Jag bygger en bastu med yttermåtten 3x5m där bastudelen blir 3x2m och relaxen då 3x3m (ca. mått).
Det blir en ytterdörr in till relaxen och därifrån en dörr in till bastun. Bastun blir vedeldad och då ska det vara tilluft nära eldstaden, i låg höjd. Det blir fuktspärr och 15cm isolering i stugan och grundvärme på vintern (golvvärme). Relaxen får möjlighet att användas som gästrum men kommer antagligen sällan att utnyttjas till det. Inget rinnande vatten dras in. Golvet är betong med klinkers. Dörren till bastun tänker jag blir en glasdörr med stor springa mot golvet.

-Var ska frånluften i bastun vara? Jag skulle gärna sätta den precis under översta laven så långt från spisen som möjligt medan rekommenderad plats är i taket så långt från spisen som möjligt. Skulle en lösning med ventil både under laven och en i taket som är stängd under badet och öppnas efteråt funka?

-Hur ska ventilationen utformas i relaxen med till och frånluft? Dimensioner och placering? Typ av ventiler?

Alla tips och tankar uppskattas!:)
 
Ta och kolla på Tylös utmärkta instruktion för bastuventilation. Finns på deras hemsida.
Lite inklippt text;
[h=3]Jag kan inte ha inluften under aggregatet, går det bra om inluften tas under dörren istället?[/h]Det kan gå bra om aggregatet sitter nära dörren, men det kan också bli problem. Tex. kan överhettningsskyddet i aggregatet lösa ut om ventilationen inte fungerar optimalt. Då det finns så många olika sätt att bygga en bastu på så bör man se till redan när man planerar bastun, att inluften kommer under aggregatet och att utluften tas högt upp, så långt bort från aggregat och inluft som möjligt. Utluften ska ledas tillbaka till samma utrymme som man tar inluft från. Problem som härstammar från felaktig ventilation täcks inte av garanti.
 
  • Gilla
AgentXTC
  • Laddar…
Det är mest relaxens ventilation jag har funderat på. Bastu ventilation finns det rätt mycket info om, det är väl endast om självdrags ventilationen kan funka under laven som jag funderar på där. Fast det är ett icke problem om jag gör som jag tänkt, då kan jag ju köra takventilation om inte under lave varianten funkar.

Men tack för input i frågan Konsulten!

Men frågan om relaxen kvarstår, där vet jag inte riktigt hur den ska se ut...?
:)
 
jakim: även relaxen finns bra beskrivet i Tylö´s broschyr.
 
I min bastu sitter en fuktstyrd fläkt i relaxen. Inne i bastun sitter en ventil längst upp på väggen så långt som möjligt från kaminen. Eftersom man bara kommer att vistas där kortare stunder tror jag inte att man behöver lägga så mycket jobb på ventilationen. Om jag byggt själv hade jag nog skippat fläkten.
 
Hittade en instruktion på Tylös sida där rekommendationen var att tilluften i bastun skulle vara långt under laven och frånluften skulle gå genom skorstenen. Inte riktigt vad jag har trott eller ens hört om tidigare. Fanns i broschyren "Hur du bygger vedeldad bastu". Den andra instruktionen ni hänvisar till lyckas jag inte hitta.
 
Det är ju skillnad på eluppvärmd och vedeödad bastu. Dessutom bbetyder utformningen mycket beroende på hur utrymmet ser ut. Jag har bara sett info om eluppvärmd men har inte kollat så noga på sistone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.