Hejsan

Vet inte om denna tråd passar här men jag känner att det alltid kommer vettiga svar när man frågar här så jag försöker.

Jag har fått ett erbjudande att jobba i Nordamerika i ett år (till att börja med). Tanken är att ta med hela familjen över på ett äventyr. Nu är man ju inte någon ungdom längre, man har hus med lån och grejjor att ta hänsyn till - men det är en chans att göra något annorlunda ett år och sedan fortsätta hemma, eller rent av flytta över för gott.

Nu till mina funderingar. Jag vet ju inte om Amerika är något för mig och familjen så jag vill inte sälja på vinst och förlust - så jag funderar på att hyra ut huset på ett års kontrakt.


Det jag söker är personer med erfarenheter av liknande "problem". Jag har inga direkta frågor jag vill bara få Era tankar, ideer och erfarenheter. Bra eller dåliga. Vad bör man tänka på, om det blir problem, försäkringar, om de inte betalar, engagera husvärd, hur bör man räkna med hyran, vad ska ingå, bör man ta ut årshyran (eller mindre delar) i förskott, uppsägningstid, vad händer när man kommer tillbaka, om något är "överslitet" etc etc?

Hör av er med era tankar - jag behöver input så vi kan fatta rätt beslut.

/NiB *på väg*
 
Ni har inga nära släktingar som vill hyra? När min syster med familj bodde i Australien så hyrde dom ut till en nära släkting. Samt att min systers svärföräldrar kom dit om det var något.Bla så rasade pannan när dom varit i Sydney i 4 dgr ::)Men det stressade dom inte :) Så för dom funkade det bra. Dom var borta i 1½ år.

Dom som skulle hyra ville ha sina egna saker.Så dom ställde sina egna möbler i källaren.
 
En bekant i yttre kretsen hyrde ut sitt hus...
Förfalskade referenser, betalade aldrig hyran, hade två jugoslaver som livvakt som spöade upp honom när han försökte vräka dem. stal allt som gick.
osv.
Kolla lite vem som hyr ditt hus innan det är försent.
 
Langbein
styrman1 skrev:
En bekant i yttre kretsen hyrde ut sitt hus...
Förfalskade referenser, betalade aldrig hyran, hade två jugoslaver som livvakt som spöade upp honom när han försökte vräka dem. stal allt som gick.
osv.
Kolla lite vem som hyr ditt hus innan det är försent.
Precis, det är hopplöst att hitta bra hyresgäster så jag har alltid låtit mitt stå tomt.
 
Ting att fundera över:

1) Vem passer ert hus för? Familj, par, kompisar, studenter?
2) Hyra ut möblerad/delvis möblerad/omöblerad?
3) Behövs det vedlikehåll under tiden? Trädgård, invändigt/utvändigt
4) Ska man få hjälp av någon granne/slektning/bekant till at sköta saker som dyker upp?
5) Vem ska betala forsäkringar, komunala avgifter, el, vatten osv?
6) Hur utforma kontraktet? Depositum? Bunden tid? Uppsägningstid?
7) Beräkna hyr mycket ni måste ta i hyra för att inte förlora, och sedan lägg på lite för buffert ;)

Här finns möjligen lite hjälp:
www.andrahandsguiden.com/
www.hyreskontrakt.se
Flera länkar fås vid lite googling.

Jag skulle rekommendera att ni är noga med att välja hyresgäster, och att ni betalar alla fasta kostnader i förväg, sedan betalar hyresgästarna löpande el. Man måste nog räkna med lite extra slitage jfr om man själv bor hemma. "Överslitet" kan vara svårt at göra något åt om inte något är direkt skadat. Om man begär 1-2 månadshyrer i förskott som depositum har man säkrat sig. Det kan nog vara en fördel med ettårskontrakt, och torde vara tillåtet m 3mnd uppsägningstid.

