Sänksågen TS75 på 1600w har Plug-it, Storfräsen OF2200 på 2200w har det inte, så gissningen på 1900-2kw verkar logisk. Skulle ju varit smart om de hade tänkt lite längre och kört grövre kabel.
 
ullberg skrev:
Och jag som trodde ni riktiga festool-buffs alltid hade en plug-it på max en armslängds avstånd, det var ingen som faktiskt kollade på en sladd?

10A@250V och märkligt nog 13A@125V:
[bild]
Ojdå, tänkte inte ens på att kolla där. Tycker dock att det är minst sagt märkligt att vare sig OF 2000 eller OF2200 har plug-it.
 
ullberg skrev:
Egentligen är väl kabeln dimensionerande (var inte den 1mm2) men det är väl också så att det är tillåtet att gå ner i dimension i just anslutningskablar.
/U
Det stämmer, så det går att belasta den upp till 10A.
 
Talade med Festool idag, de skickade frågan till Tyskland, räknar med svar imorgon.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Om jag inte minns alldeles fel har min orangea Protoolkabel (7m, Polyuretan) 2x1,5 mm² Däremot kommer grissvansarna inte med större än 2x1 mm². Till saken hör också att även grissvansen har isolering i PU, vilket gör att den klarar högre temperatur än en PVC-isolering. Jag har plugit på i stort sett alla mina elverktyg. På arbetsplatsen finns bara den långa Protoolkabeln. Det gör att jag slipper all kabelsallad på arbetsplatsen. Det fungerar faktiskt, och gör stor skillnad.
 
ullberg
Intressant mattiasp, att det blir mindre trassel är jag helt med på, däremot tänkte jag att det skulle vara struligt att alltid byta fram och tillbaka om man står och jobbar med mer än en maskin. Det tar mig ändå några sekunder att passa in kontakten i maskinerna, men det kanske bara är för att jag gör det för sällan...

/U
 
Jo, det är klart att det tar några sekunder att byta verktyg. Samtidigt vinner man tid på att man med automatik lägger ifrån sig verktyget på, i mitt fall, en hylla i min rullande verktygsvagn. De ligger alltså inte utspridda på golvet, sammanbundna av en rejäl kabelsallad. I det långa loppet sparar det tid. Inbillar jag mig.
 
Om man dessutom flyttar med sig dammutsug blir merkostnaden av att flytta även strömmen mindre påtaglig.
 
Fick inget riktigt klart svar från Festool i Tyskland. OF2200 var tydligen på gränsen och rekommenderades inte. Tror jag börjar med en 1800W-fräs och ger den plug-it.
 
Mr Handyman skrev:
Storfräsen OF2200 på 2200w har det inte, så gissningen på 1900-2kw verkar logisk. Skulle ju varit smart om de hade tänkt lite längre och kört grövre kabel.
Lite därför jag valde att köpta OF1400 istället för storebror OF2200. Öhhrrm.. Eller var det prislappen?!:screwy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.