Hej, någon som har en uppfattning om vad det ska kosta schakta för pool sex x tre meter till ca 1.3 m djup. Blir drygt 20 M3 mest lera som ska tippas. Avgift? Gar att komma till endast med minigrävare.

Buggaren
 
Antar grävaren inte kan lasta direkt på lastbil heller?

Nånstans runt 25-30 tkr skulle jag tro + tippavgifter om du inte hittar nån som vill ha fylle.
 
Det är nästan omöjligt att svara på eftersom det beror på tillgängligheten på din tomt (kan man gräva rakt upp på flak osv), var du bor och hur marknaden ser ut där osv osv. Jag tog in flera offerter och fick priser som låg dubbelt så högt som på andra håll i landet.

Ta in tre offerter. Den som har störst grävmaskin gräver snabbast. Här grävdes 5x9x2 meter och det tog 1,5 dag. Med en mindre maskin än den 9tonnare man använde hade det garanterat tagit längre tid. Tippavgifter kan vara riktigt otrevliga, försök att hitta en lösning på det. Är du ute i tid kan du säkert hitta någon som behöver fyllnadsmassor.
 
En minigrävare och en-två minidumprar (beroende på avståndet mellan poolen lastbilsflaken) och och två lastväxlarflak så är det där gjort på en dag utan problem.
 
Om det inte är berg 2 dm under markytan:eek:

/ATW
 
Tack för svaren. Känns som att gräva för hand faktiskt är ett bättre och bättre alternativ...jag har en stor släp, tippen ligger nära....:cool: tonårssonen har överskott av hormoner och behöver få lite utlopp.....själv kunde jag nog oxo behöva motionen. jag skulle väl "tjäna" minst 40 tusen låter det som inklusive deponering av schakt

Buggaren
 
Hur mycket får du lasta på ditt släp? Tänk på att ett ton till exempel knappt är någonting i sammanhanget. Om du, som jag, bara får lasta ett ton på släpet så blir det väldigt många rundor till tippen!
 
Fast har man inte brottom så kan det ju va kul med 40 runder till tippen....
 
Det ska lastas av på tippen också....
 
GDS-lösningen här är ju att hyra en så stor minigrävare som får plats + en kompaktlastare typ Avanti och sedan beställa ett gäng lastväxlarflak ELLER köra det till tippen själv. Själva grävandet gör man på en helg men inklusive att tippa själv är jag mer tveksam - det lär ta tid.
 
Jag skulle nog vilja säga att om du inte är van att köra grävare så köp den tjänsten en van grävare ger dig så otroligt mycket mindre mer jobb än om du gräver ojämt/för lite/för mycket på bredd och djup.
Glöm inte att när du gräver dubblar du nästan volymen på det som kommer upp samt att du bör gräva en meter bredare runt om för att kunna komma åt att bygga.
Jag säger ju lite mot mig själv eftersom jag köpte en minidumper och grävare för några år sedan och har både grävt grund och pool själv, eller så är det visheten av egna misstag :)
Att själv gräva utan vana tar mkt längre tid än man tror och du sliter rejält på kroppen dessutom.

Men ser du det som en utmaning att ha byggt själv och är beredd på att det tar TID så kör det är en underbar känsla att säga att detta har JAG gjort. Men är det för ekonomin enbart så vete f-n, har du dessutom en tanke att det ska vara färdigt till våren så släpp det.

/Peter

Edit stavning
 
tlundberg skrev:
Hur mycket får du lasta på ditt släp? Tänk på att ett ton till exempel knappt är någonting i sammanhanget. Om du, som jag, bara får lasta ett ton på släpet så blir det väldigt många rundor till tippen!
Jo det är rätt. jag har nära till tippen. ca 3 km så vad jag får lasta o vad jag kan lasta ser jag som olika saker. 20 M3 massa väger ca 30 ton. Men åtminstone 30 rundor får jag nog räkna med....

Jag ska ta in offerter på grävningen
 
Ett annat alternativ är att ni hyr minigrävare, minidumper och lastbilsflak att tömma massorna på.

Jag har ingen koll på hur mycket du kan lasta på ett lastbilsflak, men jag gissar 10 ton kanske. Sen är ju bara frågan vad det kostar att någon kommer och hämtar/lämnar flaket.
 
sepani skrev:
Jo det är rätt. jag har nära till tippen. ca 3 km så vad jag får lasta o vad jag kan lasta ser jag som olika saker. 20 M3 massa väger ca 30 ton. Men åtminstone 30 rundor får jag nog räkna med....

Jag ska ta in offerter på grävningen
Själv har jag grävt nyligen grund för gäststuga, 6x7m, samt 60cm djup. Slet mycket på kroppen kan jag säga, men det kändes underbar när man väl har kört iväg 25m3 jord samt fylldes med 15m3 makadam för hand. Att gräva i det smålänska höglandet är inget lek. Tog mig total 3veckor. Hade inget val än att gräva för hand. Viktigt att ha bra skottkärra, spett samt spade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.