cem77 skrev:
Men i princip är det "förbjudet" att plocka upp något ur en container när det väl kastats i.
Jag ifrågasätter inte att du har rätt men är lite nyfiken på vilken lag man bryter mot. Någon som vågar spekulera i vilket brott man begår om man "plockar något ur en container"?
 
Pratar vi om kommunala sopstationer så är det deras regler som man bryter mot.
 
injonil skrev:
Pratar vi om kommunala sopstationer så är det deras regler som man bryter mot.
Ja, det finns troligen med i den "lokala ordningsstadgan".
 
Alfredo skrev:
Jag ifrågasätter inte att du har rätt men är lite nyfiken på vilken lag man bryter mot. Någon som vågar spekulera i vilket brott man begår om man "plockar något ur en container"?
Tex. stöld? Det som slängts i containern tillhör återvinningsföretaget och betingar ofta ett värde som skrot. Skulle det inte vara olagligt skulle jag kunna tänka mig att ägna dagarna åt att köra mellan återvinningsstationen och skroten med en släpvagn och plocka till mig all den metall som slängs ;). Så det bör definitivt vara mer än lite lokala ordningsstadgar som reglerar detta.
 
Det finns flera skäl till att det är otillåtet att ta saker som andra kastat på återvinningscentralerna. En anledning är att den som slänger en sak ska vara säker på att prylen inte dyker upp igen på något vis, det kan t ex röra sig om något känsligt från ett dödsbo; man vill kanske inte se sin avlidna frus hemstickade kofta på en tant på bussen ett år efter dödsfallet.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det fungerar inte så att den som är boende i villa kan sänka sina utgifter för försäkringspremier ifall han anmälde att lösöret ska värderas till t ex 100.000 kr maximalt (då han vet att innehållet är värt ytterst lite)?

Läget i Stockholms söderort och att det är ett mexitegelhus - kan det avgöra att årspremien blir så mycket som 7.000 kr?!
 
Redigerat:
Angående fina möbler som ska kastas...
Har man möjlighet att uppehålla sig på Återvinningsstationen en lugnare tidpunkt
så blir man chockad och imponerad över vilks fina möbler som hastigt - och olustigt kastas ner
i containers!!!!

Är man snabb och oblyg kan man fråga om man får ta
t ex byrån, och lyfter över den på släpvagnen!?
 
Redigerat:
I en container såg jag en gång en gammal fin kökssoffa, precis en sån jag skulle vilja ha. Jag nästan grät. :(
 
Jag har IF som försäkringsbolag.

IF har inget fullvärde på lösöre, utan jag som kund väljer hur mycket jag vill försäkra. De informera att om jag har ett normalt hem, så är det enlig konsumentverket satta vissa hjälpbelopp (Lösöre lgh = 3500 kr/kvm, Villa = 4000 kr/kvm). Skulle det hända en skada får jag ändå bara ut för mitt faktiska värde på lösöret, så då spela ju ingen roll att man har ett högt belopp satt på lösöret.

If är också ett av få bolag som täcker vattenskador som uppkommer genom att vatten kommer in genom tak och väggar, samt ytskikt (kakel) i badrum vid vattenskada. Det var därför jag valde deras Stor Villaförsäkring

Vill ni känna att ni har en villaförsäkring som ni kan känna er trygga med, välj IF. Titta inte bara på priset, för man får vad man betalar för.
 
frazze74 skrev:
Jag har IF som försäkringsbolag.

IF har inget fullvärde på lösöre, utan jag som kund väljer hur mycket jag vill försäkra. De informera att om jag har ett normalt hem, så är det enlig konsumentverket satta vissa hjälpbelopp (Lösöre lgh = 3500 kr/kvm, Villa = 4000 kr/kvm). Skulle det hända en skada får jag ändå bara ut för mitt faktiska värde på lösöret, så då spela ju ingen roll att man har ett högt belopp satt på lösöret.

