Håller på med köket för fullt och planerar avlopp. Att sätta dit en golvbrunn är av stort intresse, men vilken sort ?
Lättast är väl att sätta en brunn under diskbänken i skåpet, så att man kommer åt att rengöra den osv. Läst att det finns "luktfria" trots att de är torra?
Annan lösning är väl att sätta en ränna utmed diskmaskin och diskbänkskåpet. Finns det med luktstopp? Går det sätta dessa så dom inte sitter ansluten mot vägg ?

Tack på förhand
 
Redigerat:
Försäkringsbolagen vill att man sätter in en golvbrunn under diskmaskinen vid s.k. stor köksrenovering. Mitt försäkringsbolag tyckte det men eftersom tolkningen av ordet stor låg på mig så tyckte inte jag att det var stort nog (jag lade i alla fall in en förgrening med propp på avloppet under diskmaskinen ifall jag skulle ändra mig).
Kolla med ditt försäkringsbolag.
 
Försäkringsbolagen vill
Vill?

Vad har man för nytta av golvbrunn utan ett golv med tätskikt som är anslutet till brunnen?

Snart "vill" väl försäkringsbolagen att man har golvbrunn under paraplystället också :|
 
Nä skulle tro att de flesta FB kräver?/rekommenderar läckageskydd i form av en plastform där det rinner fram på golvet vid läck. Det gör Länsförsäkringar hos mig i alla fall.
 
Om det inte blir en ränna framför diskmaskinen blir det en brunn under diskbänken under skåpet. Sätta den under diskmaskinen blir svårt att komma åt brunnen. Ska gjuta golvet med eps betong och flyta på det. Ett litet tätskikt på detta kostar inte många kronor i sammanhanget. Tänkte bara kolla lite här hur ni andra gjort :)
 
Vore det inte enklare då att ställa diskmaskinen i tvättstugan?

Dvs samla läckageriskerna till ett ställe i huset.
 
Sätt in en golvbrunn från Unidrain. Den finns med inlopp i sidan. Sedan kan du leda in vatten från diskmaskin eller vask genom den. Då fungerar det som ett vanligt vattenlås fast förses kontinuerligt med vatten. Vi har det i vår andra golvbrunn i badrummet. Fungerar klockrent.
 
biggles12 skrev:
Sätt in en golvbrunn från Unidrain. Den finns med inlopp i sidan. Sedan kan du leda in vatten från diskmaskin eller vask genom den. Då fungerar det som ett vanligt vattenlås fast förses kontinuerligt med vatten. Vi har det i vår andra golvbrunn i badrummet. Fungerar klockrent.
Och vad händer när det blir stopp i golvbrunnen, vattenlåset eller röret ut från den?

Då blir det översvämning i ett golv som inte är ett våtutrymme.
Ny parkett i hela lägenheten?
 
Vill inte veta vad du spolar ber i ditt avlopp. Jag har aldrig haft stopp i köksavloppet...

Förresten, varför inte bara torka upp vattnet när det rinner ut? Och därefter ta bort stoppet i avloppet?
 
Om det ska vara golvbrunn under bänkskåpen så ska nog den endast vara till för eventuella läckage.
Ska man bygga en låda i sparksockeln som har tätskikt?
Men att leda läckaget till golvbrunn är väl bara att dölja problemet.
Å andra sidan så får man ju inga fuktskador...
 
Brunnen ska bara vara för ev läckage eller om nån välter mopphinken :) Gjutet golv , lokalt fall under diskbänk och diskmaskinen får det bli. Jag har en vana att åtminstone en gång i veckan kolla vattenmätaren i källaren om nåt av hjulen snurrar när allt är avstängt. Så om jag har en liten läcka som ev skulle rinna ljudlöst i brunnen upptäcker jag det en gång i veckan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.