Hej på er!

Vi värderade vårt hus senast 2009 och det blev då värderat till 595000:-
Nu i tisdags värderade vi det igen. Då efter att ha renoverat taket, alltså bytt papp, läkt och betongpannor, renoverat garaget på 35 kvadrat med ny panel över hela samt en tillbyggnad i form av en liten redskapsbod på ca 2 kvadrat. Byggt en gäststuga på 10 kvadrat. Byggt ett stort rejält skyddsplank längs med hela sidan som går ut mot vägen, ca 50 meter långt. Renoverat toaletten med ny toastol, handfat och väggbeklädnad mm.

Nya värderingen: 600000:-
Alltså endast 5000:- mer. Är detta verkligen möjligt och rimligt? Förstår såklart att efterfrågan följer priset men jag tycker mig nog se och känna att det är ganska likt som 2009.

Vad gör man? Jag hade hoppats på iaf 650000-675000:-
 
Vem gjorde värderingen? Beskrev du allt som var renoverat för värderingsman? Ta in en till firma se vad de får det till?
 
Det var fastighetsbyrån som gjorde den och allt finns dokumenterat och med på pappret. Vi funderar på att ta en firma till men inte så skoj att slänga ut 2000:- till varje värderingsman.
 
Mitt enda råd är testa att ta en annan firma och fråga fastighetsbyrån som gjort värdering varför området har sjunkt så mycket i pris sedan 2009. För man kan ju se det som att huset i sig har gått upp i värde för det ni har gjort men samtidigt så har området gått ned i värde så det ändå hamnar på samma summa som 2009
 
Jag förstår att det är frustrerande men..
Det är väl marknaden som styr värderingen, dvs hur och till vilket pris liknande objekt som erat sålts för i er omgivning.

Så om det är en svacka nu jämfört med tidpunkten för er förra värdering så kan ju den nya värderingen bli samma som den gamla trots renovering.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns väl 3 4 saker det kan vara:
1. Marknaden har ändrats.
2. Det blev undervärderat nu.
3. Det blev övervärderat förra gången.

Hur du ska veta vilket blir inte lätt. En till aktuell värdering kan hjälpa lite, dvs kan möjligen utesluta alt nr 2.


edit:
4. Nygjort tak betingar inte större värde än så.
(lex mariatherese :))
 
Redigerat:
Problemet är lite också att sånt som nyrenoverat tak faktiskt inte påverkar priset så mycket som det borde. För de flesta köpare är det yta som gäller.
 
Det är ju alltid marknad som styr pris, under de 4-5år som förflutit mellan era värderingar kan det ju hänt saker i ert område som gjort att inte priserna utvecklats positivt.
Det är inte alltid det lönar sig att renovera för prisutveckling.
 
lenaalm skrev:
Alltså endast 5000:- mer. Är detta verkligen möjligt och rimligt? Förstår såklart att efterfrågan följer priset men jag tycker mig nog se och känna att det är ganska likt som 2009.

Vad gör man? Jag hade hoppats på iaf 650000-675000:-
Du satsade pengarna på fel saker.. Med nya tapeter, golv, fina möbler och annat ytligt hade det säkert blivit högre ;)

Folk går på ytskikten i väldigt hög grad..
 
Jag tror att om det handlar om hus på en mindre ort, och som inte är drabbad av storstadspriser. Då slår renoveringar ganska lite på priset. Det blir mer ett enhetspris för hus att bo i.

Då kommer ett hus som är i toppskick, nybyggt, eller totalreoverat till nybyggnadsstandard att kunna säljas för lite mer pengar, där kan finnas spekulanter som överväger att bygga nytt, men upptäcker att de kan köpa ett "nytt" hus för någon miljon mindre än bygget kostar.

Men tar man hus i normalskick så räknar spekulanterna alltid med att det finns saker som behöver göras inom några år. Dvs., ett hus där taket är jättedåligt och bör bytas bums, det får ett lägre pris. Men inte om det är något man ser i femårsplanen.

Så att om värderingen 2009 byggde på att taket läckte så är det underligt att ni inte får en högre värdering nu (eller att den var så hög 2009). Men om taket bara var gammalt så tror jag inte det spelar så stor roll.

De övriga sakerna med gäststuga, förråd osv. Tror jag väldigt få spekulanter sätter något nämnvärt värde på.
 
Vem säger att vi inte har nya tapeter, golv och fina möbler mm. Får väldigt ofta höra att vi har så fint.
Jag försöker se på vårt hus och gård från en spekulants öga men det är såklart svårt när det är vårt eget som vi har gjort till vad vi vill. Men kan ändå känna att vi borde kunna få en del mer för det och särskilt när man kollar på andra liknande objekt som ligger ute. Blir faktiskt förvånad över hur få det finns. Det var bara 3-4 st i närheten som var jämförbara. Borde inte det öka värdet? Mäklaren sa även att det är ovanligt med tre sovrum på övervåningen i denna typ av hus, de flesta har bara två och är då ganska svårsålda. Sen nämnde han även tomten som är stor och fin med gamla bärbuskar, fruktträd mm som inte heller är så vanligt. Dessutom husets läge är ganska unikt.

Och som sagt så upplever jag inte att marknaden förändrats särskilt ens sedan vi köpte huset 2005. Jag brukar kolla lite med jämna mellanrum för skoj skull.

Vi ska hur som helst kontakta fler mäklare och göra den kostnadsfria varianten av värdering för att få några jämförelser.
 
Ska ni värdera för att lägga om lån? Isf rekommenderar jag er att gå direkt till banken istället och förklara vad ni gjort.
 
Japp det ska vi göra. Det var därför vi behövde göra en typ av värdering där man måste betala för den. Vi hade hoppats på att kunna låna en liten del av köksrenoveringen men ändå kunna lägga allt i bottenlån. Eventuellt vill vi byta bank men det beror såklart på vilka villkor vi kan få.
 
Hej
Problemet är att gemene man inte tittar på sådant.Om man spetsar till det så verkar det viktigaste vara att ALLA väggar är vita,vitt bländande kakel i badrummet,bastu och bubbel i källaren vara det viktigaste,sen att det stinker mögel,fuktfläckar på väggarna och att taket läcker spelar mindre roll.
Marknaden är knasig:-$
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Fredrik Å skrev:
sen att det stinker mögel,fuktfläckar på väggarna och att taket läcker spelar mindre roll.
Marknaden är knasig:-$
Jamen deeet är ju inget problem. Det tar vi på "dolda fel" sen ... :cool:
 
  • Gilla
bobas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.