Hej alla!

Nu ska jag till att bygga ett soffbord.. Men jag behöver hjälp med mitt underrede. Hur ska jag på bästa och stabilaste (och snyggaste) sätt ska sammanfoga tre stycken träprofiler, med samma tvärsnittsmått, till ett hörn? Bilden nedan är en snabbskiss från sketchup och sammanfogningen, eller överlappningen, behöver inte se ut som den gör på bilden. Tacksam för tips!
Skärmavbild 2013-09-19 kl. 11.37.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag inte måtten det handlar om på virket men måste det ligga i den ordningen som på bilden? Annars hade jag låtit benen gå ända upp mot skivan, sen tappa in de vågräta bitarna i benet.
 
ImageUploadedByByggahus.se1379591040.907231.jpg så här gjorde vi på mitt bord, väldigt stora dimensioner på detta dock, sen är det pluggat med körsbärsplugg mest för utseendets skull.
 
Snyggt Raukman. Det är något liknande jag är ute efter. Jag hade tänkt mig dimensionen 33x33 mm, så det är lite vekare än ditt bord. Nu får du ursäkta min okunskap, men vad fyller pluggen för funktion? Sitter de igenom hanen på tappen istället för skruv?

Helst skulle jag nog vilja ha det här utseendet:
Skärmavbild 2013-09-19 kl. 15.02.40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag misstänker att det blir lite svårare då..
 
Som Raukman föreslår.

Kolla med ditt bibliotek om de har Bill Hyltons bok "illustrated Cabinetmaking" där
finns alla varianter man kan behöva och många till bra illustrerade, eller googla på
furniture joinery, wood joinery, eller bara joints kanske:p
T ex.

Hylton.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JonnyEricson skrev:
Snyggt Raukman. Det är något liknande jag är ute efter. Jag hade tänkt mig dimensionen 33x33 mm, så det är lite vekare än ditt bord. Nu får du ursäkta min okunskap, men vad fyller pluggen för funktion? Sitter de igenom hanen på tappen istället för skruv?

Helst skulle jag nog vilja ha det här utseendet:
[bild]
Men jag misstänker att det blir lite svårare då..
Inför pluggen sitter skruv, dom behövs inte egentligen då sidorna är dubbetappade in i benet, men svångrem och hängslen... Den egentliga orsaken är ju att övriga möbler
Jag har gjort till mig själv har samma stil, så det hänger ihop lite.
 
Hur tung är skivan som ska ligga på underedet?
 
Bra tips Favino! Blir en tripp till bibblan i eftermiddag. Hade heller inte en tanke på att googla på engelska, det blev stor skillnad på träffar.
 
Det ska ligga en betongskiva ovanpå. Måtten kommer troligtvis bli 600x1100x33 mm. Med en densitet på ca 2300 blir det alltså ca 60 kg.
 
Förlåt, 50 kg
 
ImageUploadedByByggahus.se1379599161.869240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trevligt med betong, så här ser min variant ut, med en grovt putsad yta på skivan bara. Jag kan dock inte ta åt mig äran för underredet, det är ett GAD som jag gjutit en skiva till.
 
Jättefint bord. Jag ser verkligen fram emot att få sätta igång. Måste bara läsa på lite mer om fogteknikerna..
 
Hej.
3-vägs är najs.
3way-joint.jpg
 
Jonstorp skrev:
Hej.
3-vägs är najs.
[bild]
Haha, jag har sett den. Det är ju den absolut finaste. Men jag måste nog medge att det ligger långt över min förmåga. Får bli till nästa bord tror jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.