Är på gång att välja husleverantör inom en snar framtid. Undrar nu vad är billigast att bygga med totalentrepenad, lösvirke eller Prefab?
 
Ingen som vet vad som är fördelaktigast ?
 
Du behöver nog speca frågan lite mer, det är för svårt att svara på. Vad är det du vill bygga? En smålandsvilla (eller motsvarande) är förmodligen det billigaste du kan bygga om du vill ha totalentreprenad av en "vanlig enkel villa".
Dessutom är frågan lite svårtolkad, du undrar om totalentreprenad eller lösvirke är billigast? Det ena är en entreprenadform och det andra är en byggmetod. Du kan bygga lösvirke med totalentreprenad. Utveckla gärna lite mer vad du tänker dig
 
Prefab, dessutom går de snabbt! Men personligen tycker jag att lösvirke känns mer gediget.
 
Ok ! Vi ska bygga en enplansvilla på ca 130 m2. Det blir troligtvis att använda konceptet totalentrepenad för tid och kunskap saknas för att bygga med egen kraft. Vi kan tapetsera och måla en del invändigt/utvändigt. Nu har ju husleverantörer olika metoder att sälja hus. Haft kontakt med hustillverkare som säljer antingen med
lösvirkesmetoden eller färdigtillverkade huskroppar tillverkade i fabrik. Så jag undrar vilken metod är ekonomiskt mest fördelaktig ?
 
Lösvirke eller prefab verkar har väldigt lite påverkan på prisbilden för dig som konsument.
Fiskarhedenvillan som är sveriges näst största husleverantör bygger ju i lösvirke och dom skulle jag säga ligger i nedre prisklassen. Smålandsvillan som jag nämnde bygger i princip hela huset i fabrik och där blir det något billigare, men då har du däremot väldigt lite möjlighet att påverka. Tittar man på övriga husleverantörer så bygger de olika mycket i moduler (Fiskarheden = inte alls, de flesta övriga ofta med väggmoduler) och jag tycker inte priserna verkar påverkas särskilt myckat av byggmetoden
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.