Har en gammal (över 20 år) sänksåg från Festool som känns trött. Funderar på att sätta diamantklinga på den och kapa marksten med den som beskrivits i en annan tråd här.
Så då behöver jag köpa ny sänksåg (stackars mig) :p
Men ska jag ha TS 55 eller TS 75?
Har aldrig hållit i en TS 75 men blir sugen på den större kapaciteten. Å andra sidan är den ju tyngre.
Nån som har jämfört och tänkt?:cool:
 
vanpire skrev:
Har en gammal (över 20 år) sänksåg från Festool som känns trött. Funderar på att sätta diamantklinga på den och kapa marksten med den som beskrivits i en annan tråd här.
Så då behöver jag köpa ny sänksåg (stackars mig) :p
Men ska jag ha TS 55 eller TS 75?
Har aldrig hållit i en TS 75 men blir sugen på den större kapaciteten. Å andra sidan är den ju tyngre.
Nån som har jämfört och tänkt?:cool:
Hur ofta behöver du mer än 55 mm kapacitet, så tänkte jag, blev en TS55
 
TS75 är väldigt tung och stor, det blir jobbigt att hantera. 99,9% av fallen klarar man sig med TS55.
Har hittills stött på en gång då jag behövde mer än 50 (55 utan skena) och då tog jag 55:an och sen tog sista biten med japansåg och därefter fräste bort såglinjen. Visst blev det lite mer jobb men om det skulle vara mer än en bit skulle jag hyra de få gånger större kapacitet behövs. Kör på TS55!
 
Enda gångerna en TS75 skulle kunna vara motverad är då jag snedkapat panelen i underkant, då klarar en ts55 precis 21+28mm i 13graders vinkel med skena.
 
Jag har en 75:a och jag blir lite förvånad över festooliternas svar, är inte mantrat: "Det är bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha"? Av samma anledning köpte jag CS70, det är däremot lite för tungt..
 
Min åsikt är att TS75 köper man som komplement till TS55, så normalt börjar man med TS55 och sedan vid behov införskaffas den större sågen.

Om man ställer en sådan fråga som TS gjorde så behöver man egentligen inte så mycket kapacitet. Den som behöver den kapaciteten frågar inte, utan köper det för att man är illa tvungen :D
 
En dum fråga till TS, hur ofta slipar du klingan?
 
Bytt en gång till mer fintandat, inte slipat den. Men det är inte klingan som känns slö, det är själva maskinen. Trög i uppstarten och orkar inte så mkt. Har inte kunskapen att bedöma om det går att reparera. Känns som att det är lika bra att handla en ny. Köptarmen behöver ju också sitt. ;)
 
Inte kolen som är slut?
 
Som sagt sånt kan jag inget om.
 
Skulle gärna ha en 75:a. Kantar ofta sågade 2,5" plank. :/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.