C
Halloj!
Håller på att renovera en gammal ytterdörr och tyvärr så har den någon gång "byggts om" lite grand och i samband med detta så har speglarnas ramprofiler (furu) försvunnit från ena sidan. Nu vill jag få tillbaka den till ursprungligt skick.

Är det någon som har sett denna profil någonstans, eller känner till något bra snickeri som kan specialtillverka lister i mindre mängder till ett hyfsat pris? Gärna i stockholmsområdet.

list.png

/C
 
Jag har använt liknande lister vid nyproduktion samt renovering av dörrar med fönsterkasset och liknande. Då tillverkade jag min egen...Det tog inte många minuter och blev väldigt bra resultat...man kan ju i princip få det pricis som man vill ha det.

Använde fräsbord och fölande stål till profilerna:

frd_38622_S.gif

P8190720_small.JPG

Till falsen använde jag en notfräs.

Har du inte fräs eller aktuella stål så kanske du känner någon som har...tyvärr bor jag en bra bit ifrån sthlm, annars hade jag gärna hjälpt dig.

/Andreas
 
C
Ja tanken att ge sig på att tillverka den själv har slagit mig, men jag har varken tillgång till fräsbord eller någonstans att ha det om man skulle investera i ett sådant. :(
Så det blir till att köpa färdigt eller låta någon annan tillverka det åt mig...
 
Totte_S
Jag måste slå ett slag för http://www.pohiller.se/
De har ett stort sortiment av profiler och utför specialjobb. Dessutom har de enligt min erfarenhet bra priser. Vår snickare beställde från dem när vi skulle ha lister, foder och golv. Bra kvalitet på virket vad jag kan avgöra. Inte precis i Stockholm, men ändå överkomligt, ligger utanför Sala.
Annars finns det säkert gott om specialsnickerier i Stockholm. Har nog skrivits om det på forumet tidigare.
 
C
Skickade en förfrågan till pohiller för ett antal veckor sedan, men de verkar inte intresserade eftersom de struntat i att svara.
Nya tips mottages tacksamt!
 
Var inte lessen för att PO Hiller inte svarade. Ring dom istället. Jag köper praktiskt taget allt virke av där och dom är alltid trevliga och har mycket bra kvalitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.