If är också ett av få bolag som täcker vattenskador som uppkommer genom att vatten kommer in genom tak och väggar, samt ytskikt (kakel) i badrum vid vattenskada. Det var därför jag valde deras Stor Villaförsäkring

Vill ni känna att ni har en villaförsäkring som ni kan känna er trygga med, välj IF. Titta inte bara på priset, för man får vad man betalar för.
En kanske något elak och ledande fråga men kan inte hålla mig.
Hur många skadeutbetalningar har skett pga utifrånkommande läckage?

Däremot ersättning för tät och ytskikt absolut även om det finns hos de flesta beroende på vad man väljer för villaförsäkring.

Det finns olika lösningar där man kan välja fullvärde på byggnad eller första risk tex. På samma sätt kan man ofta välja fullvärde eller en beloppsförsäkring på lösöre.

Då ska man dock komma ihåg att man inte får ut det belopp man försäkrat per automatik utan ersättning beräknas på skadekostnaden.

En viktig aspekt att tänka på är att inget svenskt försäkringsbolag tillåter att försäkra ett visst värde av ens lösöre utan den angivna summan man försäkrar skall vara hela värdet. Annars riskerar man en pro rata värdering vid skada (en bestraffande nedräkning vid underförsäkran).

Eller så gör man som en del kunder och väljer höga självrisker för billigare pengar. Man ser försäkringen som ett katastrofskydd vid stora skador, dyra sjukvårdskostnader vid en resa eller dyr advokatskostnad etc. Många gånger kan man välja självrisk på 0,5 eller 1 prisbasbelopp (22-44 000kr ungefär)
 
frazze74 skrev:
Vill ni känna att ni har en villaförsäkring som ni kan känna er trygga med, välj IF. Titta inte bara på priset, för man får vad man betalar för.
Jag har fantastiskt dålig erfarenhet av IF skadereglering i Uppland. Hade deras stora villaförsäkring, fick skada i 2 år gammalt badrum. Skadan täcktes in av försäkringen, utan åldersavdrag. Pga deras brist på hantverkare kunde de inte hjälpa oss utan erbjöd vad de ansåg väldigt fördelaktig kontantersättning vi tvingades ta. Enl vilkor skulle vi betala ytskikt plus 1500 kr i självrisk. De gav oss 50,000 kr - skadan kostade 170,000 att fixa. Vi återanvänder allt i badrummet o kaklet kostade under 10,000 kr.

Jag är dock bara en kund av flera, måhända att jag råkade utför riktigt dålig hantering. Nu ha vi bytt bolag...
 
Chaly
Lolle skrev:
En viktig aspekt att tänka på är att inget svenskt försäkringsbolag tillåter att försäkra ett visst värde av ens lösöre utan den angivna summan man försäkrar skall vara hela värdet. Annars riskerar man en pro rata värdering vid skada (en bestraffande nedräkning vid underförsäkran).
Hängde inte riktigt med på detta? Menar du att om man vid skada har lösöre till ett värde högre än vad man angett (och betalat för) får bestraffande nedräkning? Trodde det bara var att man gick i ett utbetalningstak.
Förklara gärna hur det funkar!
 
Chaly, det funkar ungefär så här:
Säg att du har lösöre för 1.000.000
Men försäkringsbeloppet är bara 500.000

Om hälften av ditt lösöre blir skadat/stulet tycker du att du bör få 250.000
Men det får du inte, för du är underförsäkrad.
Din försäkring täcker bara halva värdet, så försäkringen täcker bara halva skadan.

Alltså får du ut 50% av 250.000 = 125.000
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Chaly
Tack KoW! Då har man lärt sig nåt idag också! Är bolagen petiga med detta om det handlar om en ev. marginell underförsäkring? Har inte direkt summerat värdet av allt lösöre utan gått efter schablonvärde som bolaget rekommenderade.
 
Även om lösöret är fullförsäkrat är det "slutkonsumerat" snabbare än man kanske anar. En förstörd TV-apparat som i nyskick kostat 10 Kkr ger efter bara några år ingen ersättning alls. Detta betyder att en totalskada kan kosta hundratusentals kronor - trots att familjen försäkrat sig upp till näsan!

Jag gissar att få hushåll har beredskap att möta detta. Eller jag kanske överdriver problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.