Funderar helt kort vad man bör göra innan man ställer undan maskinen.

Rengöring samt att ladda upp batteriet gissar jag men är det något mer?

Samt bör man ladda batteriet något under vinter, antar att man bör förvara maskinen varmt för batteriets skull eller...?
 
Maskinen?
 
Symaskin, borrmaskin, hushållsmaskin? Vad är det du skall ställa undan ?:eek:

Edit: aha....kanske en gräsklippare :)
 
Redigerat:
Ladda batteriet, svep in den i ett varmt täcke placera den sen under sängen nära dig så att den inte känner sig ensam i vinter. I april tar du fram och väcker den försiktigt, bär ut den i trädgården och låter den sakta anpassa sig till en ny säsong. :D
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Underhållsladdning? Låt inte batterier stå kallt är väl ett tips.
Som sagt vet inte men skulle tippa på att underhållsladdning är smart men det finns många olika batterityper. Här nere i Skåne växer gräset nåt kopiöst just nu. Sol och regn om vartannat.
 
Laddning är väl ett moment man bör beakta i vinterunderhållet. Men det är skillnad på hur man ska hantera olika typer av batterier. Vissa klarar sig länge så som Lion, frånskiljer man dem helt från maskin så det inte är några "läckströmmar", så borde de klara en hel vintersäsong utan tillsyn. Men en kontroll/underhållsladdning i halvtid kan säkert vara vettigt. Blyaccar behöver man hålla på topp mest hela tiden för att de inte ska bli kassa i förtid, de gillar inte urladdning & framförallt inte djupurladdning. Så kan man är det inte fel att ha de konstant inkopplade på en lämplig underhållsladdare, eller åtminstånde kolla till dem hyggligt ofta & toppa upp. NiMh har hyffsad självurladdning så de behöver också kollas till med jämna mellanrum, troligen varje månad om man vill vara säker. Där finns ju en viss del av minneseffekt i dessa, dock inte lika illa som i NiCD. Så total urladdning & sedan fulladdning brukar vara bra för dessa.

Batterierna bör stå svalt för att inte självurladdas onödigt mycket. Men inte frostgrader.
 
LiIon-batterier ska förvaras svalt, urkopplade och ungefär halvladdade för att hålla längst. De behöver inte laddas under förvaringen.

Mer om batterier här: http://batteryuniversity.com/
 
davidgp skrev:
LiIon-batterier ska förvaras svalt, urkopplade och ungefär halvladdade för att hålla längst. De behöver inte laddas under förvaringen.

Mer om batterier här: [länk]
Visst, men sanning med modifikation. Man måste tänka på att allt för lång förvaring ger självurladdning. När den inbyggda övervakningskretsen känner av för låg spänning så stryper den fortsatt användande.

Det där med urkopplade kan också vara svårt i vissa applikationer. För bryter "huvudbrytaren" helt & hållet eller finns det något som är kopplat förbi? Då måste man tillse att de verkligen frånskiljs fysiskt.

Sen det här mer halvladdning, hmmm... även om man lägger dem fulladdade så kommer de ju någon gång gå ner till halvladdning under dess självurladdningsfas.
 
En vintersäsong är inte lång nog för att det ska ladda ur, åtm. inte LiIon-celler. Jag har ett flertal cykellampor som nyttjar exakt samma celler som Gardena/Husqvarna (sk. 18650), där jag laddar dem till cirka 50% innan förvaring över vintern. (okt-mars) De har som mest tappat 10%.

Men de måste vara frånskilda från apparaten helt och hållet.

Samma erfarenheter har jag med LiIon-baserade verktygsbatterier.

Kort - för mig fungerar det exakt som det står i den länk jag angav här ovanför.
 
En annan grej med vinterförvaring som jag funderat över är om man behöver blåsa rent ev luftfilter och kanske innanmäten? Jag har en blå biltemaklippare. ÄR det nån därute som vet nåt om detta ?
 
Har ställt undan min gardena nu.
det jag gjorde innan var att rengöra så gott det gick samt blåsa rent lite försiktigt med tryck luft samt ladda upp batteriet under ett dygn. (tänkte även att ladda upp batteriet någon gång under vintern)
om det är rätt eller fel vet jag inte
 
  • Gilla
Stejjan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.