Funderar på å köpa mig et hus, men det jag vill ha saknar varmvatten i köket. Jag tänkte då att jag kunde ha en separat varmvattenberedare i köket, under diskbänken. Funkar det tror ni? Får man instalera en sån själv?
 
Korvgubbe
Är du säker på att du bara behöver ha varmvatten i kökskranen?
I så fall hade jag kollat på en geonomströmningsvärmare.

Du får inte göra eljobbet själv.

Edit: Jag tolkade först inlägget som att det inte fanns varmvatten alls i huset, ser nu att det förmodligen var fel.
 
Redigerat:
Googlade lite bara för skoj skull..
De minsta jag hittade var på 3,5kW.
Kräver 16A enfas...
 
Måste väl vara billigare att dra fram varmvatten från den bef vvb?
 
Vi hade en 30-liters beredare (ca 2000 W) i diskbänken i fritidshuset i 25 år, visst går det. Nackdelen är att det normalt sett inte finns en golvbrunn i ett kök om olyckan är framme. Nu är samma beredare flyttad till våtrum, 35 år på nacken.
 
Det finns en varmvattenberedare i badrummet i andra sidan huset. Min erfarenhet av rörmockare är att det är himla dyrt med alla deras rör och dyl... Men kanske är dumt med en varmvattenberedare utan golvbrunn försås.

Kopparkullen: Du vet jag kan inget om det här så ditt inlägg hjälpte mig inte mkt... 16A enfas?

Ska googla genomströmninsvärmare! :)
 
Nja, helt dumt är det nog inte. Under de 25 år vi hade beredaren i diskbänken så inträffade ingen olycka i diskbänken, men väl under golvet i bjälklaget, men det är en annan historia.
Nu när vi har flyttat beredaren till dusch/våtrum så har jag i stället en massa rörkopplingar och ventiler i diskbänken för avtappning, tömning/ renblåsning etc. För att upptäcka ev läckage har jag lagt en spånskiva längst ner på "golvet", ca 12-16 mm, en ca 1-2 cm list i bakkant för att få lutning framåt, limmat en plastmatta (behöver inte vara våtrumsmatta) med uppvik, då har jag koll på om det läcker ner på köksgolvet.
Om du bara ska använda varmvattnet till kanske disk så räcker det med en ca 10-15 lit vvb. Om priset är avgörande
så har Biltema 10 lit, 1500 W (10 A säkring), pris 669 kr + kopplingar etc. Men kvaliteten uttalar jag mig inte om. Glöm inte avstängningsventiler OM olyckan skulle vara framme.
 
Jenny K skrev:
Det finns en varmvattenberedare i badrummet i andra sidan huset. Min erfarenhet av rörmockare är att det är himla dyrt med alla deras rör och dyl... Men kanske är dumt med en varmvattenberedare utan golvbrunn försås.

Kopparkullen: Du vet jag kan inget om det här så ditt inlägg hjälpte mig inte mkt... 16A enfas?

Ska googla genomströmninsvärmare! :)
Sorry, det betyder att den behöver mer kraft än du kan få ur ett vanligt uttag. Grövre kabel och större säkring behövs.
 
Ok kopparkullen! Tur man lejer för el-jobbet... ;)

Amatörbyggaren, det är ungefär så jag tänkte mig oxå! :)
 
Tanken på vattenläckaproblem bör tas på allvar men varför denna hets om golvbrunn.
Det installeras ju diskmaskiner på golv och där finns ingen golvbrunn utan ett plastunderlägg som lutar utåt samma funktion borde ju fungera till varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Jenny K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.