morgannorberg skrev:
Hej.
Kan inte instämma alls. Har bott i vårt Nybro i snart 6 år. Vi hade 1 1/2 A4 sida med besiktningspunkter samt att vi hittade fler fel under tiden. tex. Felande konstruktioner, vattenskador som uppkom genom takkonstruktioner som inte är godkända.etc.. Efter fem år så var flera punkter fortfarande ogjorda och vi har nu åtgärdat dessa fel på deras bekostnad. Vi har försökt haft dialog med SMV för att få ersättning för detta men möts bara av tomma ord och tystnad.

Byggt efter konstens all regler. Hur kan ni veta det? Har ni fått ta del av deras konstruktionsritningar och kunna besiktiga att det verkligen uppfyller gällande konstruktionsregler?. Vi fick ta del av vissa ritning vid ena vattenskadan och märkte då att dom hade frångått sina egna ritning av bärande delar etc.

//M
Hej

Vad menar du med takkonstruktion som inte är godkänd? Av vem skulle den vara godkänd?

Vårt hus har yttertaks lösning från Benders och undertak och isolering enligt förslag från Paroc. Och vad jag kan bedöma och besiktningsmanen så är där inget fel på taket. Kan nog utan att sticka ut hackan förlång säga att det är ett rätt vanligt konventionellt tak på huset!

Varje hus från Smålandsvillan är byggt på samma sätt i fabriken. Blir det problem är det som oftast med alla byggen entreprenören/snickare på plats som gör fel.

Hur köpte ni huset? Skrev ni avtalet med Smålandsvillan direkt eller med en entreprenör som sålde både tomt, hus och grund?

Om någon har från gått ritningarna är det entreprenören/snickare som satt ihop huset på plats som gjort fel. Vilket inte är från Smålandsvillan utan en underentreprenör till er säljare/entreprenör. Dock ska ju den som har huvudentreprenaden ta på sig ansvaret.

Finns alltid snickare som bara borde sätta ihop fågelholkar och inget mer avancerat.


//Calle
 
Snickarna bygger inte direkt huset på plats, dessa containerhus kommer i baracker, bara att sätta på de färdiga takstolarna och på med taket.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Snickarna bygger inte direkt huset på plats, dessa containerhus kommer i baracker, bara att sätta på de färdiga takstolarna och på med taket.
Ja neder våningen byggs i en torr och varm fabrik i moduler och fraktas inplastades direkt till tomten. Taket är på och tätt inom 4-5 timmar från det man börjat om man gör rätt. Det är inga färdiga takstolar utan långa moduler som fälls samman mot nocken på huset. Sedan spikas hanbjälkar och stödben på plats mot de nedre modulerna. Sist lägger man på läkt, pannor och plåtar.

Tur att du fick med både baracker och container i samma mening vilken skojare du är.

//Calle
 
Eller om det ös regnar när detta görs, mindre bra!

Tycker Barack är ganska rätt, Cramohus från Småland..eller finns billigare Cramohus från Norrland som man brukar kalla tapetserat renstängsel..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Eller om det ös regnar när detta görs, mindre bra!

Tycker Barack är ganska rätt, Cramohus från Småland..eller finns billigare Cramohus från Norrland som man brukar kalla tapetserat renstängsel..

Du ger näthatet en ny dimension med dina djuplodade och insiktsfulla komentarer om Smålandsvillan.

Skidstahus som du har byggt med verkar vara en riktigt lovande hustillverkare med god metodik för uppsättning och kvalitetssäkring åt sina kunder; http://www.gp.se/konsument/1.204914-husdrom-blev-till-mardrom

//Calle
.
 
Redigerat:
Vi är otroligt nöjda..! Har 2 bakanta som med byggde med dem, inga problem och hög kvalitet med snygga snickerier, och mycket prisvärt.

