Hejsan

Att anlita en Överlåtelsebesiktningsman rekommenderad av mäklaren har jag förstått kan ställa till det.
Men hur är det egentligen med utbildning av Överlåtelsebesiktningsman? Vad bör man titta efter?
En del finns med på SBR Byggingenjörerna (Svenska Byggingenjörers Riksförbund) lista över certifierade/ godkända överlåtelsebesiktningsman och en del finns med på Sitacs lista över certifierade Överlåtelsebesiktningsmän. En del har båda certifieringarna.

Sedan finns det en drös med besiktningsmän som gått diverse kurser hos SBR eller annan och fått ett diplom typ.

Så vad är viktigast hos en besiktningsman - SBR godkänd eller Sitac godkänd eller båda eller spelar ingen roll?

F'resten, tar gärna emot tips på bra besiktningsmän söder om stockholm Haninge/Nynäshamn med omnejd.
 
Hej
Skippa Antiklimax och eminenta och prata med dom här istället http://densia.se/
Vi körde med dom och blev väldigt nöjda.
Ett tips är att skippa överlåtelsebes och istället göra en Jordabalksbesiktning . Något dyrare men betydligt mer omfattande. Det är ändå kaffepengar i jämförelse med vad ett hus kostar.

Fredrik
 
Redigerat:
Tack. Kollade Densia förrut. Jämförde jordabalk men det finns inga övriga byggnader, VA sköts av samfälligheten, tomten (övrig mark) är endast 400kvm (finns en pool men den tänkte vi riva), finns ingen skorsten, plus massa annat som gör att jag tycker det räcker med en normal besiktning med fuktmätning.
 
Sitac eller SBR tror jag inte är nån större skillnad. Densia har bra rykte här på detta forum. Anticimex och eminent dåligt rykte.
 
Hittat en i närområdet med både SBR och Sitac sam 30 års erfarenhet.
Provar honom.
Tack för infon.
 
Inkluderar jordabalk brunn och avlopp, och kanske ventilation? Anticimex varudeklaration tar ju i stort sett med bara själva huskonstruktionen? Förlåt om jag kapar tråd men det känns knepigt att göra en ny för korta frågor ;) vill ju ta in en egen för att göra en grundligare genomgång, i huset vi tittat på har en äldre del av huset exkluderats pga nuv ägaren amvänder det som förråd. Vi vill ju veta skicket på detta också, så inte skiten har hussvamp liksom.
 
Om du kollar densia.se så kan du se en lista sida vid sida på vad som ingår i överlåtelse resp jordabalk. Överskådligt. I en jordabalk ingår ventilation, värme, radon, samtliga byggnader, VA, el, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.