Vilket jobb det är att bryta upp gamla golv. :(
Mina golv var alltså av 40 mm tjocka golvplank, och spik så stora som träd..
Inuti golvet så ligger det bark, torv, jord, aska, sten.. Ja "you name it".. Jobbigt som he..... att plocka ur.
Men nu är jag på god väg i alla fall. Måste ha lite mer isolering och papp, och parkett som jag får med mig upp på måndag. Har slagit ifrån mig helträd golv, då jag har läst och hörd för mycket knepiga saker med torrt trädvirke.
Men det kommer bli ett ganska likt golv som det jag har haft. Med ljusa väggar som det blir framåt så tror jag detta blir bra..
Glömde ta kort på hur det var innan jag åkte därifrån, men har då kommit lite längre än detta.
164.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lägger ned 200mm med isolering i trossbotten nu, efter att ha läst mig fram tills att det behöver vara minst 150mm isolering under golvvärmen.
I tillägg så gör jag något jag inte har hört om någon annan som har gjord, lagt ned plåtar i botten som jag nyper in till reglarna. Jag säger inte att det är omöjligt men det skall i alla fall inte bli lätt för musen att komma in i denna isoleringen.
Ovanpå plåten så ligger det vindpapp, så inte isoleringen skall bli blöt om det skulle bli kondens på plåten.
Fortsättning följer..
 
Kanon, spännande om det håller mössen bort
 
Tack för uppdateringen! Alltid intressant att läsa om den fortsätta renoveringen. Intressant med plåt som trossbotten! En del brukar ju slå slag i att allt ska kunna andas annars finns risken för fuktskador. Men det gäller kanske bara om man har krypgrund. Ditt torp verkar stå mer öppet.

Jag ska passa på att fråga om du byggt trapp till övervåningen?
 
Min lilla stuga står på plintar, och det är öppet hela vägen runt om stugan.
Men även om det blir plåt i trossbotten (ovanpå den gamla träd trossbotten) så är det ju inte en hel plåt som stänger igen för all luft.. Det ligger bitar på kryss och tvärs, så det finnas självklart möjligheter för möss att ta sig in. Men dom skall inte få det så lätt i alla fall. :)
Plast skall ju ligga under parketten om jag inte har fått det hela med mig fel, och den är ju tät.. Så om det skulle komma någon fukt så skulle jag tro det är där den kommer..

Nej, den trappan som står där är den som alltid har varit där, i alla fall så länge jag har haft stugan.
Tror jag klarar rädda den så att det är den som kommer att bli där i framtiden också.. :)
 
Och ett två tre, så var golvet på plats.. :)
Ehhh.. Nej, det var nog inte så enkelt..
Men på plats är det i alla fall..
Glespanelen lagt ned 28x76, så den var ju stabil nog.
168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåten till golvvärmen på plats.
170.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och golvet. Så nu saknar jag en kamin.. :(
171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så var den gode gamle soffan på plats igen.. :)
172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer nog att bli varande tills jag är klar med alla saker jag vill fixa.
Nästa sak måste nog bli sista delen av köksväggen som fortfarande inte är isolerad. Eller kamin. Eller koppla golvvärme. Eller vinden. Eller. .. .ehh, ja det finnas nog att ta i än.. :(
 
  • 169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Den där soffan kan nog vara värd en hel del, ful som stryk, men vissa betalar hur mycket som helst för udda soffor.
Har följt din tråd ett tag och får en hel del idéer. Men undrar ändå varför du gör allt detta, vad är målet eller har du bara kul?
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Ja du..
Jag kanske säljer Soffan till högstbjudande när jag blir klar med stugan en gång i framtiden.
Jag är nog ganska klar över att det inte är det senaste heller, men god är den i alla fall. :)

Vad bra att du får några idéer, roligt att jag kan bidra med något.
Men varför jag gör detta.. hmmm.
Det hade nog varit bättre att riva stället och bygga nytt om jag visste det jag vet i dag, men har väl planer på att kunna använda stället hela året, eventuellt flytta hit. Men det var väl inte det som var planen från början.
Men även om jag inte har fått in kaminen än och använder en liten värmefläkt som står och går, så märker jag i alla fall skillnad på värme i rummet nu som golvet är isolerad.
Men hur det blir i framtiden vill nog bara tiden visa. Än så länge så har jag lärt mig jätte mycket, och det är ju kul också. :)
 
Hej Gamle vän :p det är "ett tag sedan" jag var inne på din tråd OCH!!! DET HAR HÄNT EN HEL DEL !! ser jag.
Har inte varit inloggad på jättelänge- glömde lösen å allt. Kanske dags att få inspiration....? Nä, jag har inte legat på latsidan; vi har byggt ut, borrat bergvärme, klinkat, öagt gol (ungefär som du) men vi har ju året-runt-hus så vi bor ju samtidigt som ALLT! ska hända.

Ville bara säga att det verkligen blivit jättefint :D

Sköt om Dig !!