Vi höll på att köpa Smw, men verkar vara stort missnöje, och hörde många skräckhistorier, samt idiot till säljare, vi bröt kontraktet, kostade ganska mycket i kontraktsbrott, värt varje öre..

Länken du skickade säger väl inget om hustillverkaren? Varje hustilllverkare köper grundsättning, enda skillnaden är att byggherren skriver kontrakt ned grundsättaren när man köper en SMV, och precis som det vart här i stan, när grunden ej funkade och husen skönk, så har du kontrakt med grundfirman! Och SMV rycker på axlarna!

Vi köpte nyckelfärdigt hus, och de handlar upp alla undertjänster, som El, VVS, kakelsättning mm..

Alltså husfirmans ansvar...

Alla nöjda...! Inget mer att säga..
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
Vi är otroligt nöjda..! Har 2 bakanta som med byggde med dem, inga problem och hög kvalitet med snygga snickerier, och mycket prisvärt.

Vi höll på att köpa Smw, men verkar vara stort missnöje, och hörde många skräckhistorier, samt idiot till säljare, vi bröt kontraktet, kostade ganska mycket i kontraktsbrott, värt varje öre..

Länken du skickade säger väl inget om hustillverkaren? Varje hustilllverkare köper grundsättning, enda skillnaden är att byggherren skriver kontrakt ned grundsättaren när man köper en SMV, och precis som det vart här i stan, när grunden ej funkade och husen skönk, så har du kontrakt med grundfirman! Och SMV rycker på axlarna!

Vi köpte nyckelfärdigt hus, och de handlar upp alla undertjänster, som El, VVS, kakelsättning mm..

Alltså husfirmans ansvar...

Alla nöjda...! Inget mer att säga..
Om du läser artiklen så står det citat;

"Per Gutung, 49, är marknadschef och delägare i Skidstahus. Han berättar att företaget sagt upp avtalen med Halvarsson.
- I husbranschen fungerar det så här att varje hussäljare är en egen företagare som ska ta ansvar för vår produkt gentemot kunden,- Vi hade väl på känn att det här med Tjörns byggtjänst inte var alldeles perfekt tidigare under vintern, så vi förbjöd Halvarsson att använda Tjörns byggtjänst. Men vad jag förstår så var detta ett gammalt ärende som redan var upphandlat, säger Gutung. Han förklarar att Skidstahus inte har något juridiskt ansvar för att huset inte blivit färdigbyggt."

Så det du säger stämmer ju inte! Det är säljarens bolag som har ansvaret mot kunden.

Det är ju värre, går säljaren/huvudentreprenören i konkurs in huset är klart så hamnar kunden i kläm och Skidsta kommer undan allt ansvar! I vårt fall hade vi kontrakt direkt med Smålandsvillan AB. Man kanske har två entreprenör att hantera men betalnings villkoren är tämligen raka med Smv, 25 kkr vid kontraktsskrivning, 90% vid leverans av huset (allt material) och resterande 10% vid slutbesiktning. Det ger ju en betydligt tryggare situation vid ev. ekonomiska obestånd hos tillverkaren.

För grunden kan man ju välja vilken entreprenör man vill. Lämpligen väljer man ju någon som gjort det tidigare med gott resultat och har en bra ekonomi. Smv har en tämligen detaljerad beskrivning av hur grund och markarbetet ska utföras. Grundentreprenören ska innan husleveransen lämna in kvalitetsförsäkran till Smv. Är inte den ok kommer inte huset levereras. Man har som köpare alla möjligheter att följa upp och kontrollera på vägen. För oss kändes hela affären tryggare än hos andra tillverkare.

//Calle
 
  • Gilla
Danne12345 och 1 till
  • Laddar…
När vi byggde SMV 2003 gick allt som smort. Bara två anmärkningar från mig under besiktning (som tomten till besiktningsman missade) och det var att ringklockan inte fungerade samt att ett vägguttag i köket satt löst. Båda fixades dagen efter av en elektriker, tog ca 10 minuter. Inflyttningen gick som smort, huset var städat så det var bara att bära in möblerna. Allting i huset var gjort med en robots noggrannhet, snickerier, målerier, tapetsering etc allt är extremt bra gjort, har aldrig sett dess like i något nybygge jag besökt därefter.

