Skaffade en sats hole-in-one för att slippa sikta fel när jag sågar hål för dosor. Trodde jag! Nu köpte jag visserligen ett äldre begagnat kit på Tradera, men jag tycker att "siktet" inte har någon särskild repeternoggranhet genom en vanlig gipsskiva.

Alltså, jag stoppar in insatsen i dosan, sätter upp gipsskivan så dikt an mot dosans kant som det bara går, stoppar dit siktet och markerar med en penna. Sedan tar jag bort siktet och sätter dit det igen, markerar på nytt, osv. När jag gjort det ett par gånger har jag en svärm med markeringar inom en dryg centimeters diameter. Givetvis blir de flesta hålen sedan inte riktigt centrerade utan det krävs karvande med kniv.

Har kanske nyare kit starkare magneter?
 
PCLarsson skrev:
Använder du sedan en T70?
Det spelar väl ingen roll vad han borrar med om markeringen för centrum hamnar på olika ställen.
 
Borren styr ju upp i det koniska centrumet på dosinsatsen, eller?

Alla hål blir ju inte 100 %, så lite puts kan man ju få utföra, det är inte skivan som rört sig? Tycker det kan vara lite svårt att få skivan att vara still när man borrar.
 
daviden skrev:
Det spelar väl ingen roll vad han borrar med om markeringen för centrum hamnar på olika ställen.
Absolut, centrumborret måste vara så pass mycket längre att det hinner gå hela vägen genom gipset och styras på rätt plats i den del som sitter inne i dosan, innan själva dosborren börjar att äta i gipset.

Råkar själv ut för samma problem varje gång jag använder mig av en dosborr från Bosch.
 
Mhmm, det är nog det som är problemet då, för min dosfräs från Jula har en mycket kort borrspets som kanske sticker 7-8 mm över hålsågens kant. Då hinner ju inte borret styras rätt av insatsen förrän hålsågen har bitit och då är det försent.

Borde funka att borra först med ett vanligt 6 mm borr då, och förmodligen få ett avlångt borrhål där jag sedan manuellt får passa in dosfräsen där den ska vara?

Lite karvande kan jag tåla men inte en hel centimeter...
 
  • Gilla
Waijking
  • Laddar…
Snailman
har en t70 själv, det går att byta borr i den har jag för mig , du kan inte byta till ett längre borr i julas? (inte för långt bara så du gör hål i dosans botten)
 
svartöra skrev:
Skaffade en sats hole-in-one för att slippa sikta fel när jag sågar hål för dosor. Trodde jag! Nu köpte jag visserligen ett äldre begagnat kit på Tradera, men jag tycker att "siktet" inte har någon särskild repeternoggranhet genom en vanlig gipsskiva.

Alltså, jag stoppar in insatsen i dosan, sätter upp gipsskivan så dikt an mot dosans kant som det bara går, stoppar dit siktet och markerar med en penna. Sedan tar jag bort siktet och sätter dit det igen, markerar på nytt, osv. När jag gjort det ett par gånger har jag en svärm med markeringar inom en dryg centimeters diameter. Givetvis blir de flesta hålen sedan inte riktigt centrerade utan det krävs karvande med kniv.

Har kanske nyare kit starkare magneter?
Har precis samma erfarenhet av hole-in-one. Ännu sämre noggrannhet verkar det vara när man använder dem på OSB. Fattar inte hur folk gör när de kör hålsågen med skivan på plats. Jag skulle såga sönder 9 av 10 eldosor och då har jag ändå en bra hålsåg med lång borr.

När jag i alla fall är på gång att gnälla kan jag också klaga på att magneterna sitter dåligt fast i VP-2 dosor och ofta måste tejpas fast.
 
svartöra skrev:
Borde funka att borra först med ett vanligt 6 mm borr då, och förmodligen få ett avlångt borrhål där jag sedan manuellt får passa in dosfräsen där den ska vara?
Borren ska ha samma diameter som hålet på hole-in-one, med T70 blir det perfekt för mig, men när jag använt borrar med för liten centrumborr så kan det bli lite fel.

Man måste också se till att magneten kommer på rätt ställe, jag brukar lyfta upp den lite och släppa ner den ett par gånger så den får söka sig till centrum.

Om man borr i OSB som ska vara under gips så tycker jag det är lättast att mäta och borra med typ 100mm borr.
 
Jag har också upptäckt att om jag gör som Kicken skriver, dvs lyfter upp och släpper magneten ett par gånger så brukar hålet bli bra både i OSB och i Gips!
 
Jo precis, man behöver inte göra det flera gånger men just att låta magneten bestämma positionen annars kan det slå på en del men ändå sitta fast. Hellre kasta på den än trycka dit.
 
roggabear skrev:
Jag har också upptäckt att om jag gör som Kicken skriver, dvs lyfter upp och släpper magneten ett par gånger så brukar hålet bli bra både i OSB och i Gips!
Precis så gör jag. Kör med T70 och T80 med centrumborren ställd "lång" Dvs, lite mer än 20mm längre än hålsågen.
Men, markera? Jag klappar dig magneten och kör rakt igenom magneten, markerar inte för att sedan ta bort magneten och borra.
Pang på bara! Funkar prima anser jag.
Med OSB så väljer jag att borrmarkera för att sedan lätta lite på skivan från dosan och köra igenom. Vill inte riskera att det skär in och förstör min hole-in-one.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
T70 för gips
T80 för Plyfa/OSS
 
Jag provade nu att borra först med enbart ett 8mm borr. Hålet blev en aning avlångt när borrspetsen halkade ner i insatsens styrning. Sedan gick jag efter med hålsågen och lyckades träffa ganska bra. Men det bästa är nog en hålsåg med lite längre spets.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.