Jag har alltid sagt att jag skulle lägga tillbaka det gamla tegelpannorna när jag gör om taket. Taket har legat på orört sedan förra takomläggningen 1911. Så det är hög tid nu…:)
Jag har tidigare själv lagt om ett liknande tak på min far hus från 1899 så jag vet vilket pussel det är och att man bör nummerera pannorna och mäta vart läkt avstånd för sej. Nu har jag inte tid att göra det själv utan måste anlita någon annan att göra det åt mej. Det verkar inte bli ekonomiskt försvarbart att lägga tillbaka pannorna. Några pannor är också skadade och några har visat frost sprängningar.

Vad ska jag göra?

plexi
 
Ekonomiskat försvarbart... Hm :-/
Jag antar att du också har tänkt på hur resultatet ser ut med nya pannor på ett gammalt hus, och att du har lite känsla för det här med att renovera gamla hus med gamla metoder och material...

Jag är alls ingen takexpert, men alternativet är väl att du kasserar hela alltet och köper nya pannor, som är exakta i sina mått. Menar du verkligen att detta skulle bli billigare än att återanvända de gamla pannorna, och bara byta ut de som är skadade mot andra begagnade pannor? Jag vet inte riktigt vad det kostar att köpa nya tegelpannor till ett helt tak, men jag antar att det blir en slant. Du får väl jämföra detta med den extra arbetstid det tar för en duktig hantverkare att plocka ner och lägga om befintliga, lite ojämna pannor.

Och skulle det trots allt bli lite dyrare att välja det andra alternativet skulle jag satsa på det ändå! Är det inte jättekris kan du väl vänta ett år och spara ihop till merkostnaden under tiden?

Är problemet att du inte vet var du kan kan köpa gamla tegelpannor vet jag att det finns åtminstone en firma som t.o.m. levererar pallvis med äkta gamla pannor. Jag kan se om jag hittar namnet någonstans.
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Totte_S
Det är förbjudet att ta ner tegeltak och sedan lägga betongpannor! >:( (fast det kanske ni inte har en tanke på ;) )
Farmförallt Estetiskt och i de flesta fall även ekonomiskt är det mer än försvarbart att återanvända gamla pannor, jag rekommenderar det starkt! Ska ni göra nåt annat så blir det nya tegelpannor, och då kostar det mera än beg, men blir mycket snyggare än betong.
Tex http://www.hedenstedt.nu/ säljer beg tegel. Om ni inte har möjlighet att leta privat.

Vi gjorde oss besväret att återanvända och komplettera vårt tegel. Vi tog visserligen ner allt själva och sorterade. Det kan vara en bra idé att kolla så att det verkligen ligger likadana pannor på hela huset. (Vilket det sannolikt gör i ert fall om du vet att de legat orörda i nästan 100 år) Vi hade säkert 4-5 olika sorter, men det berodde nog mest på att huset varit tillbyggt tidigare i omgångar.
Vi sorterade ut de pannor vi ville använda och hittade fler beg. av samma märke och storlek. Hantverkarna la pannorna, och det tog inte längre tid än att lägga nya, bortsett från de sista 20% ungefär, då något hände som gjorde att de fick anpassa=klippa lite i varje panna.
Ser man bara till att sortera dem medans man tar ner dem och staplar dem stadigt på pallar så ser man snabbt hur många som behöver kompletteras. Pallarna är sedan en baggis att få upp med en kran. Se till så att ni vet att ni får tag i kompletteringstegel. Ni får säkert komplettera med 5-20% av pannorna. Beg. pannor brukar gå att hitta privat för allt från 1-5 kr st, vilket är klart prisvärt.
Vi köpte säker 2000 pannor extra för sådär 4-5000 kr. (har nu 800 reservpannor  ;D) Låt säga att det tog snickarn en halv dag extra att lägga pga ojämnheter så har du ett par tusenlappar till.
Nya tegelpannor till vårt hus hade gått på minst 17´000 kr plus transport och läggning!

Vi hade också turen att ha en snickare som såg det som självklart att göra sig det extra besväret  :D Resonera med hantverkarna hur de ser på saken, det är nog bland det viktigaste om ni inte ska göra det själva. Om de är ovilliga blir det säkert dyrare än nödvändigt.

Ett bevis på hur bra det blev fick vi när min kusin inte hittade till oss, "det kunde ju inte vara ert nyrenoverade hus, det har ju ett gammalt tak."

Bild före och efter på vårt hus:
http://home.swipnet.se/osax/bilder/fasadvasterforrnu.jpg
ps. inte en panna rörde sig i stormen trots högt läge relativt vindutsatt
 
Lite förtydligande…

Det är inte pannorna som sådana som är problemet (Galma finns på tex Qversarum osv.) utan att få dem upplagda igen efter att man plockat ner dem för att laga undertaket. Papp är lumppapp frfrån 1800-talet det gamla ytpappen på huset som i sin tur ligger på spåntak.

Gamla pannor år inte raka och anpassar sej med tiden till grannpannorna, det är ju ett levande material. Om man vill att tegeltaket ska vara tätt och inte bara ett ytskickt där pappen står för tätskicktet krävs att man dokumenterar var pannorna ligger och sedan lägger pussel. Jag har gjort detta men gamla tak och det är tidskrävande. Hade jag haft tiden hade jag gjort det själv, det går att få bra. Visserligen kan man lägga pannor försynsskull men de går lätt sönder då och är lätta att vind får tag i dom.

Prismässigt är skillnaden 100000 i arbete om dom ska lägga upp de gamla pannorna och då ska jag ta ner dom själv i första vändan. Detta inte inräknat pannorna.

Mitt alternativ är självklart orginal enkupigt tegel från vittinge och inget annat.

mvh plexi
 
Kan lägga till att ytan är 300 kvm…

Jag har haft 5 firmor och titta på den endast en vill lägga upp pannorna de andra totalvägrar. Pannorna är Börringe enkupiga.

plexi
 
Jag fick bytt ca 200 pannor (enkupiga) för någon månad sedan. Plockade själv ut lämpliga pannor hos återvinningen i Kyrkheddinge och det tog åtskillig tid ... men blev lite billigare än hos Qvarserum. Hade inga problem med takläggarfirmans engagemang (och taket har klarat stormen). Men troligen behöver du byta ganska många pannor efter så lång tid och det är definitivt ingen skam att lägga nya pannor ;) såvida du använder samma typ som tex Vittinge. Men skam är det om du slänger ner pannorna och inte låter dessa gå för återvinning ... Lägger du nytt nu bör du väl inte ha några mer takproblem i din livstid ;).

Ska du lägga ny papp och ev ny läkt är det näppe ekonomiskt försvarbart att lägga upp de gamla pannorna igen -om du inte gör jobbet själv! Nytt tak med Vittinge enkupiga blir snyggt och helt rätt!

 
Totte_S
Ok, du hade visst mer koll än jag först fattade ;)
Låter som astronomiska priser de vill ha, så jag förstår det dilemmat. Hade oxå missat att det var enkupigt det handlar om, viss skillnad mot tvåkupigt.
Om det inte är antikvariskt viktigt att huset bevaras nära ursprunget så vete katten hur jag hade gjort. Är skillnaden 100´000kr, och huset inte är något alldeles extra (fast då kan man ju söka bidrag) så hade jag lagt nya vittinge... :)
Sen tar man familjen på en skön resa, köper ny bil, bygger garage eller kök, eller helt enkelt lever lite billigare för de 100´000 kr jag sparat.
Du kanske till och med kan sälja dina gamla till nån som är lika galen som jag för ett par kronor styck ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.