:xHej!

Har nu bott 1 år vårt Dala-hus från -79. Redan vid besiktningen gick det upp för oss att vi måste göra något för åtgärda fuktproblemen i grunden.
Grunden är byggde i betong, helt utan organiskt material, oisolerat tak (heter det blindbotten?) och betongbjälklag.
Grunden är byggde efter principen "varmgrund" dvs. helt tät utan ventiler. Åldersbeständig plast på marken och sedan isolering. I vårt fall sådan där vanliga isoleringsskivor, typ gullfiber.
Vi har mekanisk till- och frånluft som dels värmer upp inkommande luft något med utgående och sedan leder ner utluften (den gamla inomhusluften) ner till grunden för att värma upp den och sänka RH.

Dessvärre fungerar detta inte riktigt som dom tänkt. Dels för att temperaturfallet nere i grunden blir för stort. I dagsläget har jag 16 grader och 90 % RH. Dels för att man inte leder ut luften från badrummet och köket utan den går också ner i grunden.

Jag har funderat på olika lösningar, avvfuktare (kondens och sorption), trygghetsvakten.
Tog kontakt med trygghetsvakten och fick svar idag. De tyckte såhär:

1. Se till att leda ut all innomhusluft, dvs. täta kanalen ner till grunden.
2. Lägg på ytterligare ett lager plast (om man är för lat för att dra ut den gamla)
3. Riv ut all fuktig isolering och lägg in riktig krypgrundsisolering
4. Ta upp hål i grunden för att kunna ventilera och värma upp genom att installera en Trygghetsvakt pro E http://www.trygghetsvakten.se/trygghetsvakten-pro/trygghetsvakten-pro-e/index.html

Sedan skall nog problemen lösa sig.
Jag kan också nämna att jag funderat på att dränera om men är inte riktigt säker på att jag har genomslag av vatten genom muren även om det är fuktigare på den sidan som ligger mot trädgården.

Vad säger ni? Är säljaren på trygghetsvaktens förslag nått att ha?

Bifogar en skiss på grunden
Grunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur mycket isolering är det på marken? Är grundmurarna isolerade? Jag tror inte på försäljarens förslag, då faller lite av varmgrundens funktion.
 
Det är bara isolerat längs med grundmurarna, inget i mitten av grunden. Tjockleken är en vanlig gullfiberskiva (10-15cm?) Grundmurarna är inte isolerade. Det som känns lite märkligt är att jag har bara har frånluftsdon i de två badrummen samt köksfläkten. Det är ju väldigt fuktig luft jag skickar ner i grunden.
 
Du har alldeles för dålig isolering i grunden. Du måste isolera hela botten samt grundmurarna. Ny plast på marken först. Det kommer att råda bot på dina problem. Idag skickar du ner varm fuktig luft i grunden som kan kondensera då den möter den kallare luften där nere. Vitsen med en varmgrund är att du ska ha samm klimat där som i bostaden, då funkar det bäst.
 
Skicka inte fuktigt luft ner i grunden. Själv har jag en sorptionsavfuktare i grunden (c:10.000:) Efter 1 års användning är jag nöjd.
 
Matti_75 skrev:
Du har alldeles för dålig isolering i grunden. Du måste isolera hela botten samt grundmurarna. Ny plast på marken först. Det kommer att råda bot på dina problem. Idag skickar du ner varm fuktig luft i grunden som kan kondensera då den möter den kallare luften där nere. Vitsen med en varmgrund är att du ska ha samm klimat där som i bostaden, då funkar det bäst.
Men även om jag isolerar grundmurar och hela botten kommer jag ju få ett temperaturfall på luften jag skickar ner. Innebär inte det att det alltid kommer fällas ut fukt från den luften?
Jag funderar i alla fall på att leda ut luften från badrummet vi använde mest direkt ut och inte ner i grunden.
Måste kolla upp en vettig ventfirma i Mariestadstakten, nån som har nått tips?
 
Som andra sagt; frånluften skall ut i fria luften, inte ned i krypgrunden.

Det kommer nog lösa dina fuktproblem. Om inte, ta ställning till vidare åtgärder då. Utvändig isolering av sulan mha isodrän är alltid en bra åtgärd, om än inte den enklaste.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag har ytongbjälklag med så kallad varmgrund. Rejält isolerad i sidorna och mark med plast underst. Alltid snustorrt trots att luft från badrum går ner där. Det viktigaste är att det är cirkulation och det blir det då det endast finns en ventil ut så det bildas övertryck där.
 
petrho skrev:
Jag har ytongbjälklag med så kallad varmgrund. Rejält isolerad i sidorna och mark med plast underst. Alltid snustorrt trots att luft från badrum går ner där. Det viktigaste är att det är cirkulation och det blir det då det endast finns en ventil ut så det bildas övertryck där.
Intressant!
Jag tänkte att jag börjar med isolering, är i alla fall nödvändigt vilket som. Vad har du för isolering på marken (hur tjock) och hur isolerar man bäst grundmurarna?
 
Visste inte ens om att det fanns sånna dumma system som går ut på att blåsa in fuktig luft i grunden!
Ett möjligt alternativ att ändå ta vara på den värmen som finns i luften skulle kanske kunna vara att leda luften genom ett system med oisolerade spirorör som till sist leder ut luften. Dessa måste ju i så fall sättas upp med lite fall så kondens på insidan av rören kan rinna ut. Vad tror ni om det?
 
orparn skrev:
Visste inte ens om att det fanns sånna dumma system som går ut på att blåsa in fuktig luft i grunden!
Ett möjligt alternativ att ändå ta vara på den värmen som finns i luften skulle kanske kunna vara att leda luften genom ett system med oisolerade spirorör som till sist leder ut luften. Dessa måste ju i så fall sättas upp med lite fall så kondens på insidan av rören kan rinna ut. Vad tror ni om det?
tja dumma o dumma - min grund är då torr o fin jämfört med många andra som har påväxt etc. En viktigt aspekt är ju att skillnad i temperatur i grund o bjälklag ger kondens och detta minimeras som sagt med en varmgrund. Jag är rätt övertygad att den mängd fukt som kommer från ett litet badrum och sprids ut på kanske 140 kvadratmeter (via spridarmunstycken) inte har någon stor betydelse. Värre är då att ha kontinuerlig temperaturskillnad.
 
Varmgrund kan utföras på väldigt fint sätt - finns ett system som Semako (tror jag dom heter) har någon form av patent på. Väldigt bra för allergiker och de som har astma. Finns ett demohus i Ölsta utanför Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.