När jag la 10x10-sjösten i hallen tyckte "gumman" det gick långsamt. Efter att ha lagt 1m2 själv insåg hon att det var mängden plattor och inte farten som var fel :)
Så hon lät mig hållas...
 
Visst fasen måste det finnas lika mycket kvinnor, som män, som bygger och renoverar....
Jag har hållit på i hela mitt vuxna liv att riva och bygga och fixa.....
Man märker ju också att man inte är ung längre, med samma krafter i armarna som förr....
Det kan bli lite jobbigt ibland, med moment där man behöver mer armstyrka...då får man be om hjälp....
Jag är ju ensam här och har ingen som helst hjälp av familj.....
Det tar tid, det jag gör, men det skiter jag i......det får ta tid.....nån gång blir jag nog färdig och då säljer jag och köper ett annat gammalt hus, om jag inte är för gammal då förståss...hehehe......
Och vad det gäller att blogga, så har jag inte tid till sånt...det räcker gott och väl att kolla den här sajten och skriva inlägg på sånt man behöver veta och få hjälp med, eller att komma med sina små inlägg på andras frågor.....
När det gäller att pynta.......ja....man pyntar väl för sin egna skulle eller? I alla fall gör jag det, och det behöver inte vara dyra grejer man köper, för man har ju inga pengar kvar när man renoverat klart i alla fall.....(y)
 
  • Gilla
Elektriker08 och 6 till
  • Laddar…
I vårt hushåll är det nog rätt lika fördelat; jag anser kanske att jag gör mer av grovgörat medan maken fotograferar och statusuppdaterar om det vi gör (!). Jag byggde en liten dörr till krypgrunden på egen hand nu i somras som jag är galet stolt över och sätter gärna igång med projekt när han är bortrest; det är så skönt att jobba ensam. Jag har även en väninna som köpt en gammal gård som hon själv håller på att renovera, tyvärr har hon ingen blogg.

Stort plus till trådskaparen, ibland blir man trött på den (som det verkar) manliga dominansen.
 
  • Gilla
NinaE och 2 till
  • Laddar…
Var det bara jag eller var det nån mer som fick "projektledarefrånTVsökerfolktilldokusåpa"-vibbar?

Jag tycker det är bra man delar på arbetet och det pågår en förändring men det går långsamt...
Svårt att kvotera bort skillnaderna...

Fler kvinnor med hammare vill vi se :)

/ATW
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
ArneTW skrev:
Svårt att kvotera bort skillnaderna...

Fler kvinnor med hammare vill vi se :)

/ATW
Precis! Jag vill se fler män som mellanchefer i äldrevården, det vore något för jämlikheten det!

Nu bloggar _vi_ inte om vårat arbete men min partner är vansinnigt duktig på att sköta allt jag inte sköter. Alt. så är det jag som är vansinnigt duktig på att sköta allt det min partner inte sköter.Nu när jag tänker på det är vi inte "jämlika", vi gör det vi gillar och därför är bra på. Ett effektiv team.
 
Snailman
Redigerat:
Renoverar gård och har nog fler timmar än maken. Kör visserligen inte grävaren men gör det mesta annars. Bloggar ej.
 
  • Gilla
Wagneta
  • Laddar…
Snailman skrev:
Är väl nån kvinna som bygger nytt nere i södra sverige nånstans , ett passivhus, som gör det mesta själv, någon annan kanske kan länka till hennes tråd på byggahus? (är ju inte renovering men...)

[länk]

är visst denna, om det är någon karl inblandad i bygget oxå, så har det gått mig förbi:)

Du har fattat fel. Det är en Gordon som byggt det huset. Att det står "jag är irländska" i första posten i den tråden beror på språkförbistring :)
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vi bygger stuga från grunden just nu jag och min karl. Jag skriver en blogg men har inte riktigt öppnat den ännu utan tänkte göra det då vi kommit en liten bit. Däremot finns jag inte på ett enda kort då det är jag som fotar och vägrar bli fotad. :pUngarna leker i husvagnen eller ute och klarar sig som tur va själva (med hjälp av varandra) till största del. 3st i ålder 1,5-9år gamla. De dagar vi bygger finns ingen tid för massa slöseri vid spisen, då är det uppvärmd mat i miron som gäller.

Men kan säga att vi bygger och jobbar lika mycket båda, förutom nu vid takläggningen då karln va uppe på taket mest pga min höjdrädsla.

Jag är även den som håller i bygget och vet hur allt ska vara, vilka material som ska användas och hur vi ska ha det. Kollar upp hur man ska göra vid olika moment mm och berättar sen för karln eftersom jag måste ha kontrollen. ;) klarar inte av att han skulle säga åt mig så här ska man göra, vill veta det själv. Men visst är ju åxå intresserad av inredning så lär ju bli sådant när stugan är färdig. :D

/K
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag är tjej och är den som gör allt byggande i vår familj. Har just byggt en timrad bastu på vårt landställe. Bastun står på en altan på ca 30 kvm som jag byggt helt själv. Fick lite hjälp av gubben när större sten skulle upp ur marken.
Har även renoverat vårt badrum på landet, Det var tidigare ett rum med plastmatta och furupanel. Nu är det klinkersgolv med golvvärme, fibo trespo skivor på väggarna och en förbränningstoa installerad.
Hela huset har jag invändigt målat vitt, no more bastupanel!
Byggde även en vedförråd på 7 kvm förra hösten.
Har även helrenoverat vår lägenhet på 90 kvm. Jobbigast där var att bygga nytt kök då jag var gravid och hade en mage i vägen.
Innan det renoverade jag en lägenhet på 104 kvm som vi köpte, renoverade och sålde inom 9 månader.
Jag har en del bilder på lägenhetsrenoveringarna på styleroom: http://www.styleroom.se/album/3294

http://www.styleroom.se/album/3295

http://www.styleroom.se/album/10585

http://www.styleroom.se/album/10612

Jag har extremt svårt att sitta stilla och måste har ett projekt på g hela tiden. Till våren ska jag bygga ny altan runt huset på landet och då blir det även en farstukvist med tak på ca 7kvm.
Sen ska taket tilläggsisoleras, och huset ska målas om osv.
Får höra minst en gång i veckan att jag är såååå duktig. Men det tror jag många säger för jag är tjej och sånt ska tjejer inte klara av att göra själv.
När vår granne på landet frågade om jag skulle ha hjälp att starta gräsklipparen kontrade jag med att jag kunde hjälpa honom fälla den 25 meters gran som står på hans tomt och skuggar vår kvällssol ;-)
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Wagneta skrev:
Visst fasen måste det finnas lika mycket kvinnor, som män, som bygger och renoverar.....
Tror du det??
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.