Nu efter 10 år håller huset bra, inga vitvaror har blivit bytta, vi har målat om i några rum, byggt övervåning, gjort småändringar i köket. Allt fungerar, enda vi fått fixa är tröskeln till altandörren som av någon anledning åkt upp vilket gjort dörren trög att öppna speciellt sommartid när luftfuktigheten ökar. Det var tydligen en skruv som hade lossat.

Som jag skrivit många gånger tidigare, tråkiga hus till utseendet, bra standard för priset och väl byggt är min erfarenhet. Hade jag haft en lång lista med tillval hade jag nog valt en annan leverantör av hus, kanske tom arkitektritat hos t.ex. Hem1.

/S
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar är det någon som valt bort golv/tapetetsering... hur kommer huset levererat då?
Är det spaklat och klart för tapetsering eller är det bara uppsatt gipsskivor.
 
Ej spacklat
 
Hej

Som tidigare inlägg säger inte spacklat. Dock är det spacklat och målat bakom elementen. Smygar runt fönster och ytterdörrar är på plats och lika så dörrarna till toan och tvättstugan.

//Calle
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Tack för svar :)

För att fortsätta det omålade temat, är det någon som fått utsidan utan grundmålning? Funderar på slamfärg...
 
Nu har jag inte lusläst alla inlägg men jag fastnar fort på argumenten att med SMV grund kan man inte ha golvvärme!?
vi bygger med Hjältevadshus, deras 'budgetvariant' Spira. De använder samma grund som SMV och precis som någon annan nämnde känns det skönt att kunna inspektera. Hjältevadshus har dessutom golvvärme som standard i sina hus.
sMV föll bort för oss då vi ville ha två plan men om jag förstått det rätt bygger de båda hus med bättre grundstandard än Älvsby. Kända varumärken och bättre konstruktioner men med i princip inga ändringsmöjligheter gällande planlösning osv....
men det är ju tanken med budgetvarianten.
vill man kan ju alla hus utrustas och väljas tillval till för oändliga priser oavsett vilket.
det som kändes som den klickande pusselbiten för oss var att planslösningen stämde med vad vi vill ha, sen vet vi ju om att det inte är ett tiomiljonershus vi bygger ;-)
vi får vårt Spira imorgon och hoppas det blir som vi tänkt-utan större anmärkningar-
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Värmdöbo skrev:
Nu har jag inte lusläst alla inlägg men jag fastnar fort på argumenten att med SMV grund kan man inte ha golvvärme!?
vi bygger med Hjältevadshus, deras 'budgetvariant' Spira. De använder samma grund som SMV och precis som någon annan nämnde känns det skönt att kunna inspektera. Hjältevadshus har dessutom golvvärme som standard i sina hus.
-
Håller med om att det är underligt att SMV inte går att få med golvvärme, det är något de tappar kunder på kan jaggissa...
/S
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hej

Har med funderat runt detta. Är ju relativt enkelt att fräsa spår i spånskivor för detta! Hur blir det med energiförluster m.m. Varmluft stiger ju upp men i ett bjälklag sprids ju värmen nedåt med. Vilket borde påverka effektiviteten. I en betongplatta så har man ju obruten cellplast utom vid kanterna vid sylen. Har kollar runt bland tillverkarna men har inte hitta någon information i frågan. Någon som vet mer i detta ämne?

Att SMV inte erbjuder det beror troligen på att man måste differentiera mot Myresjö hus som ingår i samma koncern, BWG homes. Intern konkurrens är inte bra för EBIT.

http://www.bwghomes.no/en/

//Calle
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.