kulle
Fin prydnadssak....
Man får ha många såna om det ska rymma ett års förbrukning.
Jag hade nog behövt 20 st. :wow:
 
Krilleman
kulle skrev:
Fin prydnadssak....
Man får ha många såna om det ska rymma ett års förbrukning.
Jag hade nog behövt 20 st. :wow:
Jag hade samma tanke, fint. Men vad ska man göra när det går åt ca 15-20m² staplat per vinter? :wow:
 
Får det slinka in en fråga om vedklyvar här?

Finns det något alternativ till en Faxe 500 som bör beaktas innan man slår till?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Får det slinka in en fråga om vedklyvar här?

Finns det något alternativ till en Faxe 500 som bör beaktas innan man slår till?
Absolut :)
 
Var det ett svar på första eller andra frågan? ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
D09
MathiasS skrev:
Var det ett svar på första eller andra frågan? ;)
Första, men skulle kunna tolkas som andra, eller iofs båda ;)
 
Krilleman
MathiasS skrev:
Får det slinka in en fråga om vedklyvar här?

Finns det något alternativ till en Faxe 500 som bör beaktas innan man slår till?
Absolut!

Svaret är en EVO 36! Hyr en för helgen, du fixar hur många m³ som helst på två dagar. Brukar kosta ca 2000:- för en helg. Ibland med moms och ibland utan...

Evo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och du slipper investera i klyv och transportör! På tre år har jag "investerat" ca 4500 för att få veden klyvd. Och så länge det är så billigt tänker jag inte köpa något eget.

OT kan ju vara att förra året var det "bara" en pilkemaster och inte en EVO 36! Och den är lite långsammare och har mindre säkerhetstänk i konstruktionen...
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
A
Jag kan intyga vedprocessors förträfflighet. När stormen Per fällde ett antal granar på landet hyrdes en Pilkemaster och vips så fanns det trettio kubik ved kluven och klar som räckte i flera år. Fördelen med att hyra är att man slipper förvara ytterliggare en grej till.

Vad det gäller vedklyv så ska man fundera på om man vill ha en stor Faxes som tar en massa plats eller inte. Den används ju inte så ofta (det gör å andra sida inte snöslungan på sommaren och gräsklipparen på vintern heller). Bell ska väl vara bra och finns i ganska kompakta format även för 7-tonnarna. Dock är de lite långsamma har jag för mig.

Om man inte har vedpanna kan man fundera på att skaffa en vedklyv som klarar max 40 cm istf 50 eller ännu längre bitar. Det går fortare att klyva då man slipper klyva så mycket luft om man ändå bara ska ha 30-35cm-bitar till myskaminen. Men om det finns såna små klyvar vet jag inte. Men 1-metersklyvar är iaf onödiga om man bara klyver till braskaminen.
 
Redigerat av moderator:
Tanken på att hyra en processor har slagit mig men avfärdats. Jag vill ha en egen klyv. Har två ställen att klyva på och på det ena är det uteslutet att hyra.

Vimmerbyklyven: Ser en fördel med den jämfört med Faxe och det är att kniven är justerbar i höjdled. I övrigt verkar den dyrare och tyngre.....
 
Tyngre = robustare... enligt min mening, ved är ganska krävande på utrustningen.
Vimmerby klyven har tex. oljefilter vilket Faxe inte har, storbetydelse för livslängden på hydraulkomponenterna.
 
omv.peter skrev:
Tyngre = robustare... enligt min mening, ved är ganska krävande på utrustningen.
Vimmerby klyven har tex. oljefilter vilket Faxe inte har, storbetydelse för livslängden på hydraulkomponenterna.
145kg, det är en rejäl pryl.
Faxen väger väl runt 100kg... När man är uppe i de vikterna så gör det knappast någon skillnad om den 100 eller 145kg
Ingen av dem är något man slänger upp på axeln och bär upp på vinden ;)
Fas
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
omv.peter skrev:
Tyngre = robustare... enligt min mening, ved är ganska krävande på utrustningen.
Vimmerby klyven har tex. oljefilter vilket Faxe inte har, storbetydelse för livslängden på hydraulkomponenterna.
Vete gudarna om det behövs oljefilter, bytte olja på min Faxe efter 10 år. När jag tappat ut oljan och tittat på den klara vätskan tänkte jag: Varför gjorde jag det här?
 
Jag har motsatt erfarenhet när det gäller klyvar utan oljefilter :(
Bara för att oljan är klar behöver det inte betyda att den är ren ur ett hydraulik perspektiv, jag har inte så bra ögonmått att jag kan se 10 mikrometer ;)

Men huvud meningen i mitt budskap är: Man får vad man betalar för!

Och vad man behöver och vill ha är upp till var och en ;)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
Bala Agris EP50 är också ett alternativ. Men precis som Vimmberbyn är den enligt specen lite långsammare än Faxen. Och Faxen ser ut att vara ett föredöme i enkel konstruktion.

Oljefilter är väl aldrig fel, frågan är om det har någon praktisk betydelse för de volymer jag klyver. Att eftermontera ett är ju inte heller skitsvårt om man skulle ångra sig på just den punkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.