Hej allihopa.

Jag håller på att göra en undersökning för Chalmers Entreprenörskaps Skola och jag skulle behöva lite hjälp från er Villaägare. Det är extremt uppskattat om ni skulle ta er tiden att svara på några enkla frågor.

1. Hur gör ni idag för att dokumentera underhållsarbete på er villa? (T.ex. att ni har en pärm där ni sparar alla räkningar och papper, eller om ni använder någon tjänst)

2. Upplever ni att det är svårt att ha koll på vad som har gjorts på huset och när? Vad är som gör det svårt i så fall?


3. Skulle ni kunna tänka er att ha en enkel internetbaserad tjänst som hjälpte er att dokumentera detta? T.ex. en hemsida där ni som villaägare kan föra in information relaterad till er fastighet.


 
1) Sätter alla kvitton i en pärm som jag tänkte summera när jag säljer huset. Sortering per år. Har en stor excelfil som jag backat upp där jag har alla färgval, materialval och liknande.

2) Nej det räcker med ett enkelt worddokument eller excel.

3) Nej det ger mig ingenting alls. Vill jag ha en webbtjänst räcker det alldeles utmärkt med en gratis-excel på skydrive eller liknande. Att ha en speciallösning för information som passar utmärkt i vanliga dokument är en ren nackdel.
 
1. Kvitton/offerter/följesedlar i pärm. Allt utfört arbete fotograferat före/efter.
2. Nej, följer enkelt datum på foton.
3. Nej.
 
1. Det mesta som görs fotograferas och får därmed utförandedatum redovisat.
2.Nej.
3. Nej, inte intressant. Dokumenterar service på bilarna i ett excelark och har funderat på att göra samma sak på huset. Började en gång för länge sedan men "underhållet" drunknar i renoveringarna så det kom av sig.
 
Kan bara hålla mer föregående talare, en tjänst för detta känns inte aktuellt.


Alla kvitton/fakturor hamar i pärm (som har med renovering att göra) inte soterade på något sätt, utan bara löpande.
Scannar även in alla till mappar som är döpta till projektet, ex. fasad renovering.


I och med detta så är det väldigt lätt att hitta, om man nu skulle vilja det.
 
D09
husalskare skrev:
Hej allihopa.

Jag håller på att göra en undersökning för Chalmers Entreprenörskaps Skola och jag skulle behöva lite hjälp från er Villaägare. Det är extremt uppskattat om ni skulle ta er tiden att svara på några enkla frågor.

1. Hur gör ni idag för att dokumentera underhållsarbete på er villa? (T.ex. att ni har en pärm där ni sparar alla räkningar och papper, eller om ni använder någon tjänst)

Svar: ligger i fickan, bilen till en låda, från låda till en pärm.

2. Upplever ni att det är svårt att ha koll på vad som har gjorts på huset och när? Vad är som gör det svårt i så fall?

Svar: till stor del, ja

3. Skulle ni kunna tänka er att ha en enkel internetbaserad tjänst som hjälpte er att dokumentera detta? T.ex. en hemsida där ni som villaägare kan föra in information relaterad till er fastighet.

Skulle vara enkelheten som gör det, t ex kunna fota kvittot och sedan koppla detta till summa, vad och när.

Det måste vara enkelt och gå fort.
T ex färdig app till mobilen som sedan kopplar upp sig mot ett register där man kan få ut olika data. T ex utlägg per projekt, totalt per år.

...
 
Jag hoppar fråga 1-2 och tänkte bara kommentera 3. En sådan tjänst måste fungera i minst 50 år (eller hur?) och det tror jag inte kommer att hända. Därför är det nog svårslaget med papper i pärmar för detta.
 
1. Jag sparar inga papper eller kvitton.

2. Nej inte nu, huset renoverades så allt i huset är bytt i ett svep.

3. Nej, det vore inte intressant för min del.
 
Jag hoppas att TS vet att denna enkät är helt komplett meningslös som någon form av marknadsunsdersökning.
 
1: I pärmar och dokumentmappar per renovering
2: Nej
3: Nej av samma anledning som ingenaning anför, det långsiktiga perspektivet. Man måste lita på att informationen är åtkomlig för lång tid framöver. Oavsett ägare av tjänsten. I princip är det nog bara staten som har den tilliten.

Men låt inte punkt 3 hindra er, det finns kanske sätt som gör att det går att komma runt den problematiken. Gör man det tex. lätt att förflytta datan så minskar risken för användaren.
 
injonil skrev:
Jag hoppas att TS vet att denna enkät är helt komplett meningslös som någon form av marknadsunsdersökning.
Varför det?
 
För att de hundratals eller t o m tusentals som använder detta forum men som ej svarar på frågorna kan ha direkt avvikande svar jämfört med de som svarar.
 
1: sätter in alla kvitton i pärm, scannar oxå varje kvitto, tar kort på projekten, sparar dokumenten på NASen.

2: tittar i pärmen

3: nej
 
Om man dessutom skulle försöka översätta resultatet från en undersökning gjord på ett nätforum till gruppen villaägare generellt så är detta en ytterligare svårighet.
 
Demmpa skrev:
1: sätter in alla kvitton i pärm, scannar oxå varje kvitto, tar kort på projekten, sparar dokumenten på NASen.

2: tittar i pärmen

3: nej
Tack för feedbacken, vad innebär NASen om jag får lov att fråga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.