Hej,

Har "blivit" med två stycken stugor i sälen, en på 85kvm och en på 40kvm som ligger med ett gemensamt hörn (alltså nära varandra). Eftersom vi måste göra en genomgripande renovering så funderar jag på att byta elvärmen från 1976 till vattenburen golvvärme som skall "drivas" med bergvärme. Sugorna kommer att hyras ut så de kommer att vara totalt 12 personer i stugorna under 16 vinterveckor den behöver också klara 12 personer som skall duscha varje kväll. Vilken bergvärmepump rekomenderar ni?
 
En bergvärmepump behöver dimensioneras efter energi och effektbehovet. Man brukar välja den med 80-90% täckningsgrad för effektbehovet, resten täcks av den inbyggda elpatronen. Det är närmast omöjligt att svara på hur stor din pump ska vara utan att veta om ditt energi och effektbehov för de aktuella husen. Skulle gissa att den behöver vara hyfsat stor när byggnaderna används av många och egentligen liten på "sparläge" off season.

Behovet av varmvatten till duschen kan bli ett problem. Många modeller idag har en styrmöjlighet så att den kan producera extra mycket varmvatten vid vissa förinställda tidsintervall (t.ex. mellan 17-19 alla dagar). Men man behöver nog räkna närmare på möjligheterna till extra VV.
 
Tack för svaret,
Nej storleken förstår jag är svår att avgöra, jag är snarare ute efter märke. Har läst att 'Thermitec skall vara bra på att producera just varmvatten som jag också tror kan bli ett "problem". Men det kanske finns andra märken som lämpar sig ännu bättre för detta ändamål.
 
Du bör nog välja en vp som har separat beredare på ca 300 liter och överdimensionera gärna vp lite grann så att den hinner med att göra vv eller skaffa en vanlig vp med inbyggd beredare och koppla befintlig beredare i serie för ökad volym om du har beredare i dag alltså.
 
Jag skulle faktiskt avråda från den lösningen. Den lilla energibesparing du kommer göra uppvägs knappast av nackdelarna.

Det blir svårt att kallställa husen. Stannar pumpen när du inte är där riskerar slingorna i golvet att frysa. (Kan lösas med glykolblandning).

Har du sänkt temperaturen så kommer det ta lång tid att få upp den via golvvärme. Trögt system. Passar då inte heller så bra för snabba temperaturväxlingar ute.

12 Personer värmer ganska bra. De stugor jag varit i brukar man faktiskt få vädra från trots kalla temperaturer ute. Nackdel för golvvärme som har trög reglering.

Produktion av varmvatten kan vara problematisk med värmepump då den har svårt att producera höga temperaturer. Vill du ha mycket varmvatten snabbt är det kombinationen volym + hög temp (90 grader) i beredaren. Då går det att få ut ganska många liter duschvatten innan det tar slut. Räknat på den korta säsongen som det används och elpris mot investeringskostnader så borde ekvationen vara tveksam. :)
 
Hej,

Tack för er input.

Är det att upprusta el radiatorerna som är alternativet till att installera ett vattenburet system?

Jag tänker att när jag ändå måste byta radiatorer, ut med heltäckningsmattan och in med nya golv, ny beredate för stora stugan, nytt vatten och avlopp, golvvärme i badrum och entré så är det nu eller aldrig för att konvertera till vattenburet. Förra ägaren uppgav 28.000kr för el men dom har inte använt stugorna i 16 veckor utan bara lite sporadiskt, de har dock stått uppvärmt. En elektriker tyckte att jag skulle räkna med 40.000 i el och med besparingen som en bergvämepump utlovar så tänkte jag att det kan löna sig även ekonomiskt att byta.

Den lilla stugan har en ganska ny nibe beredare på 100 liter så tanken är att låta den sitta kvar.

Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.