A
Jag hyr inte ut så jag anser inte att min fastighet är en investering utan som konsumtion. Den kostar pengar i drift och slitage varje månad, antingen direkt eller indirekt.

Det enda sätt jag möjligen skulle kunna betrakta mitt hus som en investering är det faktum att jag inte hyr huset av någon annan utan äger det själv och sparar på så sätt in en fiktiv hyreskostnad. Hyrde jag ut huset så att jag fick avkastning skulle jag kunna betrakta det som en investering.
 
thomasx skrev:
Om du inte ser värdeökningen utan hyran som avkastningen på din investering, men samtidigt sätter in all sådan intjäning i renovering av husen, så blir det ju inget kvar. Det låter så fint och vackert, men du säger ju faktiskt emot dig själv. Varifrån kommer egentligen din avkastning?
Huspriserna kommer nog inte öka i området men visst höjer en renovering värdet på huset.
Och huset jag köpt har stort renoveringsbehov nu men när jag är klar kommer det ju att
generera vinst. Jag renoverar bara långsiktigt och tänker aldrig sälja av utom när det blir pension
möjligtvis.
 
Thomasx,

Instämmer helt och hållet. Eftersom alla är olika är också målet / målen med fastighetsägandet olika. Det jag ibland vänder mig emot, i detta forum och i allmänhet, är att den vedertagna, allmänt accepterade förhållningssättet baserar på majoriteter som utvecklat ett "så skall man tycka, vara och verka" ideal. Avvikelser avfärdas ibland som konstiga och ej accepterade.

För mig är investeringsaspekten viktig eftersom jag absolut vill ha koll på vilken ekonomisk verkan ett beslut har. Jag vill använda denna kunskap aktivt för att skapa ett större "manöverutrymme" under mina aktiva levnadsår utan att därmed väsentligt öka risktagandet, dvs kunna konsumera under denna tidsperiod istället för att upptäcka att konsumtionsutrymmet vid hög ålder är så högt att det ej kan nyttjas.

Det som är viktigt är också att kunna påverka. Konsumtion handlar inte enbart om att för egen nytta eller eget nöje förbruka kapital. Om jag vill skänka pengar till röda korset eller andra organisationer eller skänka pengar till mina släktingar, gör jag det hellre i ett skede där jag kan påverka. Att efterlämna ett eventuellt arv som kommer genom en avbetald fastighet är helt enkelt inte "my cup of Tea".
 
huggan skrev:
Huspriserna kommer nog inte öka i området men visst höjer en renovering värdet på huset.
Och huset jag köpt har stort renoveringsbehov nu men när jag är klar kommer det ju att
generera vinst. Jag renoverar bara långsiktigt och tänker aldrig sälja av utom när det blir pension
möjligtvis.
Hur lång payback räknar du med, från det att du gjorde den initiala investeringen? Det är ju först då det blir någon egentlig vinst att tala om.
 
Jag amorterar hela tiden och med armorteringstakten idag är husen återbetalda om 177 månader, dvs 14,75 år.
Men då renoverar jag mer än jag armorterar vilken är den största vinsten.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
huggan skrev:
Jag amorterar hela tiden och med armorteringstakten idag är husen återbetalda om 177 månader, dvs 14,75 år.
Men då renoverar jag mer än jag armorterar vilken är den största vinsten.

Gör inga investeringar som inte är i hamn inom 15 år.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Huggan tänker helrätt.
 
huggan skrev:
Jag amorterar hela tiden och med armorteringstakten idag är husen återbetalda om 177 månader, dvs 14,75 år.
Men då renoverar jag mer än jag armorterar vilken är den största vinsten.
Ok, så under de första femton åren går hyresintäkterna till 100% till löpande kostnader, räntor, amorteringar och renoveringar. Därefter blir allt utöver de löpande kostnaderna vinst? Låter som en vettig pensionsplan :)

Fast det är klart, efter femton år är det dags att börja renovera igen... ;)
 
Redigerat:
Mycket i den här diskussionen beror ju väldigt mycket på var man bor, samt vilka inkomster och tidigare besparingar man har. Jag kan ju tex renovera mitt (rosa) badrum från 1987 för 150 000 och räkna med att det kan höja ett försäljningspris med minst den summan. Men den som bor i tex Munkfors får räkna en sådan renovering som ren konsumtion. (kolla Hemnet i Munkfors så ser ni vad jag menar)
 
Jag väljer så klart i vilket omr jag köpt husen... i fler än ett perspektiv....dels om jag vill bo där och dels om det är värt att investera i både pengar, tid och arbete....jag kommer också få tillbaka alla pengar och mer där till när jag säljer....
 
När jag vaknar en solig dag om 35 år kommer jag också att vara glad....om jag vaknar alls,jag är 37 år idag :D
 
A-O skrev:
Hur skönt känns det inte att kliva upp en solig lördag som denna och veta att man inte bor hos banken? d^_^b
Jag kan bara gratulera.

Själv hyr jag halva mitt hus av banken. Jag bor i ett nybyggt hus i ett gammalt litet samhälle med full vy över västerhavet. Jag har pendlingsavstånd till några större arbetsgivare. Jag är rätt nöjd över min situation ändå.

Skulle jag någon gång tvingas göra den rokaden så tror jag med största sannolikhet att jag också kan äga ett hus i Jämtland. ;)
 
mariatherese skrev:
Jag kan bara gratulera.

Själv hyr jag halva mitt hus av banken. Jag bor i ett nybyggt hus i ett gammalt litet samhälle med full vy över västerhavet. Jag har pendlingsavstånd till några större arbetsgivare. Jag är rätt nöjd över min situation ändå.

Skulle jag någon gång tvingas göra den rokaden så tror jag med största sannolikhet att jag också kan äga ett hus i Jämtland. ;)
Vad bekvämt du har det som bara kan ringa banken så fort det är problem med avloppet eller dags för ommålning. Det finns ju trots allt en del fördelar med att hyra sin bostad som lätt glöms bort.
 
Problemet är nog att det verkar bara vara i vår halva som fel uppstår. Det måste vara så att banken äger den relfria halvan??? ;) Maken försökte vara lite lustig och frågade bankkvinnan på vår förra bank om det inte var de som skulle betala lagfarten. Det gick inte hem.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Problemet är nog att det verkar bara vara i vår halva som fel uppstår. Det måste vara så att banken äger den relfria halvan??? ;) Maken försökte vara lite lustig och frågade bankkvinnan på vår förra bank om det inte var de som skulle betala lagfarten. Det gick inte hem.
Det beror nog på att det är ni som äger huset, inte banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.