I senaste numret av tidningen Gör Det Själv har de en liten frågetävling om badrum. En fråga var om vad man får göra med elen i badrummet. Jag trodde att man fick byta eluttag och lampknappar om man vet hur man gör, men det svarsalternativet var fel.
Kommer jag att hamna bakom galler nu? Jag bytte nämligen lampknappen alldeles själv utan behörighet.

Det var i samma frågesport fel att sätta glasfiberväv målad med våtrumsfärg i våtrum. Jag är även tveksam till det svaret.
 
Även dom du inte får byta lampknapp så är du inte kriminell. Ty, det är bara brottslingar som är kriminella, och brottsling är man bara om man brutit mot en lag i brottsbalken, och där huserar knappast badrumslampknappar ;)
 
Fred vom Jupiter skrev:
I senaste numret av tidningen Gör Det Själv har de en liten frågetävling om badrum. En fråga var om vad man får göra med elen i badrummet. Jag trodde att man fick byta eluttag och lampknappar om man vet hur man gör, men det svarsalternativet var fel.
Kommer jag att hamna bakom galler nu? Jag bytte nämligen lampknappen alldeles själv utan behörighet.

Det var i samma frågesport fel att sätta glasfiberväv målad med våtrumsfärg i våtrum. Jag är även tveksam till det svaret.
Jag prenumererade på GDS för några år sedan men sa upp den för jag tyckte inte den gav så mycket, men för några månader sedan så gick jag på niten igen!! Den tidningen är skit och innehåller så många fel att det inte på långa vägar hade blivit godkänt i Sverige.
Tidningen är väl översatt från danska och danskarna dricker ju bara öl o äter wienerbröd så det är ju inte svårt o räkna ut hur ett bygge skulle bli.
 
  • Gilla
MRK och 2 till
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Det var i samma frågesport fel att sätta glasfiberväv målad med våtrumsfärg i våtrum. Jag är även tveksam till det svaret.
Tycker jag också låter märkligt, beror kanske också på vilken zon som avses. Men väven är ju bara ett ytskikt.

Vad gäller din lampknapp så ska du nog vara rätt bekymrad. FRA kommer hitta dig!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bry dig inte om allt som står i tidningar eller det som sägs i media över huvud taget, dom har OFTA fel i sina påståenden. Jag håller media rätt lågt när det gäller fakta.
Du kan vara helt lugn när det gäller knappbyte, bara du har nödig kännedom (y)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har läst någonstans att en vanlig person begår ungefär sju lagöverträdelser om dagen, så oroa dig inte för en till.
 
E
Enligt lag ska alla elarbeten i våtutrymmen utföras av behörig elektriker. Men jag gissar att du inte alltid håller hastighetsgränsen heller
 
O
Det är ingen skillnad på våtrum eller inte... all installation eller utökande av el ska en behörig elektriker göra....
Det man får göra själv oavsett rum är som sagt, byta en strömbrytare eller ett vägguttag.
 
TS här.
Tackar för svar. Det som jag indirekt undrade var om det var speciella regler för badrum och byta strömbrytare, men det verkar inte vara så.
Nödvändig kännedom; Det är ju två kablar i dosan och två anslutningar på strömbrytaren och det spelar inte ens roll om man ansluter fel kabel till fel plint. Svårt att göra fel om man bara skalar kablarna lagom mycket och skruvar åt ordentligt.
 
Ja man ska skruva åt ordentligt men inte för hårt, om man skruvar åt för hårt skadas kadelerna, dom kan t.o.m. gå av.
 
Ja, det är väl som med hjulbultarna på bilen.
Dessa bör momentdras, och gärna efterdras också, men hur många av landets bilägare gör det?
Inte verkar det leda till några olyckor att tala om heller.
Egentligen konstigt att hjulbyte inte är behörighetskrävande, för att inte tala om service av ett fordons bromssystem. Men det är klart, dessa saker kan väl inte jämföras med att klamra lite EKLK :rolleyes:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det finns ingen begränsning om att man inte får byta brytare eller uttag i badrum.

Det i princip enda man som obehörig får göra med den fasta installationen i sin bostad, är att byta ut befintliga eluttag eller brytare. Man får inte byta från ojordat till jordat eller någon annan liknande funktionsändring.

En förutsättning för att man skall få göra detta är att man har den kunskap som behövs. Man skall alltså vara absolut tvärsäker på hur det skall kopplas. Det finns inget utrymme för försöksinkoppling, det kan bli livsfarligt.

Min personliga uppfattning är att OM man är tvärsäker på att man vet, då är man farligt stöddig, då skall man fundera ett varv till på vad det är man inte vet.
 
hempularen skrev:
Min personliga uppfattning är att OM man är tvärsäker på att man vet, då är man farligt stöddig, då skall man fundera ett varv till på vad det är man inte vet.
Det är endast den verkligt kunnige som inser att han alltid har något nytt att lära
 
  • Gilla
MagnusSt och 2 till
  • Laddar…
O
Om man dör eller om det börjar brinna... efter att man bytt ett uttag eller strömbrytare... då vet man säkert att man inte hade nödvändigkännedom:)
 
Om el är framdraget så får man som obehörig installera en fast ansluten belysningsarmatur, men bara i torra utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.