/BB
 
Hej BB.
Jo du.. Då vet jag precis hur du har haft det tror jag. :)
Här var det ett jätte kaos när jag la om golvet.. Trodde inte jag hade så jä... massa skit inne i detta lilla rummet. :)
Men det hade jag tydligen.
Jag håller på med lite av varje nu om dagarna också.
Den gamla öppna spisen som jag slängde ut, använder jag nu stenarna ifrån och gör ett nytt "Golv" till den vattenmantlade kaminen jag skall installera.
Så när jag nu sitter och kollar på kortet så tänkte jag ut en väg till vattenrören som jag skall ha. Så nu blir det lite omgörningar. Igen.. Allt är som vanligt med andra ord..

DSC_2457_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vänster sida så kommer jag nog till att dra rören, så dom går igenom väggen och in till fördelningsboxen till golvvärmen. Så går det rör därifrån tills acc tanken.
I det andra rummet har jag ju inte börjat på golvet än.. Så det går att fixa därifrån.
 
Nu behöver jag lite hjälp till att bestämma mig tror jag..
Jag öppnar i dag väggen inne, drar av gamla tapeter och spånskivor, så kommer detta här fram. 174.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ena sidan av väggen är nästintill spikrak. Och ser ut som en timmervägg skall göra.
176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som detta.
Den andra sidan lutar 67mm från golv till topp. :(
173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag måste ju liksom kapa mig in i väggen för att få in en 2"2 för att rikta upp väggen. :(
Jag visste detta från jag höll på med väggen ute, men kom inte ihåg att det var så snett.
Men hur skall jag göra? Behålla den gamla väggen som den är, eller regla upp och slänga in plast och lite mer isolering och till slut stockpanel som jag redan har beställd?
Kom med förslag? Gärna varför också... :)
 
En liten uppdatering skadar kanske inte.
Jag har fixat en del av den sista biten på väggen vid badrummet som inte var isolerad så bra, och satt in ett nytt fönster som ger lite bättre isoleringsvärde än det gamla 2 glas fönstret som var där.
Hoppas bara ni har käkat klart innan ni ser noga på det första kortet. :(
DSC_2463_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den 5 cm isoleringen som har varit här har blivit tuggat gött på. Nu blev det lite plåtar igen lite här och där, så det inte kommer gnagare in så lett igen.. Musband kom ochså på plats, så jag hoppas i alla fall att det blir svårare för dom jä..
DSC_2465_resize.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas få tid med att flytta värmepumpen och fixa resten av väggen innan jag åker härifrån igen.
Det kommer komma ett likt fönster i köksdelen, så då har jag inte plats med inne delen där den står. Därför blir det flytt av pumpen.

Jag har beställt och skall hämta panel till att ha inne i vardagsrummet på torsdag, även om vardagsrummet faktisk är rätt varmt. Klarar av att hålla 20 grader inne när det ligger runt 0'an ute med en liten 500 watts oljeradiator. Så det börjar ju bli rena Energihuset.. :) Gött och varmt på fötterna har det också blivit, även om jag inte har fått igång golvvärmen än.
Skulle gärna haft 50 timmars dygn nu.. :(
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ja, så händer det lite saker igen.. :) Tycker det tar länger tid mellan varje gång, men det är som det är.
Jag fick ihop min kamin / ved sak. Har ingen aning om vad det kallas men här är den som den är nu. Saknar fogning men.. Kommer. :)
177.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar ju lite mer kakel också, så det måste nog på ganska snart då vattenmantel kamin kommer någon dag.
Så har jag fått isolerat lite mer, och fått på en del av inner panelen.
179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer nog kanske att sakna dom originala väggarna men. Isolering är gött..
Ett 500 watts element klarar att hålla rummet på 20 grader faktisk. Men skall få isolerad den andra ytterväggen också, så då blir det nog ännu bättre.
Lite mer kabel dragning nu, så får jag tätat den första väggen i alla fall.
 
Så var den vattenmantlade kaminen i hus, eller stuga.. :)
Hoppas inte det blir så himla svårt att dra rör och koppla den till acc tanken bara.
Måste kapa in lite på skorstenen för att få den till att passa, innan jag börjar elda lite igen. Har saknat eldandet.
Nu får jag se lågorna också. Charmigt bara det. :)
181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna tråden kommer väl uppdateras tills jag ligger 6 fot under tänker jag. För det ser aldrig ut till att bli klart.. :)
 
Klart blir det då man själv tycker det, inte vad andra tycker. Skulle vilja se mer helhetsbilder dock. Oavsett är det en rolig tråd att följa.
 
Det kommer nog lite mer helhets kort när sakerna blir klara. :)
Men nu håller jag liksom på med vardagsrummet, på kvällarna, generator mast på dagarna när det är ljust. Men det drar med sig så mycket också. Som den vattenmantlade kaminen nu, så måste jag såga hål i vissa väggar, hitta vägar jag kan dra rör. Rör har jag i alla fall nog av än. :) Saknar dog lite saker som jag måste få tag i hos rörisen i morgon. Unioner och lite små kopplingar. Men annars så skall nog i alla fall kaminen värma acc tanken i löpet av veckan hoppas jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.