Jag skulle vilja kolla om någon har varit med om detta tidigare och hur ni i så fall har gått vidare med ärendet.

Vi bor på husnummer 32 och vår granne har husnummer 34 på vår gata.
Vår granne har styckat av sin tomt och får då en skafttomt som ligger bakom dennes hus.
Nu har stadsbyggnadskontoret kommit på den briljanta idén att grannes hus fortfarande ska heta 34 medans vår hus ska heta 32B och grannens skafttomt ska få gatunummer 32A.

Kan detta verkligen vara korrekt gjort av stadsbyggnadskontoret?

Tack på förhand.

// Peter
 
tycker att det låter helt fel, men det är bara min åsikt. jag hade iaf blivit skitarg och tvingat stadsbyggnadskontoret att ändra till 34a + b.
 
Utan att veta hur det ser ut, så skulle det väl vara mer rätt med 34A och 34B i och med att det är grannens tomt som styckas av och inte din.
 
Det låter fel på många sätt - man brukar för det första när man styckar av en tomt (t.ex. nr 34) skapa adresserna 34 och 34 A. Inte 34 A och 34 B.

Adresserna bör ju också vara logiskt numrerade efter infarterna, som du beskriver det skulle det först bli din föreslagna adress (32 B), sedan infart på skaftväg till den nyavstyckade tomten 32 A, och därefter grannens stamfastighet 34?

Nejnejnej säger jag. Adresser i nummerordning. Om det är så att skaftet ligger mellan din fastighet och grannens stamfastighet, så ska du hävda att det borde bli 32, 34 A och 34, alternativt 32, 34 och 34 A. I båda fallen ska du ha kvar ditt gamla nummer (32).
MÖJLIGEN kunde man tänka sig 32, 32 A och 34, men då kan det blir lite krångligt med adresserna den dagen du vill stycka din tomt.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag tycker inte heller att det låter korrekt.Ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och gärna med en chef. Gör det snarast, innan den nya gatuadressen hinner registreras.

Vi hade en lite liknande situation. Vi köpte en tomt som precis blivit avstyckad. Vi bor på landet och vår väg är många kilometer lång. Kommunens tjänsteperson gav vår tomt ett ojämnt nummer. Alla andra på vår sida av vägen har jämna nummer.När jag påtalade felet fick jag till svar att det gjorde väl inget om vår lilla klunga av hus har ojämnt nummer eftersom det var så långt till nästa hus.:banghead:

Jag tackade för svaret, la på luren och åkte till stadsbyggnadskontoret och fick prata med en av cheferna som givetvis höll med mig och rättade till felet. Och, vilket är viktig, skickade ett brev till mig och de två andra husen med uppgift om rättelsen.
 
Tack för svaren allihopa. Jag ska genast ta kontakt med stadsbyggnadskontoret och be att få prata med någon ansvarig så vi kan reda ut detta. Allt annat är ju sinnessjukt :screwy:
 
Be och få prata med han som har dyrast bil på parkeringen, det brukar vara en bra isbrytare, då brukar man få prata med dom som är högst uppsatta.. ;)
 
  • Gilla
Göran.W
  • Laddar…
b8q skrev:
Det låter fel på många sätt - man brukar för det första när man styckar av en tomt (t.ex. nr 34) skapa adresserna 34 och 34 A.
Såna adresser hade vårt och grannens hus när vi flyttade in. Efter att ha bott tre år i huset fick vi brev från skattverket att fastigheterna inte hade adresserna 11 och 11A utan 11A och 11B så både vi och grannen fick lov att adressändra överallt... (Det var tidigare ägare som hade styckat av så adresserna hade tydligen varit fel sen -73 när vårt hus byggdes.)

Så jag undrar om det verkligen är det som är det korrekta? Det är ju huvudfastigheten som styckar av och då finns det väl ingen anledning till att de ska slippa ändra adress till A eller B? Däremot ska ju som sagt var inte grannen behöva ändra adress för de har ju inte varit aktiva i processen.

Adressändring medför ju en massa merarbete och kanske även kostnader.
 
Hur gick det för TS?
På vår gata styckades gatunummer 13 till 13A och 13B.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.