Erfarenheter där ägarna åkt utomlands:
Några kompisar fick erbjudandet hyra et hus möblerat, men tackade nej pga det var sä mycket värdefulla möbler och konst i huset.
4 andra kompisar hyrde hus (kände ej värden), betalade enbart hyra, allt annat ordnat av hyresvärden. Hade en del "fuktiga kvällar" utan att det resulterade i några olyckor ;) Kommer inte i håg hur dom löste löpande kontakt vid behov. Avtalet var således att om en flyttade ut ansvarade kompisarna för någon ny tills värderna återvände.

mvh hanneli
 
Langbein
Tosca skrev:
Som motvikt till skräckhistorien ovan - det är inte alls omöjligt att hitta bra hyresgäster. Jag är själv en sådan  ;D ;D ;D. Vi sålde vårt hus tidigt förra våren och satte tillträdesdatum 4 månader fram i tiden för att ha tid att hitta nytt hus. Det kändes tryggare för oss att leta nytt boende när vi visste hur mycket pengar vi har att röra oss med. Konstigt nog hittade vi inget som dög åt oss i tid ;D, så när flyttdagen närmade sig (och paniken växte :surprised:) bestämde vi oss att hyra några månader och fortsätta leta i lugn och ro. Vi har nu hyrt i 14 månader och om 4 veckor flyttar vi till vårt nybyggda hus. Familjen vi hyr av är i samma situation som Du - jobb utomlands. Deras hus står kvar och mår alldeles utmärkt och kommer att göra det även om fyra veckor.
Det tips jag kan ge dig, om det blir aktuellt och möjligt att genomföra, åk och hälsa på dem du tänker hyra ut till när ni ska skriva kontrakt. Vi bjöd våra "hyresvärdar" hem till oss, så de kunde se vilka vi var. Det har nog hjälpt dem att slappna av och slippa oron för huset...
Ni hör nog till undantagen, jag har haft svårt att hitta normalt skötsamt kreditvärdigt folk till både hus och lgh, kanske bättre att hyra ut rumsvis.

Senaste 2 fast anställda anmärkningsfria killar skulle betala 2-3 m. dep. De betalade bara en och en månads hyra i förskott. I kontraktet skrevs att det bara var för 2 pers. så inte en massa vänner flyttar in. Efter några månader kom ingen hyra, bara tjafs om att de betalat dep. De stack och skvallrade för min hyresvärd så jag blev vräkt, fast jag i kontraktet bara hyrt ut 2 rum av 4.

Lgh hade de lånat ut till en tjej, målat om fult och lagt en del av mina saker i källaren utan att sätta på lås så det försvann. Stöddiga killar som hotade lite och man inte gärna tog till fogden för 5-10.000 och kunnat förlora i rätten ändå.
 
Vi har nyligen köpt ett hus som tidigare ägaren haft uthyrt något år eller så. Det märks ganska tydligt att det bott någon som inte ägt huset här. Trädgården var totalt vildvuxen och småsaker som gått sönder har ingen brytt sig om att fixa.

Vi tackade och tog emot, troligen bidrog det till att hålla nere priset.

Jag skulle nog råda dig att bara hyra ut till någon nära anhörig som känner lite ansvar för huset utan att äga det.
 
Langbein
Bigfoot skrev:
Vi har nyligen köpt ett hus som tidigare ägaren haft uthyrt något år eller så. Det märks ganska tydligt att det bott någon som inte ägt huset här. Trädgården var totalt vildvuxen och småsaker som gått sönder har ingen brytt sig om att fixa.

Vi tackade och tog emot, troligen bidrog det till att hålla nere priset.

