Rörmokaren var hemma hos oss igår och skulle sätta igång el-pannan och golvvärmen igen efter lite renovering. När han slog på pannan och ökade trycket till ca 1 bar så visade det sig att han missat att plugga ett gammalt elementrör. Röret var placerat i kattvinden som är igenbyggd eftersom ovanvåningen är inredd. Ca 20 liter tror vi rann ut och det droppade från taket på undervåningen mot ytterväggen och rann längs insidan på ytterväggen.

Rörmokaren borrade lite hål och placerade ut hinkar dit vattnet rann. Läckan stoppades nästan direkt.

I slutet av nästa vecka kommer han tillbaka och mäter efter fukt, fram tills dess så ska det bara torka (utan någon fläkt eller liknande, bara värme på i huset)

Min fråga är, är detta rätt tillvägagångssätt vid en sådan här skada? Hur orolig ska jag vara över att behöva riva upp? Mögel?

Era synpunkter är viktiga, tack för hjälpen!
 
Jag tror att vattnet torkar dock skulle jag Ha kontakt mitt försäkringsbolag. Anmäl händelsen och rådfråga dem. Om skadan förvärras med tiden kanske fb knorrar över att du inte anmälde i tid.
 
Det är anmält och rörisen tar på sig det. I värsta fall får han ta det på sin försäkring.
 
O
Tror inte du behöver oroa dig så mycket.
Kanske behövs lite ommålning... men troligtvis inte så mycket mer...
mögel är nog en mindre risk om det får torka ordentligt... det är alltid bra om du kan ta bort eventuell isolering...
 
Om de verkligen bara va 20 liter som rann ut ä de inget att oroa sig över, särskilt inte om det rann rakt igenom o ut på nv. Låt de torka 2-3 veckor o gör en fuktmätning sen. Om det fortfarande ä öppet till utrymmet, gå in o lyft/känn på isoleringen; om det är tort under den o i den ä det verkligen ingen fara. Kanske kan bli lite missfärgningar i taket o på väggen men så länge allt ä torrt ä de bara att måla om. Värre hade vart om ni inte upptäckt läckan o vattnet hade blivit stående under isoleringen, då finna risken för angrepp o mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.