålandsvillan) och konstaterade att det alltid är kallt på golvet vid spisen (under fläkten). Det är en markant skillnad i golvtemperatur här och det verkar vara kall luft som dras ner från fläkten, för om man höll handen under där så kändes ett kallt drag. Vi har en kryddhylla ovanför fläkten och när jag skruvade bort den var det ISKALLT där bakom, som ett kylskåp kändes det som. Ska undersöka ytterligare vad det är som gör att det blir så kallt här, något måste ju vara dåligt isolerat. Vid första anblicken såg plastslangen ut att sitta tätt men såhär kallt ska det inte vara. Även i köksskåpen mot ytterväggen är det kallt, det känner man när man ska ta ut ett glas, det är betydligt kallare än ett glas som stått inne i huset.
Precis samma problem i vårt hus som är en Smålandsvilla. Smålandsvillan hänvisar till Bosch som är tillverkare av fläkten. Ska kontakta Bosch o se vad dom har att säga om de hela. Har du lyckats komma fram till vad orsaken kan vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.