Jag skulle nog råda dig att bara hyra ut till någon nära anhörig som känner lite ansvar för huset utan att äga det.
Inte bra att bli osams med anhörig, man kan hyra ut till företag och begära en hög deposition, var är det?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Kul att ni ska åka!! Vi har bott i USA i 3-år och hyrde då ut vår villa, det är nu 2,5 år sedan vi kom hem.
Vi hade en firma emellan oss och hyresgästerna (det blev två familjer). Jag rekomenderar att ha en firma emellan dig och hyresgästen då slipper ni krångla med en trasig tvättmaskin, obetalda hyror osv...
Vi hade nog ganska bra hyresgäster, konstiga borrhål i fönsterfodren i vardagsrummet, en frusen vatten ledning och en tisteldjungel i trädgården, annars var allt ok.
Ekonomiskt så betalade hyresintäkterna våra räntekostnader, avgiften till firman och någon hundring till underhåll.
Vi är glada att vi behöll huset när vi flyttade, skönt att ha ett boende när vi kom hem. (Möblerna kom bort någonstans på atlanten så det var väldigt tomt i huset de första månaderna innan containern hittade rätt :surprised: men det är en annan historia...)
 
Såklart att ni ska haka på äventyret. Men varför inte sälja huset och casha in pengarna? Vem vet vad som händer under tiden ni är borta. Ni kanske känner att ni måste sälja snabbt vid en eventuell nedgång på marknaden. Eller så hittar ni en drömvilla i "the land of the free" som ni bara måste ha. Känns krångligt att ordna försäljningen på avstånd isf.

Om/när ni sedan kommer tillbaka har ni ett nytt äventyr att se fram emot, köpet, (eller kanske till och med bygget), av en ny villa. :D

mvh
David
 
Langbein
David skrev:
Såklart att ni ska haka på äventyret. Men varför inte sälja huset och casha in pengarna? Vem vet vad som händer under tiden ni är borta. Ni kanske känner att ni måste sälja snabbt vid en eventuell nedgång på marknaden. Eller så hittar ni en drömvilla i "the land of the free" som ni bara måste ha. Känns krångligt att ordna försäljningen på avstånd isf.

Om/när ni sedan kommer tillbaka har ni ett nytt äventyr att se fram emot, köpet, (eller kanske till och med bygget), av en ny villa.  :D

mvh
David
Min familj flyttade till Örebro när jag var liten, en mäklare övertalade att sälja vår fina villa istället för att hyra ut, :'(1½ år senare var vi tillbaks igen och hittade inget så bra, :(det fick bli en sketen lgh istället >:(. Nu har jag tagit revanch ;D
 
Jag och min sambo har hyrt ett mindre hus i flera år...

Vi tar hand om det som om det vore vårt eget och har väldigt svårt att inse att vi snartmåste flytta därifrån.

Det viktiga är att komma överens med ägarna om vad som föväntas.

Vem står för ev reparationer?
Trådgården?
Vad händer om kylen går sönder?
Får vi hyresgästerna måla om/förbättra huset?
Vad händer om det blir en repa i parketten?

Etc etc....

Eftersom vi är goda hyresgäster så antar jag att det måste finnas andra som oss.. Sååå himla unika tror jag inte att vi är...:)
 
Langbein
I Sthlm har jag haft problem att hitta skötsamt folk.
 
Kolla med kronofogdemyndigheten om den tänkta hyresgästen har skulder, han kanske rent av har blivit avhyst tidigare...
Denna information är offentlig..!

Eftersom alla större hyresvärdar kollar detta, så är risken stor att dessa tidigare avhysta hyresgäster söker
bland privatannonser eftersom bostadsmarkanden är stängd för dom.
 
Vi hyr en villa idag. Vi fick skriva på ett dokument som säger att vi inte kommer att vägra flytta ut vid hyrestidens slut (minns ej vad dokuemtet hette men det är någon form av std-dokument, kanske att vi avsäger oss besittningsrätt eller liknande). Tydligen är lagen gjord för att skydda hyresgästerna så vägrar vi flytta ut när kontraktet tar slut så är lagen på vår sida. Hyresägaren kan inte vräka oss. Se till att friskriva er från det när ni hyr ut!! Vår hyresvärd hade fått hjälp av sitt företags bolagsjurister med alla avtal och dokument så det kan säkert du också få!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.