Min snickare la en vanlig tröskel under badrumströskeln för att komma upp i rätt nivå relativt badrumsgolvet. Nu går ju inte dörren igen :)

Byggarens förslag på lösning är att hyvla dörren i underkant, men det gillar jag inte. Först för att det ser fult ut och sen för att jag inte vill hyvla bort från dörren :)

Kan jag kräva att han står för kostnaden som uppkommer mot plattsättaren?
 
Jag skulle gissa att du inte kan kräva att han tar kostnaden för den dyrare åtgärden, iom. att en kapning av dörren går (?). Och kostnaden för att göra om delar av golvet kan bli väldigt hög jämfört med nackdelen att få en kapad dörr.

Men man skulle behöva se det för att förstå läget.

Det är inte bara att hyvla av lite på dörren, det skall vara en rejäl glipa under för att det även skall fungera som luftintag. En korrekt badrumströskel har en glipa på 5 - 10mm under, och även "förhöjningen" på insidan skall ha en liknande glipa vertikalt mot dörren.
 
Jag har kortar tre av mina innerdörrar och det syns inte om du inte plockar av dörren och vänder den upp och ner.
 
  • Gilla
Stefan o Anna
  • Laddar…
Vad är det för fel med att hyvla ner dörren, och vad uppkommer det för kostnad mot plattsättaren?

Om du gör om badrummet med klinkergolv och elslingor så kanske tröskeln måste bli högre än den var tidigare.
 
Men delvis handlar det nog också om du har betalat ännu. Om du helt enkelt håller inne vad den dyrare åtgärden kostar, så tvivlar jag på att snickaren driver frågan rättsligt, men oklar utgång.
 
pelpet skrev:
Vad är det för fel med att hyvla ner dörren, och vad uppkommer det för kostnad mot plattsättaren?

Om du gör om badrummet med klinkergolv och elslingor så kanske tröskeln måste bli högre än den var tidigare.
Ja vad kostar alternativet?
Hur mycket är ni tvungen att kapa? Är det frågan om millimeter kommer det inte att märkas, är det frågan om flera cm kommer det se helt tokigt ut

Alla våra nya dörrar i vår förra lgh var vi tvungna att kapa av i underkant, det var ingenting som märktes i efterhand.
 
Bilder på dörr och tröskel?
 
Vi behöver ta av 8-10mm av dörren, och gillar inte faktum att vi har tröskel på tröskel... Det är ju en ful glipa mellan trösklarna...
 
kommer inte glipan att försvinna när hallgolvet blir lagt?
 
T
Tror du att snickaren kan trolla eller? Självklart måste dörren kapas i nederkant och det är inget du kommer att märka. Om snickaren hade gjort det utan att tala om det för dig hade du i alla fall inte märkt det.:cool:
 
När vi renoverade vårt badrum gjorde de på samma sätt hos oss. I och med att golvet höjdes upp så fanns det ingen annan lösning än att sätta en ny tröskel som sitter högre upp än de tidigare. Det syns inte alls på dörren att den blivit kapad bara man tejpar innan.
 
Men vänta nu. Är inte dörren till badrummet utåtgående för att få höga delen av tröskeln inåt? Att kapa dörren blir ju tokigt för då kommer ju dörren att glipa med flera centimeter mot golvet utanför. Problemet löses ju genom att bygga på innerdelen av tröskeln med lämplig träbit med urfräsning i för ventilation. Bara att köpa en ekbit och limma fast ju.
 
Vad är det som har hänt från början? Min tolkning är att TS har låtit renovera ett befintligt badrum, och i det ingår det flytspackling och kakling av golvet. Då är det ofrånkomligen så att tröskeln måste höjas. Alternativet är att ta loss hela dörrkarmen och flytta upp den i väggen. På något sätt måste tröskeln höjas. Att lägga en extra tröskel under är kanske inte det första man tänker på, men förmodligen råkade snickaren ha den till hands och den var lagom tjock. Att sen ta av lite på dörren är inte så märkvärdigt.
 
cem77 skrev:
Men vänta nu. Är inte dörren till badrummet utåtgående för att få höga delen av tröskeln inåt? Att kapa dörren blir ju tokigt för då kommer ju dörren att glipa med flera centimeter mot golvet utanför. Problemet löses ju genom att bygga på innerdelen av tröskeln med lämplig träbit med urfräsning i för ventilation. Bara att köpa en ekbit och limma fast ju.
Håller helt med dig!!!!

Vi får väl anta att dörren är utåtgående och då löser man väl inte detta med att lägga två trösklar på varandra. Det är ju värre än dåligt hempuleri....
Det enda rätta är ju att limma på en lämplig bit trä på den inre höga delen av trösklen. Om snickaren hade en extra tröskel så kunde han väl klyvt den och tagit bort lågdelen och använt högdelen.
Jag hade inte godkänt hans fix.
Hyvel och såg ingår i en snickares normala utrustning och det är det enda han behövt för att göra detta snyggt.
 
Förmodligen är karmen isatt, plattis har flytspacklat golvet. Snickaren har lagt först en platt tröskel och sen vanliga våtrumströskeln på den platta.

på badrumssidan så ska det ju tätat med uppvik så där bör det inte synas, ut mot andra rummet, en hall kan man förmoda, där syns det kanske. Är det golvet redan lagt så kommer skarven synas...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.