Jag ÖNSKAR att jag hade haft klinkers med golvvärme! Nu har vi istället parkettgolv (HUR kan man komma på den idén?) och det ser gräsligt ut. Faktiskt så gräsligt så vi måste göra något åt det snart. Minsta lilla vattenskvätt från disken så blir det fult på det lackade golvet...

Tänk vad härligt att gå ut i köket och ha varmt under fötterna! Tänk vad skönt för dina små ungar som säkert tillbringar mycket tid med er i köket - sittandes på golvet. Tänk vad underbart att bara svabba av klinkers istället för att paniktorka om det skvätter från diskhon eller spisen!

Jag skulle ABSOLUT ha valt klinkers, hur snyggt eklamell än låter. Det ska vara praktiskt, framför allt!
 
Du kan ju ta bådeoch! Klinker närmast arbetsbänkarna för att få det "plask-och spillvänligt" och resten eklamell så barnen får ett mjukare golv att sitta OCH ramla på. Arbetar på förskola och har sett min beskärda del av div. skador och utslagna tänder pga klinkergolv...
Lycka till!
 
Tarkett....
 
Min kompis son på 2 år satt i barnstolen, sparkade till och hela paketet (stol+barn) föll handlöst baklänges. Grabben drog bakhuvet rätt ner i golvet, som tur var ett trägolv. Han klarade sig med en rejäl hjärnskakning, hade det varit klinker så skulle han förmodligen inte vara med oss längre.

Trägolv för min del, oljad ask.
 
"hade det varit klinker så skulle han förmodligen inte vara med oss längre"

Objection. Speculation, your Honour!

som det heter... :)
 
Alldeles definitivt är det spekulationer, och jag säger inte att man dödar små barn om man väljer klinkergolv, men risken är större att någon går sönder efter fall mot sten än mot trä.

Visst, man kan dra detta hur långt som helst, typ bygg inte 2 planshus för då kan man ramla ut och slå sig, trappor är livsfarliga o.s.v, men för oss med småttingar så bör man i varje fall tänka tanken. Man spenderar trots allt en stor del av tiden i köket.
 
Hellre en repa i parketten än en i skallen kanske... :-X
 
Jag vågar nog säga att ek på betongplatta är inte ett dugg vänligare mot kroppen än klinkers. Själva träslaget är ju i princip stenhårt, och den tunna lumppappen under fjädrar inte.
Så överdriv inte riskerna...
 
KarlXII skrev:
Jag vågar nog säga att ek på betongplatta är inte ett dugg vänligare mot kroppen än klinkers. Själva träslaget är ju i princip stenhårt, och den tunna lumppappen under fjädrar inte.
Så överdriv inte riskerna...
Jo...men min platta är ju upphängd på gummibussningar så mitt ekgolv sviktar nog ;)


 
Man ska givetvis väga in alla möjliga faktorer när man väljer golv, och mitt lilla exempel var bara till för att peka på ytterligare en sak som man bör tänka på. Alla pratar om hur snygga olika varianter är samt hur stor risk det är att kastrullen får en buckla alternativt om det går en flisa ur golvet när man tappar den.

Ytterligare ett argument mot stengolv är att man lättare får ont i fötterna av att trava runt på ett stumt underlag.

Sen finns det som redan sagts otaliga gånger massor av fördelar med stengolv.

En bekant gjorde en mycket elegant variant där han lade massiv ek i rutmönster och fyllde mellanrummen med klinker, otroligt snyggt men inte helt gratis ;)

Gör en enkel behovsanalys och välj därefter. Och kom ihåg att ett golv kan alltid bytas om det skulle visa sig att att man väljer totalt fel. Visst, det kostar pengar, men det går.

 
Som Frasse skrev: Gör en enkel behovsanalys och välj därefter. Och kom ihåg att ett golv kan alltid bytas om det skulle visa sig att att man väljer totalt fel. Visst, det kostar pengar, men det går.

Sen är det ju ett faktum att det blir lättare att byta trägolvet än om man hade lagt klinkers från början. Eller hur? Jag har också småbarn och jag tror faktiskt inte jag skulle lägga klinker. Då underhåller jag hellre trägolvet med nytt lack och pillrig lagning med träimitationspasta...
 
jag röstar också för trä framför klinker i kök - det är ju inte bara faran att barnen slår sig illa. Tänk vad som händer när man tappar t ex ett glas i hårt golv. Tusen bitar (jag vet för en stor spegel lossnade i badrummet för några år sedan). I vår "old school" plastmatta på trä studsar ett vanligt dricksglas utan att krasa. Lycka till!
 
:D

Hepp, det finns ju gummigolv...och vad är det för fel på de gamla hederliga - numera ganska snygga - linoleumgolven ?

Bara för att inte svara på frågan det gällde, alltså
;D

Helena med
Sverige Stugan
 
vonSassen skrev:
:D

Hepp, det finns ju gummigolv...och vad är det för fel på de gamla hederliga - numera ganska snygga - linoleumgolven ?

Bara för att inte svara på frågan det gällde, alltså
;D

Helena med
Sverige Stugan
Håller med helt, linoleum i kök håller och är snyggt och inga fula fogar. Kanon helt enkelt! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.