Jag ar aldrig betalat något med postväxel. Ska betala min köpeskilling med en sådan på onsdag. På postväxeln står det Ort och datum belopp, sedan på raden under står det till och där står mitt namn och så är den underskriven av bankmannen. När jag ska lämna över postväxel sa hon på banken att jag ska signera den på baksidan och skriva Överlåtes till....och så namnet på den som ska ha den. Är det såhär man gör? Eller skulle mottagarens namn stått på framsidan där mitt namn står?
 
Det är så man gör. Den ska ställas ut på dig, annars kan personen du ställt ut den på hämta stålarna vare sig du vill eller inte. Har du tagit ut en postväxel i annans namn tror jag tillochmed det är svårt att backa det tillbaka till ditt konto igen....

Nu kan bara du få tag i pengarna tills du skrivit på och lagt till "överlåtes".
 
Det är rätt, det går att göra både och men fördelen på detta vis att du kan lättare få tillbaka pengarna när den är skriven på dig själv då det bara är att skriva på och lämna in.
Tänk på att inte skriva på innan bara för då kan vem som helst skriva överlöptes till.

Edit: 2a på bollen
 
Tack så jätte mycket för svar. Är lite nojjig över betalningen vill verkligen inte att det ska bli fel och så sitter jag där på onsdag med säljare och mäklare och kan inte betala mitt hus :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.